- Bijgewerkt
LilyMilie Ja kweenie.. ik zie ze nog te vaak op fotoβs, ook op fotos van vroeger die dan gedeeld worden en dan geeft het me toch een nare smaak. Blanke mensen die zich schminken als zwarte mensenβ¦
Je kan ze paars maken maar het karakter blijft wie hij is. Ik kan dat niet on-zien zeg maar.
Het interessante is dat ik juist helemaal nooit die associatie heb gehad totdat ik daarop gewezen werd. Zo lang als ik mij kan herinneren zijn ze zwart van de roet, dat is altijd het verhaal voor mij geweest. Dat dat nergens op slaat omdat de rest van hun pakje dan ook zwart zou moeten zijn is voor mij nooit een issue geweest, er klopt zoveel niet aan het Sinterklaasfeest wat we als kinderen slikken als zoete koek.
Het is voor mij heel duidelijk dat zwarte piet niet kan, in het begin moest ik even wennen aan het idee, maar ik heb het gezeik van de mensen die zwarte piet wilden behouden nooit zo begrepen. Kinderen geloven dat een paard met een honderden jaren oude man over de daken loopt, het maakt gewoon niet uit wat voor figuur je daarnaast zet, ze accepteren het wel als je het verhaal maar vertelt. Maar ik kan er dus nog steeds geen vervelend karakter inzien. Omdat ik het altijd anders heb gezien en het zo in mijn herinneringen zit opgeslagen.
Voor mij is Sinterklaas wel echt iets wat moeten blijven bestaan trouwens. Wij zijn van huis uit katholiek en de discriminatie die daarbij hoort/hoorde hebben mijn ouders en schoonouders nog aan den lijve meegemaakt. Dat bijna heel Nederland dit katholieke kinderfeest viert en dat de halve wereld een afgeleide ervan viert (want dat is de kerstman) vind ik wel humor. Maar ik ga niet de oorspronkelijke versie afschaffen omdat een of andere racist er ooit een tot slaaf gemaakte bij heeft verzonnen. Er zijn allerlei versies van de hulp van Sinterklaas geweest en wat mij betreft mag er daarmee gedaan worden wat wenselijk/nodig is, maar Sinterklaas op zich is voor mij letterlijk en figuurlijk heilig.