Trees Klopt dat denk ik ook. Maar dat zijn dus eigenlijk twee verschillende dingen. Mensen roepen heel makkelijk, ik zou gaan scheiden hoor! Over vanalles en nog wat. Maar als puntje bij paaltje komt doen maar heel weinig mensen dat ‘makkelijk’. En dat is ook logisch want het is een grote stap.
[verwijderd] Zoals @Bob_Ross al zegt, dat was idd niet persoonlijk naar jou bedoeld.
[verwijderd] Het is misschien moeilijk voorstellen hoe vrij je je kan voelen in je eentje en hoeveel makkelijker (op sommige gebieden) het is als je naast je kinderen niet ook nog een halve zool aan je hebt hangen waarvoor je op eieren moet lopen.
En het is je ook moeilijk voor te stellen hoeveel makkelijker het is. Begrijp me niet verkeerd, het is echt zwaar, alleenstaande ouder zijn, werken er bij etc. Maar ik deed alles al alleen en mijn ex was echt alleen nog maar een blok aan m’n been die extra troep maakte en waarvan ik z’n kleding waste. Zodra hij weg was vond ik het zoveel makkelijker!! Mijn ex begreep daar natuurlijk helemaal niks van. Prima. Ik kon doen en laten in huis waar ik zin in had, geen energie vreter meer continue om mee heen. Huishouden was makkelijker want hij maakte achteraf gezien heel veel troep en wasgoed. En de innerlijke rust van geen ruzies en gedoe meer was al helemaal onbetaalbaar. Stress kost echt super veel energie.
In plaats daarvan was het stil in huis als de kinderen sliepen (ipv zijn geblablabla van online gamen). Als de kinderen bij hem waren had ik alle rust en tijd om mn huis op te ruimen, ging lekker sushi halen voor mezelf, uitslapen.
[verwijderd] En ik denk dat veel mensen nog met het idee lopen dat alleenstaande een schande is. Dat er iets mis met je is. Dat idee was in de generatie van mijn ouders nog wel meer een ding (hoewel ook al minder dan de generatie van mijn grootouders), maar onze generatie kijkt daar toch wel heel anders naar?
Ik denk eigenlijk dat dat wel tegenvalt en dat er nog steeds veel mensen zijn die denken dat er dan iets mis is met je. Ik heb echt regelmatig vragen gehad in de trant van, waarom krijg je kinderen met zo’n iemand, kon je niet in therapie samen, waarom ben je dan niet eerder weg gegaan etc etc
CrazyCatLady Bloed irritant inderdaad! En dat moeder het allemaal alleen doet is heel normaal. Twee jaar geleden of zo werden er op school kerstpakketten uitgedeeld voor families die wel iets extra konden gebruiken. Kwam de directeur vragen of mijn ex er niet eentje kon gebruiken want die had het niet breed. Dus ik werk m’n kont er vanaf, meneer zit op de bank maar is zielig dus krijgt alle extra’s. Kan er eerlijk gezegd nog steeds boos over worden.