[verwijderd] ik ben bang dat ik heel erg off-topic ga als ik nu heel uitgebreid op je inga (en dat is toch gebeurd, ondanks dat ik het heel kort probeerde te houden ). Ik ben het deels met je eens, maar deels ook niet. Het is voor mij te makkelijk om te stellen dat een individu er geen controle over heeft. De grootste klootzakken binnen de gemeenschap waar ik ben opgegroeid, zouden ook in een grote stad als atheïsten, klootzakken zijn geweest. Ze hadden dan waarschijnlijk wel iets anders bedacht om hun verwerpelijke gedrag goed te praten. De rest waren passieve meelopers en een enkeling had wel het lef om hun eigen innerlijke morele kompas boven een interpretatie van een bijbeltekst te zetten. Ik denk dat je dit altijd zult terugvinden in bepaalde gemeenschappen en voor mij staat dit los van wat religie in de kern is. Het is voor mij meer interpretatie, cultuur, angst, persoonlijkheid enz. Ik vind het te makkelijk om het geloof als schuldige of de grootte van hun woonplaats aan te wijzen voor het gedrag van individuen.
Voor mij zijn de meeste religies een vorm van opgelegde ‘willekeurige’ autoriteit. Ik heb er geen enkel probleem mee als mensen zich willen houden aan de regels/ geboden van hun geloof. Mits, ze deze maar niet projecteren op anderen, die andere overtuigingen hebben. Gelukkig zijn er ook genoeg christenen die dit respecteren. Ik heb daarentegen ervoor gekozen om te leven volgens mijn eigen innerlijke morele kompas icm een paar voor mij belangrijke uitgangspunten ipv het opvolgen van de regels /geboden vanuit een religie. Er zijn helaas ook genoeg atheïsten die van mening zijn dat ze hierdoor superieur zijn tov gelovigen, maar dat vind ik net zo min ok. Atheïsten zijn ook heel goed in hun mening opdringen aan anderen of bepalen wat een ander wel/ niet mag doen en geloven.
Ik zie het denk ik daarom meer als de menselijke aard. Als er geen geloof zou zijn, dan hadden veel mensen wel iets anders bedacht om hun macht en klootzakkengedrag op anderen uit te oefenen. Ik zie het geloof niet als schuldige, maar de mensen zelf. Voor mij is het heel helpend geweest door erop deze manier naar te kijken. Hierdoor ben ik los gekomen van mijn eigen ervaringen, die eigenlijk alleen maar negatief waren, waardoor ik alles wat te maken had met het christendom door een zwarte bril bekeek. Nu scheer ik niet alles meer over dezelfde negatieve kam, ben ik in staat om open te staan voor andere opties (ik ben zelf bijv wel geïnteresseerd in bepaalde non-theïstische religies), heb ik mensen ontmoet waar ik anders niet voor open stond en woon ik waar ik woon.