- Bijgewerkt
Bob_Ross alvast een waarschuwing. De meeste mensen kennen het niet en hebben een compleet verkeerd concept van het moderne satanisme of ze kennen alleen de CoS (satanic Bible van Anthon la vey). Inhoudelijk vind ik de cos en Anton la vey nogal problematisch.
Het is een onderwerp wat ik meestal vermijd, omdat veel mensen er niet voor open staan en bij voorbaat een verkeerd beeld ervan hebben. Je wordt nog net niet verguisd door sommigen als je het ter sprake brengt. Persoonlijk vind ik het zeer interessant en met name de hele geschiedenis en de verschillende interpretatie van teksten. Er zijn bijv verschillende interpretaties van het verhaal van Adam en Eva. Er is o.a. ook een feministische interpretatie dat Eva zich zichzelf als gelijkwaardig aan Adam zag en juist naar kennis zocht die haar ontzegd werd als vrouw. Volgens deze interpretatie zou ze juist moeten worden geprezen voor haar moed om te luisteren naar de duivel om van de verboden vrucht te eten. De duivel is degene die haar aanzet tot kritisch denken en handelen. Al is het ook een interpretatie dat de slang de duivel vertegenwoordigde, want in oude vertalingen wordt dit nergens letterlijk zo genoemd (dit terzijde). Ik weet niet of je ook bekend bent met lilith, maar je kan haar interpreteren als een baby etende demon of juist als feminist. Ze zou de eerste vrouw van Adam zijn geweest en als gelijkwaardig zijn geschapen ipv uit zijn rib zoals Eva. Alleen zij weigerde zich te onderwerpen en werd daarom vervloekt en verbannen.
Ik ben volledig aan het uitwijden geloof ik. Sorry dit is een van mijn interesses, waar ik bijna nooit over kan praten . Ik vind theologie an sich al heel interessant, maar specifiek dit onderwerp. Ik ben heel benieuwd of de ‘humanist en de atheïst’ bekend zijn met modern satanisme en zo ja wat hun mening erover is.