- Bijgewerkt
Trees ik wil trouwens niet alles en iedereen over één kam scheren. Ik weet dat het ook anders kan zijn en daar wil ik voor open blijven staan. Anders doe ik exact hetzelfde en ik heb het idee dat ik daardoor heel veel mis.
[verwijderd] Trees Ik bedoel overigens dat je niet altijd helemaal moet aanpassen op de ander, maar miscommunicatie heeft denk ik vaak te maken met onvoldoende afgestemd te zijn op elkaar.
Mee eens, maar niet altijd. Het kan ook zijn dat de frequenties niet op elkaar aansluiten.
Wat is voor jou het verschil? Voor mij is dit namelijk hetzelfde .
[verwijderd] Zou ik mijn vragen anders kunnen formuleren? Ja misschien. Zou het veel hebben uitgemaakt?
Ik denk dat we ook regelmatig een negatieve opvatting van iemand over zichzelf of de ander activeren. Ook andersom als wij te zelf te heftig reageren, word er bij ons iets onbewust door de ander geactiveerd. Zo van zie je wel ‘ik ben dom, zwak, anderen zijn te vertrouwen, ik word weer niet serieus genomen’ enz.
Dit is ook niet altijd te voorkomen. Al denk ik dat non-verbale communicatie hierin wel een grote rol speelt. Vaak merk je al wel dat de een zich al wat afschermt op wat voor manier dan ook en dat het geen heeft om verder te gaan, omdat de ander niet meer bereikbaar is. Soms merk je het echter te laat. Of zit je zo ver in je eigen enthousiasme of interesse dat je te weinig ook hebt voor de ander en de signalen mist.
Ik heb een vriendin die dit echt 0.0 aanvoelt en ondanks dat haar vragen puur sec niet raar zijn, is het de manier waarop ze het vraag, de toon, timing, context, het doorgaan, haar mimiek?! Geen idee, maar ik raak ook regelmatig geïrriteerd en dan moet ik mij echt weer even voorhouden dat ze het niet verkeerd bedoelt. In tegendeel. Ze is hartstikke lief. Ze weet dit ook heel goed van zichzelf en loopt hierdoor op heel veel vlakken in haar leven vast. Ik denk dat dit ‘aanvoelen’ bij de een meer of minder ontwikkeld is. Het is ook lastig aan te leren, omdat het echt een gevoel is. We hebben het er weleens over gehad hoe je dit gevoel verder kan ontwikkelen. Erg ver kwamen we niet. Ik denk dat veel miscommunicatie ook ontstaat door het niet goed (kunnen) lezen van de non-verbale signalen om wat voor reden dan ook.