Vulpen Religieuze symbolen zijn/waren vanuit het secularisme op sommige plaatsen verboden, zoals de rechtbank.
Daar zit lijkt mij een andere motivatie achter. Een rechtbank is bij uitstek een plek die neutraliteit moet uitstralen en elke vorm van vooringenomenheid voor iets of iemand moet worden vermeden. Als je religieuze symbolen toestaat in de rechtszaal, dan moet je alle mogelijke religieuze symbolen gelijktijdig laten zien, maar dat lijkt mij praktisch niet echt uitvoerbaar. Trek het dan allemaal gelijk en hou dit soort symbolen buiten de rechtszitting. Ik vind sowieso dat geloof niet thuis hoort op overheidsplekken. Al vind ik bijv het dragen van religieuze symbolen door ambtenaren geen probleem (met uitzonderingen van rechtszittingen), maar het decoreren van publieke ruimtes met bepaalde religieuze symbolen vind ik weer niet passend. Ik denk omdat ik bang ben dat daarin met twee verschillende maten zal worden gemeten. Christelijke symbolen geen probleem, maar symbolen van andere godsdiensten wel.
Ik snap dat daar de meningen over verschillen en ik denk als je het gelijkwaardig wilt houden dat je een lijn moet trekken en niet het een wel toestaan en het ander niet.
Vulpen Dat zeg jij, maar dat vinden zij helemaal niet de bedoeling. De bedoeling is dat je God eert.
Jep, klopt. Ik vind dat juist zo boeiend. Juist, omdat dit zo ver van mij afstaat. Welke gedachtengang zit hier voor iemand achter? Ik heb ooit aan iemand gevraagd of ze niet nieuwsgierig was naar andere denkbeelden om zich als mens verder te ontwikkelen? Die collega omschreef het als dat God voor haar een en al liefde was en meer had ze niet nodig. Ze wilde zich helemaal niet verder ontwikkelen, want ze had het hoogst haalbare al bereikt in haar leven en dat was voor haar volledige overgave aan God en zijn liefde. Meer dan deze liefde had ze niet nodig om gelukkig te zijn. Ik ben het inhoudelijk niet met haar eens, maar vanuit haar perspectief, zoals zij het zag, begreep ik haar antwoord wel.
Vulpen Ja. Maar het is eigenlijk een tweede deel.
Is mazzeltov het eerste boek?