[verwijderd]
- Bijgewerkt
iMoeder Bij elkaar blijven voor de kinderen ben ik geen voorstander van. Heb ik ook niet gedaan. Sterker nog, de kinderen waren 1 van de vele redenen om juist wel uit elkaar te gaan. Ik vond dat de kinderen leden onder de situatie zoals die was. Mijn oudste had er ook geen moeite mee dat we uit elkaar gingen (de jongste twee waren nog te jong om het te snappen).
Ja snap ik helemaal. Kijk, hebben de twee ouders knallende ruzie, constant of veel te vaak. En/of is er geen (wederzijds) respect meer, of is er 1 ouder abusive. Dan ben ik helemaal voor uit elkaar gaan. Het voorbeeld naar de kinderen zit hem in dat geval in zelfrespect en toegeven wanneer situaties ongezond zijn. Ook moeten kinderen beschermd worden tegen het gedrag van (één van) de ouder(s) of de ongezonde sfeer in huis. Ik denk dat het feit dat jouw oudste geen problemen had dat jullie uit elkaar gingen aangeeft dat dit de juiste keuze was voor jou / jullie. Zou je blijven dan zou je zoon daar eerder onder gaan lijden.
Anderzijds er zijn ook situaties waarin er geen ruzie is, geen mishandeling of ongezonde relatie (gebrek aan respect). Bijvoorbeeld in het geval van een probleem dat enkel en alleen tussen de ouders speelt (bijvoorbeeld overspel, een leugen, een verwijd, een teleurstelling, een mismatch ergens). Het effect van zo'n gebeurtenis kan ook uitwerking hebben op de kinderen, maar het voorbeeld wat je je kinderen meegeeft kan dan liggen in hoe zo'n gebeurtenis te overkomen. Hoe samen te komen nadat je elkaar bent verloren, of nadat er iets is gebeurd (bijvoorbeeld overspel). Het voorbeeld kan liggen in het vechten voor je gezin. Dat je verder gaat dan dat je persoonlijk, in je eentje, zou gaan. Maar vanwege je kinderen, je gezin, ga je verder. Dat kan een krachtig voorbeeld zijn.
Mijn ouders hebben dat gedaan (er was geen sprake van overspel maar wel van een ander relatieprobleem). Mijn moeder stond op het punt om te scheiden van mijn vader maar is gebleven vanwege ons. Toen ze me dat later vertelde voelde ik me heel waardevol. Uiteindelijk is alles goed gekomen tussen mijn ouders en zijn ze weer gelukkig samen.
Ik zou er uiteraard (ga ik vanuit) anders naar kijken als mijn vader mijn moeder respectloos zou behandelen, of als ik zou zien dat mijn moeder er aan onderdoor gaat. Ik zou me niet waardevol of speciaal voelen als mijn moeder ongelukkig zou zijn. Ik zou me dan juist heel schuldig voelen. Maar omdat dit een issue was tussen hun, iets waar wij als kinderen niets mee te maken hadden en niets (ernstigs) van meekregen, was ik heel erg blij dat mijn moeder (en vader) erkende dat het voor ons niet beter was als ze uit elkaar zouden gaan. Ik heb daar veel positiefs van geleerd als kind.
Gezien het voorbeeld dat ik heb meegemaakt neig ik daarom in eerste instantie naar 'blijven voor de kinderen'.
En zo heeft iedereen haar eigen ervaring en dat beïnvloed de vorming van onze instelling automatisch ook, denk ik zo.