[verwijderd]
- Bijgewerkt
iMoeder - Quote weg -
Afschuwelijk Blij dat je er vanaf bent
iMoeder - Quote weg -
Nee want de periode dat ze ongelukkig was was tijdelijk. Zou ze nog steeds ongelukkig zijn tijdens dat gesprek dan zou ik me uiteraard niet zo goed voelen. 'thanks mam dat jij zo ongelukkig bent voor mij! super! ik voel me zo speciaal!'
iMoeder Ik denk echt dat in veruit de meeste situaties de kinderen de dupe zijn als ouders bij elkaar blijven terwijl het niet goed zit. Ouders geven dat sws niet het voorbeeld van liefde voor elkaar. Kijk als er een probleem is, en dat wordt opgelost, zoals de situatie die je schetst. Dan is dat inderdaad wat anders. Maar ik denk dat kinderen er ook wat van merken als er geen slaande ruzie in huis is maar wel stille haat of resentment/indifference (ik kan even geen Nederlandse woorden hiervoor verzinnen). Maar je hebt gelijk als je zegt, het wordt door ervaringen gekleurd. Ik had dus een vriendin vroeger, die heel vaak uitsprak dat ze graag wilde dat haar ouders nou eens zouden gaan scheiden. Want dat deden ze niet, vanwege de kinderen. Maar zij en haar broertje vonden de sfeer in huis ondertussen verschrikkelijk.
In dat geval is het gewoon een excuus inderdaad. Ik vraag me dan ook oprecht af waarom mensen dan bij elkaar blijven. Als de sfeer om de snijden is thuis, of gewoon totaal numb en liefdeloos, voor langere periode, en ten koste van het overal geluk.. waarom zou bij elkaar blijven dan beter zijn? Omdat je ooit belooft hebt samen te blijven? Is die belofte dan belangrijker dan een (emotioneel) veilig thuis voor je kinderen?
Misschien dat schaamte (voor oordelen van anderen, of vanuit religie) , en de angst voor het nieuwe ook kan meespelen dat men veel te ver gaat? En misschien ook; men weet niet beter? Als je dit hebt meegemaakt als kind en zelf dan ook in zo'n relatie zit dan is het misschien al snel normaler om zo te leven.
iMoeder En ik denk dat kinderen soms ook als goedprater worden ingezet. Als je zegt, ik blijf voor de kinderen. Dat is lekker makkelijk. Hoef je geen keuze te maken, geen moeite te stoppen in weg gaan en helemaal opnieuw te beginnen en je hoeft ook nog eens geen energie in je relatie te stoppen. Want dat die niet meer is, heb je al geaccepteerd. En ondertussen kun je jezelf trots in de spiegel aankijken dat jij als ouder je eigen geluk opzij zet voor je kinderen!
Ik vind dat heel moeilijk om voor te stellen. Ik ken niemand die op die manier in een relatie zit of heeft gezeten. En ik hoor die verhalen ook eigenlijk alleen maar van horen zeggen (bijvoorbeeld over de ex-vrouw van de nieuwe partner). Zeg maar van mensen die een agenda hebben, of een kant hebben gekozen. Ik neem die verhalen zelf altijd met een korreltje zout zeg ik eerlijk.
Klinkt misschien wat cynisch. Maar soms vind ik dat dus bij sommige mensen echt zo. Vooral als ze dan ondertussen neerkijken (jaloers zijn?) op mensen die wel gescheiden zijn.
Ook dat is een ver van mijn bed show, haha. Maar ik geloof je hoor! Jij zal ze heus hebben meegemaakt die zo denken dus ik neem dat van je aan. Of het jaloezie ik weet ik niet. Maar dat zeg ik omdat ik me niet kan voorstellen hoe je jaloers zou kunnen zijn op de keuzes van een ander. (Zowel jaloezie over gescheiden als over niet-gescheiden)
Mijn persoonlijke ervaring is de andere kant; mensen die vinden dat je bij de eerste scheet in je relatie al voor jezelf moet kiezen want waar is je zelfrespect en zij zouden dat noooooit meer accepteren door hun ervaring met hun ex. Ze maken je nog net niet uit voor deurmat maar het scheelt niet veel, zeg maar. En dat omdat je sokken koopt voor je man of eens klaagt over dat je man nooit denkt aan luiers kopen, bijv. Dus geen grote issues als respectloosheid (schelden of kleineren) of grote disbalans tussen taken in het gezin waar de ene partner door onder gebukt gaat.
Maar ik trek me dat soort opmerken niet zo aan hoor want ik denk dat ze voornamelijk projecteren vanuit hun eigen ervaring en elke (non-) issue al snel als een ongezonde situatie zien. Het zegt mij meer over hoe ongezond hun eigen relatie was dan dat ik het opvat als dat er iets mis is met de mijne. En in dat geval ben ik blij dat zij uit die relatie zijn.