Ik vind beide heerlijk. Sinterklaas omdat de kinderen zo kunnen genieten van het verhaal en de spanning die ze ervaren. Mijn kinderen doen het er ook prima op, wel gespannen, maar niet te erg. Ik vind het ook leuk om surprises te doen, maar dan wel met mensen die ik ken en leuk vind. Ik wil geen keuring zoals het op school was, maar lekker grapjes maken onderling.
Kerst vind ik leuk om het samenzijn. Zeker sinds we gekozen hebben voor onszelf en niet meer iedereen tevreden willen houden, vind ik het heerlijk. Ik heb er ook goede herinneringen aan, maar dan vooral de kerst-en waarbij we de hele dag lego bouwen op tafel en met de hond in het bos wandelen of Disney-films kijken of spelletjes spelen. En dan niet urenlang Risk of iets dergelijks vreselijks, maar gewoon potjes Uno of Perudo.
Mijn man heeft een hekel aan beide feesten. Hij is jarig net voor Sinterklaas, dus er kwam altijd wel een opmerking dat hij al zoveel voor zijn verjaardag had gekregen. Daar kan een kind helemaal niks mee en ik snap gewoon niet dat ouders en andere volwassenen dat soort opmerkingen maken. Kerst is bij hem thuis een feest van stil zitten op de bank en kijken naar hoe je vader bier drinkt en je moeder kookt (even gechargeerd samengevat). Ik vond dat de eerste jaren samen ook helemaal niks. We hebben dat als schoonfamilie (mijn zwagers en ik) aangepast naar meer een feest met wat beweging en wat leuke dingen doen, zeker met kleine kinderen. Maar ik snap dat mijn man kerst alleen maar dodelijk saai vond.
Wij vieren nu Sinterklaas op pakjesavond met mijn moeder en zusje en dat vind ik hartstikke gezellig. Mijn kinderen zouden het ook niet anders willen. Kerst hebben we dit jaar nog geen plannen voor. Maar 1 van de dagen hebben we een pannenkoekenbuffet en zullen we waarschijnlijk lekker wat films kijken en een spelletje spelen. Verder zo min mogelijk verplichtingen wat mij betreft. En dan vind ik het heerlijk!