LilyMilie ah zo, ik snap je! Maar gelukkig is dat wel echt aan het veranderen! Zwart, kroeshaar, oorbellen, je ziet ze echt steeds minder. Uitgezonderd bepaalde wijken/dorpen, maar ook dat wordt steeds minder. roetvegen zie je dan wel weer en soms.is dat wel op het randje hoeveel roetvegen vind ik ook.
Ze hebben nog wel pakjes aan maar die pakjes zijn niet Afrikaans, maar wel een karikatuur op oude Spaanse kostuums. Dat komt nog uit de 80jarige oorlog. Dus dat is ook twijfelachtig. (De oude Spaanse kostuums bestaan uit een kleurrijk pofbroek , shirt zonder pofmouwen en cape, daar hebben ze rond die tijd voor piet de cape afgehaald en pofmouwen toegevoegd).
De kragen zijn bijna overal weg (oke ik zag er nog 2 vanmorgen bij de rondgang π
ππ³ had ik niet zien aankomen). Geen oorbellen/lippenstift etc. Die twee waren ook discutabel qua roetvegen. De rest was in mijn ogen goed, geen roetvegen of 1 of 2. En de feestpiet mer roze lange haren natuurlijk.
Maar ja dat beeld van zwarte piet moet eruit. En ben juist blij om te zien dat dat er steeds meer uit gaat en steeds minder van zwarte piet overblijft.
De verandering gaat langzaam. Maar het veranderd wel echt. Zwarte piet kennen de kinderen hier al niet meer, in liedjes is zwart vervangen door lieve. Al is dat voor ons ouders toch echt soms even struikelen. Dat zit zo in je hoofd geprent die liedjesteksten.
Ik weet trouwens nu niet hoe de versnderinf doorgaat naar bv Frankrijk. Als.jij daar nog overal die karikatuur ziet, blijkbaar nog niet echt. Ik vraag me dan af of de mensen die verhuist naar buitenland dan gewoon de discussies niet meer hebben meegekregen of gewoon star zijn. Beetje de Staphorst hooligans zeg maar.