LilyMilie ben je bekend met het moderne of romantische satanisme? Even voor de duidelijkheid, zij geloven niet in het bestaan van de duivel, noch vereren zij deze en ze offeren al helemaal geen baby’s 😝. Ze wijzen zelfs elke vorm van het bovennatuurlijke af, maar gaan uit van bepaalde ‘basiswaarden’ (dus geen geboden!) zoals compassie, empathie, kritisch denken, zelfbeschikking over je eigen lichaam, elk mens maakt fouten, maar je hebt de plicht om je fouten recht te zetten enz. Het is een non-theïstische religie net zoals het boeddhisme en taoisme.
Satan is voor hen enkel een symbool of metafoor van de eeuwige rebel, die zich tegen opgelegde regels en wetten vanuit geloof als deze willekeurig gekozen lijken te zijn. Satan heeft van oudsher in geschriften ook een hele andere rol dan deze de afgelopen eeuwen heeft gekregen. Zij zien hem dus niet als de vertegenwoordiger van het pure kwaad, maar meer in zijn oorspronkelijke rol of zoals deze beschreven wordt door John Milton in de 17e eeuw in zijn beroemde gedicht lost Paradise (een symphatieke rebel die vecht voor gerechtigheid, maar ook erkent fouten te maken en uitgaat van wetenschap, kritisch denken, emancipatie en individualisme). Dit gedicht heeft op mij ooit heel veel impact gemaakt en heeft best wel een bepalende invloed in mijn leven. Ik wil het binnenkort weer herlezen, maar deze keer in het Nederlands. Er is onlangs een hele goede vertaling uitgekomen.
Waar zij voor staan komt heel erg overeen met wat je schrijft (waar ik mij ook zeker in kan vinden). Er zijn verschillende stromingen. Cos (Church of satan) vind ik persoonlijk echt helemaal niks, sta ik niet achter en vind ik best wel vreemd, maar TST (the satanic temple) en de GOS (global order of satan) beschrijven o.a. wat jij hier ook zegt.
Ik weet dat dit nogal een controversieel onderwerp is, omdat het door buitenstaanders /onwetenden vaak verkeerd geïnterpreteerd wordt als blasfemie of duivelsverering. Hier heeft het echter niks mee te maken. Ze maken zich vooral heel sterk voor het recht op abortus, lgtbq gemeenschap, menstruatie armoede, daklozen, scheiding van staat en religie en ongelijke behandeling van minderheidsreligies tov bijv het christendom en doen dit vaak op een best wel ludieke en ontwapende manier.