- Bijgewerkt
Vulpen maar bedoel je dat überhaupt alle religieuze mensen alleen in hun eigen religie geïnteresseerd zijn?
Er is wel interesse, maar het wordt niet altijd volledig getolereerd als het om gelijke rechten gaat als het puntje bij paaltje komt. Als het gevraagd worden, zullen de veel zeggen dat elk geloof gelijke rechten heeft, maar de praktijk wijst anders uit. De wet van de meerderheid voert naar mijn idee hier toch nog vaak de boventoon. De meerderheidsreligie vindt dat ze toch net even wat meer rechten hebben, dan de minderheidsreligie. Vooral als het geloof van de ander mijlenver van je eigen geloof afstaat en weinig overeenkomsten heeft met je eigen geloof.
Enkele voorbeelden. Protestanten vinden dat ze recht hebben op een nieuwe kerk in de wijk, maar tegen een moskee protesteren ze. Een beeld van Jezus Christus is een goed idee, maar een beeld van satan of baphomet is blasfemie. Tegen abortus zijn vanuit geloofsovertuigingen en dit dan ook voor iedereen verboden willen hebben. Ook als dit in strijd is met het geloof van een ander. Beledigd zijn of het zelfs verbieden als een moslima in volledige bedekking wil zwemmen, ondanks dat ze wel speciale zwemkleding draagt en het gewoon veilig is. Protesteren tegen het homohuwelijk en eisen dat dit bij wet verboden wordt op religieuze gronden. Hoezo zouden de regels van iemands geloof voor een heel land moeten gelden? Zelfs de nijd tussen protestanten en katholieken komt in Nederland nog voor in bepaalde gemeenschappen (o.a. op de Veluwe in een paar kleinere dorpen). De RKK is een valse kerk en de protestanten zijn ketters.
Met pluralisme bedoel ik overigens niet alleen religieus pluralisme.
Vulpen Alleen niet in de atheïsten. Te bedreigend denk ik? Andersom was er ook bar weinig begrip trouwens.
En als je wel oprecht begrip en interesse toont, dan is mijn ervaring tot nu toe dat dit niet of nauwelijks wederkerig is. Ik vind dit oprecht storend. Inderdaad dit is van beide kanten (ik heb eerder al geschreven dat atheïsten zich ook vreselijk kunnen misdragen), maar als je met elkaar samenleeft in een land dan zou dit toch anders moeten vind ik. Echt naar elkaar luisteren, kan denk ik voor meer begrip zorgen voor elkaar, ondanks verschillende standpunten.
Mijn hypothese was trouwens ook dat het te bedreigend zou zijn. Ik snap alleen niet goed waarom het als bedreigend wordt ervaren als je volledig achter je eigen geloof staat, dan zou een vriendelijke en begripvolle atheïst niet bedreigend moeten zijn.