Vulpen Ja, maar religieuze extremisten in Nederland zullen zeggen: wij zíjn die minderheid, en de seculieren drukken hun wetten juist onze strot door.
Alleen die begrijp ik van de extremisten niet. Ik probeer mij te verplaatsen in de andere standpunten, maar deze lukt mij niet. Er is een verschil tussen iets voor iedereen verbieden of de keuze bij de persoon zelf houden. Seculieren drukken niks door, maar geven anderen de mogelijkheid om te doen wat voor hen de beste keuze is passend bij hun eigen overtuigingen.
Ik heb sowieso weinig op met dit soort extremisten, die voor anderen willen bepalen wat ze vooral niet mogen. Ik las vanochtend weer een verhaal van een vrouw in de VS die is gestorven door een miskraam in het eerste trimester, omdat de arts geen spoedcurettage durfde uit te voeren (straf op een ‘onterechte’ curretage is 99 jaar voor de arts in sommige staten en als een vrouw geen eerdere echo heeft gehad, kunnen ze lastig bewijzen dat het geen bewuste abortus was, want misschien is ze veel korter zwanger dan ze zegt en is het een onschuldige bloeding blabla). Ik kan hier echt woest van worden! Ik heb zelf een keer een spoedcurretage gehad, omdat een deel van de placenta vast bleef zitten na een miskraam en ik teveel bloed verloor. Binnen 15 minuten was ik in het ziekenhuis, lag ik op de ok aan een ijzerinfuus voor een spoedcurettage van nog geen 15 minuten van begin tot eind. De volgende dag was ik weer op de been. Zo simpel kan het zijn en daar laten ze je gewoon leegbloeden totdat je sterft in de naam van een God?! Door dit soort extremisten zijn nu een stel kinderen hun moeder kwijtgeraakt en een man zijn vrouw. Dit soort ideeën opdringen zijn gewoon letterlijk levensgevaarlijk!
Sorry ik zit mij op te winden en laat mij nu iets teveel meeslepen in mijn tirade. Ik ben nog steeds pissig geloof ik 😬.
Vulpen Daar ging die hele master over
Lijkt mij zo interessante master, maar dat heb ik geloof ik wel vaker gezegd 😅
Vulpen Ik las laatst het boek Minjan van Margot Vanderstraeten dat hier ook over gaat, wat een gesloten gemeenschap de kinderen brengt. Ik vond dat wel interessant. Het is fijn zolang het geen moeite kost erbij te horen. En hoe meer je van de buitenwereld weet hoe meer moeite het zal kosten.
Dat lijkt mij ook een interessant boek. Het idee is dus eigenlijk dat kennis vergaren van andere overtuigingen en denkwijzen een bedreiging vormt voor je eigen geloof? Ik begrijp het alleen niet zo goed. Misschien komt het doordat ik zelf niet geloof en er te naïef naar kijk, maar als je volledig achter je geloof staat, dan zouden andere denkwijzen toch geen bedreiging moeten vormen? En zowel, dan is het iets positiefs, want het krijgen van nieuwe en andere inzichten laat je verder ontwikkelen als mens. Of moet ik het meer zien als door het krijgen van meer kennis, kan je gaan twijfelen aan je eigen geloof en daarmee de angst om buiten je eigen vertrouwde gemeenschap te vallen? Meer een sociale angst van buitensluiting? Moeten overleven in een grote onbekende wereld, waar je zelf de regels van moet bedenken en uitzoeken? Ik kan mij voorstellen dat dit eng is.