Liekje81 ik zie het helemaal niet als verplichting, samen met familie kerst vieren.
Nee, dat zie ik ook niet als een verplichting, want eten met familie doen we maar 1x in de paar jaar met kerst . Drie dagen op rij mij volvreten bij familie vind ik sowieso niks en begin ik niet aan. Ik vind een spontaan etentje met familie op elk willekeurig tijdstip in het jaar dus echt veel leuker dan met kerst samen eten.
Het is denk ik meer de verplichting dat het heel leuk moet zijn, want dat hoort zo bij kerst. Het moet geweldig zijn en je moet vrede in je hartje voelen. Van die ultra-gelukkige uitziende nep gezinnetjes in reclamefoldertjes die hun wit gebleekte tanden ongeveer uit hun hoofd glimlachen, omdat ze het zo vreselijk fijn hebben met hun droge rollade van de Lidl. Het wekt bij mij braakneigingen op. Dat is dan weer zonde van de rollade. Ik heb nooit iets met kerst gehad. Ik heb het altijd al een stom feest gevonden.
Dit jaar ga ik met kerst sushi eten. Dat is in ieder geval beter dan rollade, maar ik weiger mij kerstig te kleden. Ik heb mijn grenzen .