- Bijgewerkt
[verwijderd] oh wauw dit klinkt inderdaad als een hele zoektocht en ontwikkeling van gelovig naar niet gelovig. Voor mij was het echt veel simpeler.
Ik herken zelf niet de troost die het zou moeten geven (eeuwig leven lijkt mij dus ook helemaal niks - op een gegeven moment is het voor mij wel klaar) en herken ook niet de veiligheid en stabiliteit. Waarschijnlijk omdat ik standaard al een out cast was en nooit echt deel heb uitgemaakt van de gemeenschap. Maakte het voor mij veel makkelijker dan voor jou.
Na mijn kerstbal ervaring ben ik als puber nog even gaan snuffelen bij de jehova’s (volgens mij kwam dit vooral voort uit een soort morbide nieuwsgierigheid) en het baptisme. Bij de laatste gingen ze in tongen spreken en over de grond heen rollen. Ik heb er echt met afgrijzen naar staan kijken en ben via de nooduitgang achter in de zaal naar buiten geglipt .
Toen ben ik eigenlijk heel snel zonder enige emotie tot de conclusie gekomen dat het een leuk verhaal was, maar gewoon niet waar kon zijn. Wat denk ik vooral al iets zegt over het feit dat het al niet heel diep zat. Daarnaast had ik echt problemen met alle ellende die vanuit de naam van ‘religie’ veroorzaakt werd. De manipulatie, indoctrinatie etc zijn mij helaas ook heel erg bekend. Het was inderdaad compleet fucked up en ik heb er levens door verwoest zien worden.
Al heb ik later in mijn leven ook positieve ervaringen gehad. Ik heb een tijdje een gelovig vriendinnetje gehad en in haar kerk waren wij als stel gewoon welkom. Nog sterker ze hadden zelfs speciale holebi-diensten en ze interpreteerden teksten heel anders dan ik gewend was. Bij hen in de gemeenschap stond liefde en acceptatie centraal. Hierdoor zag ik dat het anders kon en dat wat ik in mijn jeugd gezien had gewoon een van de vele interpretaties van het geloof was. Mijn eerdere ervaring was niet ‘het’ geloof.
Ik denk dat voor mij vrijheid heel belangrijk is. Ik zit nu na te denken of ik het weleens als angstig ervaar? Eigenlijk niet, ik vind het juist beklemmend als anderen bepalen wat ik moet denken en doen. Of dat ik last heb van mijn eeuwige vragen en kritisch denken? Ik heb het volgens mij nooit als iets negatiefs beschouwd. Ik vind mijn kritische denken zelfs leuk en zie het als een pluspunt. Ik denk dat er best wel mensen zijn die het irritant vinden, maar dat vind ik zelf niet (dus het is mijn probleem niet ). Vrijheid, zelfbeschikking, kritisch denken staan samen met compassie, empathie en rechtvaardigheid voor mij bovenaan als positieve waarden.
Misschien komt het doordat ik nooit wat anders gewend ben en simpelweg niet beter weet? Is het bij jou dat je de andere kant (als gelovige binnen een hechte gemeenschap) ook ervaren hebt dat je het nu als iets negatiefs framed? Of is dit nog een restantje van het oude denken vanuit het geloof? Het puzzelt mij dat je het ook als iets negatiefs kan zien, terwijl het vanuit mijn perspectief juist iets heel positiefs is. Sorry als dit een stomme vraag is, maar accepteer je jezelf volledig of staat je hierin nog iets in de weg?