Honkeytonk Ik kan me die capes nog wel herinneren toen ik Piet speelde in de optocht! Ik vond ze super cool 😏 . Toen ook nog met kraag, rode lippen, oorbellen, zwarte pruik. Ik was 15 of 16 denk ik?
Zwarte Piet is een clowntje (een elf), dus dat kan je helemaal aanpassen naar wens. Ik hoop dat die verandering door blijft.

En ja.. verandering doet pijn πŸ˜… maar het is wel goed

Liekje81 ik zie het helemaal niet als verplichting, samen met familie kerst vieren.

Nee, dat zie ik ook niet als een verplichting, want eten met familie doen we maar 1x in de paar jaar met kerst πŸ˜…. Drie dagen op rij mij volvreten bij familie vind ik sowieso niks en begin ik niet aan. Ik vind een spontaan etentje met familie op elk willekeurig tijdstip in het jaar dus echt veel leuker dan met kerst samen eten.

Het is denk ik meer de verplichting dat het heel leuk moet zijn, want dat hoort zo bij kerst. Het moet geweldig zijn en je moet vrede in je hartje voelen. Van die ultra-gelukkige uitziende nep gezinnetjes in reclamefoldertjes die hun wit gebleekte tanden ongeveer uit hun hoofd glimlachen, omdat ze het zo vreselijk fijn hebben met hun droge rollade van de Lidl. Het wekt bij mij braakneigingen op. Dat is dan weer zonde van de rollade. Ik heb nooit iets met kerst gehad. Ik heb het altijd al een stom feest gevonden.

Dit jaar ga ik met kerst sushi eten. Dat is in ieder geval beter dan rollade, maar ik weiger mij kerstig te kleden. Ik heb mijn grenzen 😎.

• [verwijderd]

Ik heb kerst heel lang vreselijk gevonden. Die oudejaarslijstjes met de beste .... van het jaar, de top 10, top 100, jaaroverzichten? Mijn ouders maakten daar altijd de ruzie variant van. Met kerst kwam heel het gezeik van het jaar er uit, alles in de herhaling, niemand praatte tegen elkaar. Mijn beste kerst was het jaar dat ik voor straf niet mee mocht naar de kerk, en mijn ouders hun fout pas te laat besefte πŸ˜…
      En nadien was kerst altijd heel eenzaam. De relatie met mijn vriend is en blijft ingewikkeld, en ik had toch dat hele niemand mag alleen zijn met kerst Robert ten Brink gedoe in mijn achterhoofd, dus met kerst voelde ik me altijd heel verdrietig en eenzaam.
      Maar vorig jaar ging de knop om. De kinderen wilden voor het eerst Kerst vieren in plaats van Sinterklaas dus ik heb mijn boom al idioot vroeg gezet met het idee van f*ck alle kerstregels, ik doe het op míjn manier en toen kwamen de geweldige vrouwen op dit forum! ❀
      Dat was zo waardevol, dat heeft heel mijn beeld van kerst verandert en hoop gegeven hoe het ook kon.
      Dus dit jaar heb ik er wel zin in! Kerst kan ook leuk zijn, dat heb ik vorig jaar geleerd, mede dankzij jullie 😊
      Maar natuurlijk wilden de kinderen weer sinterklaas vieren (lees: minder lang wachten op cadeautjes), dus we hebben gisterenavond een deel Sinterklaas gevierd en vieren straks een deel kerst.

[verwijderd] Mijn beste kerst was het jaar dat ik voor straf niet mee mocht naar de kerk,

🀣
        Dat zou D ook wel willen, die trok nu al lelijk gezicht dat hij 2e kerstdag ook mee moet πŸ˜… (kerstfeest van de zondagschool).

Trees Ik kan ook prima dankbaarheid voelen of gezelligheid opzoeken op andere momenten in het jaar. Dat zal voor jou natuurlijk ook zo zijn, maar het is voor mij meer het idee van het is nu kerst en nu moet het.

Nou, niet helemaal eigenlijk. HΓ©t verschil tussen de kerstperiode en andere weken is voor mij dat er veel meer ruimte is om vrede en dankbaarheid te voelen. Omdat ik dan niet hoef te werken, bij ons ligt alles stil met een reces, en alles ziet er gezellig uit met lichtjes en zo, de gezelligheid wordt gewoon naar je toe gegooid in plaats van dat je er zelf naar op zoek moet en dat vind ik juist zo fijn.

• [verwijderd]

Toch6 mijn ouders realiseerden zich daarna ook dat ze het voor de kinderen niet hoefden te doen en daarna zijn ze zelf ook nooit meer naar de kerk geweest πŸ™ˆ

Vulpen HΓ©t verschil tussen de kerstperiode en andere weken is voor mij dat er veel meer ruimte is om vrede en dankbaarheid te voelen.

Dat heb ik juist altijd extreem in het voorjaar. Als de natuur weer tot leven komt. Ik kan dan zo genieten van de tuin en hoe alles elke dag verandert en tot leven komt. Op een of andere manier voel ik mij juist altijd heel zen en dankbaar als ik in mijn tuin zit te genieten. Ik heb het ook altijd tijdens kampeervakanties met het gezin. Niks hoeven en alles mogen. De relaxte sfeer van het kamperen. Nu ik dit type bedenk ik mij dit zon en warmte wel een faciliterende factor hierin is. Winter is voor mij denk ik gewoon te koud en te nat. Alles ziet er dood uit buiten brrr…

• Vulpen hebben hierop gereageerd.

Trees
              Ik snap je. Ik hou ook niet van dat Kerstige gevoel dat je ziet op tv in films en reclames.
              Want zo mooi is de werkelijkheid niet.

Wij eten en logeren eerste Kerstdag bij mijn ouders. Ik maak het voorgerecht en nagerecht.
              Mijn moeder maakt het hoofdgerecht, iets van de markt wat ze au bain Marie kan opwarmen. En we staan dan met 3 generaties dames in de keuken, oma, dochter en ik. We helpen elkaar. Heel ondewdongen sfeer.
              Ik heb ook met mijn moeder afgesproken dat we elkaar met kerst pas zien. We bellen wel, maar zo blijft het leuk.

• Trees hebben hierop gereageerd.
              • Trees vindt dit leuk

Trees Dat heb ik juist altijd extreem in het voorjaar. Als de natuur weer tot leven komt.

Dan heb ik het ook πŸ‘

Uilenmama dat klinkt inderdaad heel relaxed. Wij gaan voor 1 dag ergens sushi eten en verder denk ik soep met broodjes. Of patat van de snackbar 😝. Ik ga in ieder geval geen uitgebreid kerstdiner bereiden. Ik heb het ooit een keer gedaan en toen was ik er al klaar mee voordat het kerst was. Alleen de supermarkt vind ik de dagen voor kerst al vreselijk. Mij veel te druk.

LilyMilie zeker weten! Denk wel dat belangrijk is de veranderingen ondertussen positief te stimuleren. Dat doen kinderen natuurlijk vanzelf (de feestpiet hier in het dorp is met nr 1 de allerleukste, zag al een hoop meisje met roze in hun haar van de week 🀣).

Wij hebben gelukkig.niks van de perfecte gezinnetjes ding met kerst. Mn schoonouders hadden dat wel een beetje, nou met de kleinkinderen was dat snel weg. Ze willen wel graag dat we blijven logeren met kerstavond, dat vind ik ook heel gezellig. Maar met onze super slechte slapers doen we dat al 2 jaar niet meer. Ik heb eerste kerstdag echt liever wat meer uitgeruste kinderen dan vermoeide draken. Dan heb ik zelf gewoon geen leuke dag. Als e wat groter zijn komt dat wel weer.

Ik doe ook altijd heel recalcitrant mezelf en de kinderen versieren met hoe meer kitch hoe beter 🀣. Ik heb voor mn oudste nu een gouden pak gezien, twijfel nog of ik dat ga kopen. (En hem überhaupt ga laten zien).

Bij mijn ouders is het altijd super relaxt, hapjes , drankje, eten op de bank/grond.

En meer past niet want de 24ste heb ik breikbaarheidsdienst en de 27ste moet ik gewoon werken πŸ˜…πŸ€£.

En vanaf de 30ste vrij en gaan we naar de ardennen! Daar kijk ik altijd veel naar uit, onze gezamelijke vakantie. (Met de schoonfamilie).

Honkeytonk En vanaf de 30ste vrij en gaan we naar de ardennen! Daar kijk ik altijd veel naar uit, onze gezamelijke vakantie. (Met de schoonfamilie).

Wij gaan het weekend van oud en nieuw met onze beste vrienden (mijn beste vriendin en haar man die ik al 35 jaar ken plus beide 3 kids dus met zijn tienen) naar Landal. Heb ik ook helemaal zin in. We gaan in de zomer ook weer 2 weken met ze naar het Gardameer. Het is zo gezellig en de kids vinden het zo leuk ook samen.