- Bijgewerkt
[verwijderd] misschien dat die vraag van iemand die toch niet gelooft ander effect op je dan iemand die net zo gelooft als jij.
Dit denk ik zeker. Tot nu toe is mijn ervaring (en daar zullen vast uitzonderingen op zijn, maar dit is puur mijn ervaring) dat ik altijd heel erg geïnteresseerd ben in het geloof van een ander. Alleen andersom is er geen enkele interesse in mijn overtuigingen en waarom ik atheïst ben. Ik denk dat mensen dit een lastig onderwerp vinden om wat voor reden dan ook. Eerlijk gezegd ervaar ik dit weleens als vervelend. Ik probeer mij te verplaatsen in de ander, maar dat komt (bij dit onderwerp dan) van een kant. Alsof het ze oncomfortabel maakt? Misschien omdat ze in levende leven zien dat het mogelijk is dat je een moraal goed persoon kan zijn met een fijn leven zonder het geloof in een God en de regels /geboden van een religie? Ik heb geen idee, ik ben hier zo nieuwsgierig naar, maar vul het nu in.
Het maakt mij aan het twijfelen of een pluralistische samenleving echt mogelijk is. Er wordt vaak door de meerderheidsgodsdienst wel geroepen dat minderheidsgodsdiensten er ook mogen zijn, maar zodra deze minderheden dezelfde rechten krijgen wordt er gesteigerd.
Zie je het voor je dat naast een christelijke standbeeld ook een satanististisch standbeeld wordt geplaatst op een openbare plaats? Of de oprichting van een satanistische school? Beiden zijn religies, maar ik durf mijn hand ervoor in het vuur te steken dat de hel los breekt onder een groot deel van de christelijke bevolking als dit zou gebeuren. Ze zijn beledigd, blasfemie, het zou provocatie zijn enz. Dit zie je ook met andere minderheidsgodsdiensten. Tot zoverre de verdraagzaamheid.
Ik reageer zo verder. Eten is klaar.