- Bijgewerkt
[verwijderd] Ook moeten kinderen beschermd worden tegen het gedrag van (één van) de ouder(s) of de ongezonde sfeer in huis. Ik denk dat het feit dat jouw oudste geen problemen had dat jullie uit elkaar gingen aangeeft dat dit de juiste keuze was voor jou / jullie.
Ja daar twijfel ik natuurlijk totaal niet aan. Denk dat iedereen hier ondertussen wel een beetje meegekregen heeft wat voor figuur hij is.
-weg-
Al met al werd ik er nou niet echt een goeie moeder van. Dat accepteerde hij ook niet. Zijn wensen en behoeften stonden (en staan nog steeds) op de eerste plek.
Maar goed, anyway.
[verwijderd] Mijn ouders hebben dat gedaan (er was geen sprake van overspel maar wel van een ander relatieprobleem). Mijn moeder stond op het punt om te scheiden van mijn vader maar is gebleven vanwege ons. Toen ze me dat later vertelde voelde ik me heel waardevol.
Ik zou me dan juist heel schuldig hebben gevoeld. Het zou voor mij voelen alsof m’n moeder haar geluk heeft opgeofferd voor mij.
Ik denk echt dat in veruit de meeste situaties de kinderen de dupe zijn als ouders bij elkaar blijven terwijl het niet goed zit. Ouders geven dat sws niet het voorbeeld van liefde voor elkaar. Kijk als er een probleem is, en dat wordt opgelost, zoals de situatie die je schetst. Dan is dat inderdaad wat anders. Maar ik denk dat kinderen er ook wat van merken als er geen slaande ruzie in huis is maar wel stille haat of resentment/indifference (ik kan even geen Nederlandse woorden hiervoor verzinnen). Maar je hebt gelijk als je zegt, het wordt door ervaringen gekleurd. Ik had dus een vriendin vroeger, die heel vaak uitsprak dat ze graag wilde dat haar ouders nou eens zouden gaan scheiden. Want dat deden ze niet, vanwege de kinderen. Maar zij en haar broertje vonden de sfeer in huis ondertussen verschrikkelijk.
En ik denk dat kinderen soms ook als goedprater worden ingezet. Als je zegt, ik blijf voor de kinderen. Dat is lekker makkelijk. Hoef je geen keuze te maken, geen moeite te stoppen in weg gaan en helemaal opnieuw te beginnen en je hoeft ook nog eens geen energie in je relatie te stoppen. Want dat die niet meer is, heb je al geaccepteerd. En ondertussen kun je jezelf trots in de spiegel aankijken dat jij als ouder je eigen geluk opzij zet voor je kinderen!
Klinkt misschien wat cynisch. Maar soms vind ik dat dus bij sommige mensen echt zo. Vooral als ze dan ondertussen neerkijken (jaloers zijn?) op mensen die wel gescheiden zijn.