Vulpen Ja, maar religieuze extremisten in Nederland zullen zeggen: wij zíjn die minderheid, en de seculieren drukken hun wetten juist onze strot door.

Alleen die begrijp ik van de extremisten niet. Ik probeer mij te verplaatsen in de andere standpunten, maar deze lukt mij niet. Er is een verschil tussen iets voor iedereen verbieden of de keuze bij de persoon zelf houden. Seculieren drukken niks door, maar geven anderen de mogelijkheid om te doen wat voor hen de beste keuze is passend bij hun eigen overtuigingen.

Ik heb sowieso weinig op met dit soort extremisten, die voor anderen willen bepalen wat ze vooral niet mogen. Ik las vanochtend weer een verhaal van een vrouw in de VS die is gestorven door een miskraam in het eerste trimester, omdat de arts geen spoedcurettage durfde uit te voeren (straf op een ‘onterechte’ curretage is 99 jaar voor de arts in sommige staten en als een vrouw geen eerdere echo heeft gehad, kunnen ze lastig bewijzen dat het geen bewuste abortus was, want misschien is ze veel korter zwanger dan ze zegt en is het een onschuldige bloeding blabla). Ik kan hier echt woest van worden! Ik heb zelf een keer een spoedcurretage gehad, omdat een deel van de placenta vast bleef zitten na een miskraam en ik teveel bloed verloor. Binnen 15 minuten was ik in het ziekenhuis, lag ik op de ok aan een ijzerinfuus voor een spoedcurettage van nog geen 15 minuten van begin tot eind. De volgende dag was ik weer op de been. Zo simpel kan het zijn en daar laten ze je gewoon leegbloeden totdat je sterft in de naam van een God?! Door dit soort extremisten zijn nu een stel kinderen hun moeder kwijtgeraakt en een man zijn vrouw. Dit soort ideeën opdringen zijn gewoon letterlijk levensgevaarlijk!

Sorry ik zit mij op te winden en laat mij nu iets teveel meeslepen in mijn tirade. Ik ben nog steeds pissig geloof ik 😬.

Vulpen Daar ging die hele master over

Lijkt mij zo interessante master, maar dat heb ik geloof ik wel vaker gezegd 😅

Vulpen Ik las laatst het boek Minjan van Margot Vanderstraeten dat hier ook over gaat, wat een gesloten gemeenschap de kinderen brengt. Ik vond dat wel interessant. Het is fijn zolang het geen moeite kost erbij te horen. En hoe meer je van de buitenwereld weet hoe meer moeite het zal kosten.

Dat lijkt mij ook een interessant boek. Het idee is dus eigenlijk dat kennis vergaren van andere overtuigingen en denkwijzen een bedreiging vormt voor je eigen geloof? Ik begrijp het alleen niet zo goed. Misschien komt het doordat ik zelf niet geloof en er te naïef naar kijk, maar als je volledig achter je geloof staat, dan zouden andere denkwijzen toch geen bedreiging moeten vormen? En zowel, dan is het iets positiefs, want het krijgen van nieuwe en andere inzichten laat je verder ontwikkelen als mens. Of moet ik het meer zien als door het krijgen van meer kennis, kan je gaan twijfelen aan je eigen geloof en daarmee de angst om buiten je eigen vertrouwde gemeenschap te vallen? Meer een sociale angst van buitensluiting? Moeten overleven in een grote onbekende wereld, waar je zelf de regels van moet bedenken en uitzoeken? Ik kan mij voorstellen dat dit eng is.

• Vulpen hebben hierop gereageerd.

Trees als je wel oprecht begrip en interesse toont, dan is mijn ervaring tot nu toe dat dit niet of nauwelijks wederkerig is. Ik vind dit oprecht storend. Inderdaad dit is van beide kanten (ik heb eerder al geschreven dat atheïsten zich ook vreselijk kunnen misdragen), maar als je met elkaar samenleeft in een land dan zou dit toch anders moeten vind ik.

Ik denk eigenlijk dat de meeste gelovigen er van uitgaan dat atheïsten ‘gewoon’ niet in God geloven en verder dus geen geloofsovertuiging/innerlijk geloofs leven hebben. Dus ik denk dat het niet eens bij ze opkomt om daar naar te vragen?
    Of wat voor soort vragen zou je dan verwachten?

• Trees hebben hierop gereageerd.

Trees Ja. Maar het is eigenlijk een tweede deel. Ik denk dat het eerste interessanter is maar dat heb ik zelf (nog) niet gelezen 😉

Trees En zowel, dan is het iets positiefs, want het krijgen van nieuwe en andere inzichten laat je verder ontwikkelen als mens.

Dat zeg jij, maar dat vinden zij helemaal niet de bedoeling. De bedoeling is dat je God eert.

Trees . Of moet ik het meer zien als door het krijgen van meer kennis, kan je gaan twijfelen aan je eigen geloof en daarmee de angst om buiten je eigen vertrouwde gemeenschap te vallen?

En daarmee de angst niet te doen wat God wil, was mijn veronderstelling, maar ik denk dat dit ook klopt.

Trees Alleen die begrijp ik van de extremisten niet. Ik probeer mij te verplaatsen in de andere standpunten, maar deze lukt mij niet. Er is een verschil tussen iets voor iedereen verbieden of de keuze bij de persoon zelf houden. Seculieren drukken niks door, maar geven anderen de mogelijkheid om te doen wat voor hen de beste keuze is passend bij hun eigen overtuigingen.

Hangt ervan af... Religieuze symbolen zijn/waren vanuit het secularisme op sommige plaatsen verboden, zoals de rechtbank. In het algemeen ben ik het met je eens hoor, maar ik ben dan ook het tegenovergestelde van een extremist, ik weet juist nooit iets zeker als het gaat over geloof en religie 😉

• Trees vindt dit leuk

iMoeder ik kan er wel 100 bedenken. Kan van alles zijn. Hoe ben je tot dit besluit gekomen? Heb je weleens getwijfeld of heb je eerder wel gelooft? Ben je gelovig of niet gelovig opgevoed? Hoe vinden gelovige familieleden dit? Wat zijn voor jou belangrijke waarden om naar te leven en waar komen deze vandaan? Leef je naar bepaalde regels? Hoe zie je het leven na de dood? Hoe kijk je als niet gelovigen naar het geloof? Wat is voor jou belangrijk? Hoe ga je om met onverklaarbare zaken in het leven? Hoe is het om nergens in te geloven? Is het eng? Zijn er ook nadelen? Wat levert het je op? Waar haal jij je steun en troost uit? Waar vind jij je gemeenschap/ gelijkgestemden of heb je daar geen behoefte aan? Bezoek je op vakantie ook kerken (geen idee waarom, maar daar zou ik dus nieuwsgierig naar zijn)? Ik zou als gelovige ook bepaalde opvattingen over atheïsten willen checken. Bijv eentje die ik weleens vaker gehoord heb, is hoe atheïsten het verschil tussen goed en kwaad kennen? Waar ze normen en waarden leren zonder een bijbel /geloof?

Ik kan nog wel even doorgaan met vragen bedenken 😅. Vragen die ik andersom ook zou stellen om iemand beter te begrijpen. Niet in zo spervuur achter elkaar natuurlijk, maar als je met elkaar in gesprek gaat en de eerste vraag stelt, komen de vragen vanzelf wel. Mijn ervaring is dat mensen graag over hun geloof vertellen, maar andersom het bijna nooit in ze opkomt om dezelfde vraag terug te stellen.

Ik bedenk mij nu een uitzondering. Ik heb ooit heel lang geleden in Egypte een gesprek gehad met iemand over het geloof en hij begreep eerst maar niet dat ik nergens in geloofde. Hij had zo iets kijk om je heen, hoe kan dit nu niet geschapen zijn door een God. Uiteindelijk werd het een super leuk en wederkerig gesprek. Het beeld wat we eerder van elkaar hadden, werd echt in positieve zin bijgesteld (ik beken dat ik best wel vooroordelen had). We begrepen elkaar beter en we hadden veel meer overeenkomsten dan we in eerste instantie dachten. Hij was moslim en ik atheïst, maar we hadden dezelfde soort twijfels en we vonden hetzelfde belangrijk in het leven. Ik vind dit soort gesprekken dus echt heel waardevol.

iMoeder en verder dus geen geloofsovertuiging/innerlijk geloofs leven hebben.

Maar atheïsten hebben wel overtuigingen en een innerlijk gevoelsleven. Alleen niet gebaseerd op een religie. Ik zou niet weten waarom daar geen belangstelling voor kan zijn.

Vulpen Religieuze symbolen zijn/waren vanuit het secularisme op sommige plaatsen verboden, zoals de rechtbank.

Daar zit lijkt mij een andere motivatie achter. Een rechtbank is bij uitstek een plek die neutraliteit moet uitstralen en elke vorm van vooringenomenheid voor iets of iemand moet worden vermeden. Als je religieuze symbolen toestaat in de rechtszaal, dan moet je alle mogelijke religieuze symbolen gelijktijdig laten zien, maar dat lijkt mij praktisch niet echt uitvoerbaar. Trek het dan allemaal gelijk en hou dit soort symbolen buiten de rechtszitting. Ik vind sowieso dat geloof niet thuis hoort op overheidsplekken. Al vind ik bijv het dragen van religieuze symbolen door ambtenaren geen probleem (met uitzonderingen van rechtszittingen), maar het decoreren van publieke ruimtes met bepaalde religieuze symbolen vind ik weer niet passend. Ik denk omdat ik bang ben dat daarin met twee verschillende maten zal worden gemeten. Christelijke symbolen geen probleem, maar symbolen van andere godsdiensten wel.

Ik snap dat daar de meningen over verschillen en ik denk als je het gelijkwaardig wilt houden dat je een lijn moet trekken en niet het een wel toestaan en het ander niet.

Vulpen Dat zeg jij, maar dat vinden zij helemaal niet de bedoeling. De bedoeling is dat je God eert.

Jep, klopt. Ik vind dat juist zo boeiend. Juist, omdat dit zo ver van mij afstaat. Welke gedachtengang zit hier voor iemand achter? Ik heb ooit aan iemand gevraagd of ze niet nieuwsgierig was naar andere denkbeelden om zich als mens verder te ontwikkelen? Die collega omschreef het als dat God voor haar een en al liefde was en meer had ze niet nodig. Ze wilde zich helemaal niet verder ontwikkelen, want ze had het hoogst haalbare al bereikt in haar leven en dat was voor haar volledige overgave aan God en zijn liefde. Meer dan deze liefde had ze niet nodig om gelukkig te zijn. Ik ben het inhoudelijk niet met haar eens, maar vanuit haar perspectief, zoals zij het zag, begreep ik haar antwoord wel.

Vulpen Ja. Maar het is eigenlijk een tweede deel.

Is mazzeltov het eerste boek?

Trees Is mazzeltov het eerste boek?

Ja.

Trees Die collega omschreef het als dat God voor haar een en al liefde was en meer had ze niet nodig. Ze wilde zich helemaal niet verder ontwikkelen, want ze had het hoogst haalbare al bereikt in haar leven en dat was voor haar volledige overgave aan God en zijn liefde.

Ja, klinkt eigenlijk wel jaloersmakend rustig & overzichtelijk toch? Ik heb nooit in zo'n gemeenschap geleefd en vraag me altijd af of ik daar heel goed in zou zijn (omdat ik ontzettend goed te overtuigen ben en niet bijster ambitieus) of juist heel slecht (door m'n eeuwige getwijfel en omdat ik in het algemeen geen talent heb om erbij te horen) 🤔

Vulpen Ja, klinkt eigenlijk wel jaloersmakend rustig & overzichtelijk toch?

Absoluut. Ze was ook altijd de rust zelve in alles wat ze deed. Vaak het compleet het tegenovergestelde van mij. Als ik helemaal hieperdepieper was, zat zij daar jaloersmakend relaxed te wezen. Zij deed ook echt alles met liefde en dat straalde ze ook uit.

Vulpen Ik heb nooit in zo'n gemeenschap geleefd en vraag me altijd af of ik daar heel goed in zou zijn

Ik ben bang dat ik daar heel slecht in zou zijn, maar aan de andere kant gedij ik wel heel goed in onze gemeenschap hier. Ik vind het wel fijn dat je elkaar zo vanzelfsprekend helpt en ook dat de kinderen zich zo lekker vrij kunnen bewegen. Iedereen let op elkaars kinderen en je bent overal welkom. Ik snap absoluut de aantrekkingskracht van zo gemeenschap en de angst om eruit gezet te worden (al ben ik daar zelf niet bang voor, want ik weet dat ik ook prima zonder kan).

De gemeenschap vroeger vond ik juist weer heel benauwend met alle (onuitgesproken) regels, geboden en oordelen. Daar paste ik ook niet in thuis. Ik ben bang dat ik mij net iets te weinig kan conformeren als ik teveel moet en ipv daarvan juist als een obstinate kleuter ga gedragen.

Als het een gemeenschap is met heel veel vrijheden pas ik daar prima in thuis. Zou voor jou niet hetzelfde gelden, mits je in een gemeenschap leeft met gelijkgestemden en mensen met ongeveer dezelfde normen en waarden als jou? Een gemeenschap hoeft niet religieus te zijn.

Trees Als het een gemeenschap is met heel veel vrijheden pas ik daar prima in thuis. Zou voor jou niet hetzelfde gelden, mits je in een gemeenschap leeft met gelijkgestemden en mensen met ongeveer dezelfde normen en waarden als jou? Een gemeenschap hoeft niet religieus te zijn.

Als je het zo beschrijft dan is dat mijn werk, daar gedij ik inderdaad prima.

Maar ik vind regels niet benauwend zoals jij. Ze moeten alleen wel duidelijk zijn, en het moeten voor mij haalbare regels zijn (ik denk aan middelbare scholen en studentenverenigingen, die hebben de verkeerde soort regels).

Vulpen ik was vroeger lid van een studentenvereniging zonder regels 🤣. Geen jaarclubjes, geen ontgroening en geen enkele verplichting. We waren echt een zooitje ongeregeld en dat was heerlijk. Ik heb overigens geen problemen met regels, mits ze flexibel zijn en een doel dienen. Zodra het zijn doel voorbij schiet, dan moet je de regel overboord kunnen kieperen. Kritisch denken en je verstand gebruiken staan voor mij boven de regel. Argumenten zoals zo doen we het altijd of dat is nu eenmaal de regel (en we hebben geen flauw idee wat het nut ervan is) vind ik echt kolder. Daar heb ik echt moeite mee. Het contact en de onderlinge band die je kan hebben binnen een hechte gemeenschap vind ik dus wel echt waardevol.

Trees Ik heb overigens geen problemen met regels, mits ze flexibel zijn en een doel dienen.

Ja weet ik. Ik bedoelde eigenlijk dat ik dat minder heb. Ik ben iemand die altijd afstapt als de voetgangerszone begint, ook als het totaal uitgestorven is. Orde is het doel 🤪

• Trees vindt dit leuk

@Vulpen @Trees Ik heb de boeken van Margot Vanderstraeten ook net gelezen toevallig, ben sowieso nu heel geinteresseerd in het (orthodoxe) jodendom omdat ik ze elke dag zie in Antwerpen. Het geeft een mooie inkijk in deze gemeenschap. In Mazzel tov vind ik wel dat ze de leefwereld van haar Iraanse vriend te eenzijdig en eendimensionaal voorstelt, maar dat komt omdat ik zelf een Iraanse man heb en dus te kritisch ben 🙈

Nescio Ik moet zeggen dat ik het allerwonderlijkst uit Minjan vond dat de schrijfster tot voor kort geen WhatsApp had 🫣 Voor een journalist leek me dat tamelijk wereldvreemd 😅

Nescio maar dat komt omdat ik zelf een Iraanse man heb en dus te kritisch ben 🙈

Dat is juist wel interessant! Ik ben nu eerst een ander boek aan het lezen en daarna wil ik in deze beginnen.

Vulpen haha ja dat viel me ook op. Ik denk dat het nog tamelijk nieuw was op moment van schrijven, maar dat een chassidische oudere vrouw er beter mee overweg kon is opmerkelijk.

Om even on topic te blijven 🤣. Ik denk dat mijn man te lui en passief is voor een affaire. Ik stel me dan voor dat ik het voor hem moet regelen. En dan hij dan vraagt wanneer is het ook alweer en waar moet ik heen? Wat moet ik dan aantrekken? Kan jij even een hotel regelen want ik ben zo druk overdag. Of hij moet iemand vinden die het allemaal regelt. Ik denk dat ik dat ook het ergst zou vinden, dat hij dan ineens wel van alles kan regelen en onthouden. Een affaire zou ik wel willen weten en dat zou ook meteen het einde zijn. Iemand die zo lang kan liegen, zou ik nooit meer kunnen vertrouwen. Een one night stand hoef ik niet te weten, want ook dat zou het einde betekenen en dat vind ik het niet waard als het een eenmalige stommiteit was.

Tantetil . Ik stel me dan voor dat ik het voor hem moet regelen. En dan hij dan vraagt wanneer is het ook alweer en waar moet ik heen?

Haha 🤣

Ik heb echt een heel jiskefet achtig scenario in mijn hoofd hoe dit zou gaan.

• [verwijderd]

Tantetil hahahaha 😂