[verwijderd]
- Bijgewerkt
iMoeder Ik denk eigenlijk dat dat wel tegenvalt en dat er nog steeds veel mensen zijn die denken dat er dan iets mis is met je. Ik heb echt regelmatig vragen gehad in de trant van, waarom krijg je kinderen met zo’n iemand, kon je niet in therapie samen, waarom ben je dan niet eerder weg gegaan etc etc
Ik moet eerlijk toegeven dat ik ook wel eens dat soort vragen heb hoor! Zowel naar de man als de vrouw.
Niet de 'kan je niet in therapie' vraag hoor, maar wel de 'waarom heb je kinderen met zo'n figuur'. Maar ik snap ook (en nu ik ouder (en wijzer, lol) wordt) dat het leven niet zo makkelijk is en dat heel veel complex ligt. Zo heb ik met de jaren geleerd waarom (vaak) vrouwen niet eerder weggaan. Vroegah wist ik dat niet en vond ze al snel deurmatten.
Misschien dat veel ook te maken heeft met persoonlijke onwetendheid. Wat prima samenkan met oordelen en vooroordelen trouwens. Ik probeer daar zelf wel bewust van de zijn. Wanneer is het een vraag om meer te leren en wanneer is het een vraag om te kunnen (ver)oordelen.
De schande en schaamte zie ik meer liggen op cultureel niveau. De manier waarop we vrouwen zien, single moeders zien. Daar komt denk ik ook dat verschil tussen man en vrouw vandaan hierin. De vrouw had vroeger minder rechten en daarmee minder veiligheid welke een man met zich mee bracht. Misschien ook het idee dat als vrouw je je ondergeschikt maakt aan je man. Werkt je huwelijk niet dan - op een paar extreme na - is het vast de vrouw die zich niet goed heeft aangepast. Te egoïstisch is, teveel eist, niet voor zichzelf zorgt, of teveel voor zichzelf zorgt, teveel met de kinderen bezig is, te weinig met haar man of teveel met haar man (verstikkend) en te weinig met de kinderen.
Ik hoop - en zie dat persoonlijk wel - dat daar verandering in aan het komen is. De schuld wordt nog al te vaak bij de vrouw gelegd, maar ik zie ook wel signalen van meer gelijkheid hierin tussen man en vrouw. Een vrouw die kiest voor haar gelukt wordt steeds vaker geprezen. Er hoeft geen sprake meer te zijn van extreem huiselijk geweld voordat een scheiding in de ogen van de maatschappij wordt goedgekeurd.
Maar misschien ben ik wat optimistisch hoor!
iMoeder En dat moeder het allemaal alleen doet is heel normaal. Twee jaar geleden of zo werden er op school kerstpakketten uitgedeeld voor families die wel iets extra konden gebruiken. Kwam de directeur vragen of mijn ex er niet eentje kon gebruiken want die had het niet breed. Dus ik werk m’n kont er vanaf, meneer zit op de bank maar is zielig dus krijgt alle extra’s. Kan er eerlijk gezegd nog steeds boos over worden.
Hier kan ik ook zo kwaad om worden. Ik kan me nog zo goed een situatie van jaren geleden herinneren waarin in een Nederlands televisieprogramma een single vader met 5 kinderen (of zo) meedeed. Mensen vonden dat zo gaaf, zo mooi en voor hem werd er toen 40.000 euro opgehaald of zo. Iedereen was helemaal fan van hem want hij was zo'n goede vader. Ik wist niet wat ik zag.. echt hoor. Er zijn honderden en duizenden en honderduizenden vrouwen al jarenlang volledig in hun eentje aan het zorgen voor hun kinderen. En zij krijgen niets anders dan een trap na want ze kiezen er zelf voor. Er worden zelfs vragen gesteld of we misschien eens moeten kijken naar hoeveel uitkering single moeders krijgen. Maar een man, die er dan net zo goed voor kiest, daar halen ze zelfs geld voor op.
Oke... ik trek mijn optimisme wel een beetje in