Trees Joh ik ben ook allang off topic gegaan, haha
Ik denk dat het verschil tussen ons zit in het perspectief. Ik kijk meer naar het gedrag van mensen vanuit de evolutionaire psychologie dan vanuit het sss model. Ik ben het zeker niet met je oneens hoor, maar denk wel dat de mens minder flexibel is dan het standard social science model zegt dat het is.
Daarin verschillen we gewoon van mening in de details, denk ik. Ik zie het sss model niet als een goed of fout maar als gewoon een andere invalshoek. Kunnen we kort over zijn misschien, haha
Trees Als er geen geloof zou zijn, dan hadden veel mensen wel iets anders bedacht om hun macht en klootzakkengedrag op anderen uit te oefenen. Ik zie het geloof niet als schuldige, maar de mensen zelf. Voor mij is het heel helpend geweest door erop deze manier naar te kijken. Hierdoor ben ik los gekomen van mijn eigen ervaringen, die eigenlijk alleen maar negatief waren, waardoor ik alles wat te maken had met het christendom door een zwarte bril bekeek. Nu scheer ik niet alles meer over dezelfde negatieve kam, ben ik in staat om open te staan voor andere opties (ik ben zelf bijv wel geïnteresseerd in bepaalde non-theïstische religies), heb ik mensen ontmoet waar ik anders niet voor open stond en woon ik waar ik woon.
Dat sowieso.
Mij heeft het juist geholpen om religie als schuldige te zien ipv de religieuze mensen zelf, haha. En dan bedoel ik niet dat religie verboden moet worden en elke religieus persoon is slecht. Ik bedoel dat het doel van religie (christendom heb ik het dan over, de andere religies heb ik te weinig verstand van om uitspraken over te doen) onderdrukking en controle van groepen mensen is. Dat doet het dvm dreiging over eeuwig leven vs eeuwige hel. Vanuit daar komt er een heel gedachtengoed op gang wat cultuur beïnvloed en je kan doen wat je wil. Je kan heel veel goed doen (en ik geloof dat er christenen zijn die het goed bedoelen) en je kan heel veel slecht doen.
Je kan bijvoorbeeld verkondigen dat homofilie een grotere zonde is dan andere zondes (groter dan roddelen bijv. (ook al zegt de bijbel dat alle zondes gelijk zijn in de ogen van god., veel christenen handelen daar niet naar). En dan gaat iedereen geloven dat het verbannen van homo's goed is want god wil dat. Niemand stelt vragen want de hel is maar 1 zonde van je vandaan. Het is super effectief en het kan het brein van een mens perfect beïnvloeden en vormen.
Ik ben daar heel bewust van, maar nog steeds, al ben ik bijna langer geen christen meer dan wel komt er nog steeds wel eens indoctrinatie naar boven die me van slag kunnen maken of mijn keuzes beïnvloeden. (Niet over homofilie hoor) En ik denk ook dat mijn christelijke opvoeding op onderbewust niveau nog meespeelt. (Net zo goed dat andere invloeden vanuit mijn kindertijd meespelen natuurlijk.)
Ik denk dat als jij (een persoon, niet jij persoonlijk hoor) in je kern ergens van overtuigd bent; bijvoorbeeld dat homo's gelijke rechten hebben als hetero's, dat anders denken vrijwel onmogelijk is. Daar moet je heel veel moeite voor doen en dan nog komt je kern-overtuiging toch steeds maar weer naar voren. Je moreel kompas, of hoe je het noemen wil. Natuurlijk gezien voel je recht en onrecht over bepaalde zaken, en ik geloof dat deze heel erg bepaald worden door opvoeding en invloeden op jonge leeftijd (cultuur en religie bijv). Draai het om en je hebt precies een struggle waar veel christenen mee te maken hebben. In hun kern geloven ze dat homofilie een zonde is want god zegt dat. En je kan niet tegen god ingaan als je gelooft dat hij koning der koningen is. Al zou je anders willen denken, hoe kun je ingaan tegen de schepper van hemel en aarde, de ontwerper van natuurwetten. Is het dan een keuze? Of is het meer een bijna onvermijdelijk gevolg van opvoeding en ervaring. Zoals je kan beargumenteren in hoeverre een drugsverslaving een keuze is of een gevolg. Voor beide valt wat te zeggen.
En daarnaast, vele christenen zien het niet als een keuze. Je kan niet kiezen om homofilie goed te keuren want die macht heb je helemaal niet. God zegt en jij accepteert. Dat maakt zo'n christen geen rotte appel imo. Volgens diens normen en waarden leeft het een oprecht leven. Mijn normen en waarden zeggen misschien wat anders, maar dat is ook maar mijn mening uiteindelijk.
We gaan super off topic maar c'est la vie xD