Vulpen Ja, klinkt eigenlijk wel jaloersmakend rustig & overzichtelijk toch?
Absoluut. Ze was ook altijd de rust zelve in alles wat ze deed. Vaak het compleet het tegenovergestelde van mij. Als ik helemaal hieperdepieper was, zat zij daar jaloersmakend relaxed te wezen. Zij deed ook echt alles met liefde en dat straalde ze ook uit.
Vulpen Ik heb nooit in zo'n gemeenschap geleefd en vraag me altijd af of ik daar heel goed in zou zijn
Ik ben bang dat ik daar heel slecht in zou zijn, maar aan de andere kant gedij ik wel heel goed in onze gemeenschap hier. Ik vind het wel fijn dat je elkaar zo vanzelfsprekend helpt en ook dat de kinderen zich zo lekker vrij kunnen bewegen. Iedereen let op elkaars kinderen en je bent overal welkom. Ik snap absoluut de aantrekkingskracht van zo gemeenschap en de angst om eruit gezet te worden (al ben ik daar zelf niet bang voor, want ik weet dat ik ook prima zonder kan).
De gemeenschap vroeger vond ik juist weer heel benauwend met alle (onuitgesproken) regels, geboden en oordelen. Daar paste ik ook niet in thuis. Ik ben bang dat ik mij net iets te weinig kan conformeren als ik teveel moet en ipv daarvan juist als een obstinate kleuter ga gedragen.
Als het een gemeenschap is met heel veel vrijheden pas ik daar prima in thuis. Zou voor jou niet hetzelfde gelden, mits je in een gemeenschap leeft met gelijkgestemden en mensen met ongeveer dezelfde normen en waarden als jou? Een gemeenschap hoeft niet religieus te zijn.