[verwijderd]
Jeetje jouw ouders zijn wel echt eh... chaos. En oordelen over anderen terwijl ze zelf in een super slechte relatie zaten, Γ¨n uiteindelijk alsnog zijn gaan scheiden. Hoe dik is die plank voor hun kop? Ik gok een meter of 2?
En ook: schande en schaamte over scheiden maar totaal een schaamte en schande voelen over hun houding, instelling, oordelen en acties tegenover hun eigen kinderen. Hoe kan dat? Waar komt dat vandaan? Hoe is dat mogelijk? Onvoorstelbaar.
CrazyCatLady Ik denk dat dit ook wel heel belangrijk is. Iedere relatie heeft periodes die slechter zijn, en in dat geval ben ik het ook volledig met je eens dat bij de eerste scheet 'voor jezelf kiezen', complete bullshit is. Er is niks mis met een gezonde dosis doorzettingsvermogen, en ik denk ook dat je het aan jezelf/gezin verplicht bent om in ieder geval te kunnen zeggen dat je het oprecht geprobeerd hebt. En het is ook gewoon heel goed mogelijk dat je er daarna sterker uit komt samen, dus dat is alleen maar goed! Dat lijkt me ook het doel van een langdurige relatie, om samen te groeien.
Maar tegelijkertijd geloof ik ook dat dit wel in balans zal moeten blijven, en je ook eerlijk moet kunnen zeggen dat je het geprobeerd hebt, en het alsnog niet werkt. Er zijn grenzen. Blijf er geen 10 jaar in hangen. Maak de deadline niet afhankelijk van de 18e verjaardag van je kind.
Helemaal mee eens ja.
CrazyCatLady Maar ook het besef dat het ook geen schande is, het is geen falen. Je wil niet weten hoe vaak ik hoor dat mensen in een slechte relatie blijven zitten, doodongelukkig zijn, maar 'ze willen geen alleenstaande moeder zijn'. Echt bitch, ik ben gelukkiger dan jij hoor, gebruik mijn leven niet als voorbeeld van het ergste wat er kan gebeuren alsjeblieft? Want terwijl jij jezelf weer hebt opgesloten onder de douche om te huilen over hoe eenzaam je bent in je huwelijk, zet ik voor de 21e keer Gilmore Girls aan vanaf mijn roze bank en er is geen hond die daar commentaar op heeft
Daar zit dan gewoon zoveel onzekerheid in. Onzeker over zichzelf, over hun kunnen, onzeker over hun positie in de maatschappij, binnen hun community (religie, de buurt, (groeps)cultuur). Als je meer geeft om wat anderen van je denken dan om het geluk van jezelf, en het geluk van je kinderen, dan is dat gewoon een hele verdrietige situatie. Als je niet gelooft dat je jezelf gelukkig kan maken maar dat je daarvoor mannetje + vrouwtje + 1 huisje nodig hebt dan is dat gewoon heel sneu. Als buitenstaander voel ik daar eigenlijk vooral medelijden om. ...Maar zou ik in hun 'afreageer-vuurlinie' liggen zoals jij ligt dan zou ik daar denk ik afkeurender op reageren dan nu met medelijden hoor
Tegen een alleenstaande moeder zeggen dat je liever in een kut relatie zit dan zijn wat zij zijn is gewoon van de pot gerukt. Zegt niets over jou maar alles over hun eigen lijden.