[verwijderd] soms helpt het om het forum als uitlaatklep te gebruiken.
Sterkte.

• [verwijderd]

Fijn voor mij, maar minder voor jullie, dat het herkenbaar is. 🙁
Heb mijn moeder maar even als uitlaatklep gebruikt. We zitten gelukkig vaak op dezelfde frequentie en ze weet vaak precies wat te zeggen.
Voel me alleen zo sip vandaag.

@June Het is een combi van alles, incl existentiële vragen. Waar de f doen we het nou allemaal voor? Is er nog wel hoop voor mijn kinderen en de wereld waar ze dan in leven?
Ik besef me dat het heel aanstellerig kan klinker, maar ik worstel daar echt mee. Waar doen we het allemaal voor?
En die vraagstukken icm flinke tegenvallers, is niet best voor mn humeur.

[verwijderd] Is er nog wel hoop voor mijn kinderen en de wereld waar ze dan in leven?

Dat heb ik ook. Onze kinderen gaan oorlogen voeren om water. Waarom doen we niks aan het smelten van de gletsjers? Waarom wordt er gvd alleen maar gepraat.
    Waarom luisteren mensen niet naar de vele rapporten met verschrikkelijk nieuws.

[verwijderd] Ik besef me dat het heel aanstellerig kan klinken, maar ik worstel daar echt mee.

Ik worstel daar al jaren mee. Mijn ervaring nu is dat collega's tegen mij zeggen: alles wat jij eerder zei, komt gewoon echt uit nu. Maar ik had eigenlijk liever gehad dat ik een aansteller was. Ik heb geen enkele hoop en probeer maar dagelijks te focussen op de leuke dingen die er ook nog zijn/nu nog mogelijk zijn.

Ik hoop wel dat je je gauw weer wat beter voelt, als het iets meer geregeld weer is met dat stomme huis van je.

• [verwijderd]

June

Vulpen

Nou dit dus. Ik kan daar echt heel, heel erg sip van worden. Soms heb ik spijt dat mijn kinderen dit moeten gaan meemaken.

• Vulpen hebben hierop gereageerd.

[verwijderd] Ja.

Sip is bij mij een understatement. Volslagen in paniek is in mijn geval een betere omschrijving 🤐

Ik heb iemand op TikTok geblokkeerd, puur en alleen omdat haar looks en hele doen en laten ziek veel op mijn voormalige, heel vervelende schoonzus lijkt. 🤐 Iedere keer als ze op m’n FY voorbij kwam, kwamen er allerlei vervelende gevoelens naar boven. Dus nu ik dat doorhad, dacht ik; fack it, ze kan er niks aan doen maar block er op.

Tantetil Ik ook niet. Ik kan daar wel over gaan inzitten en in paniek raken zoals @Vulpen. Maar ik heb dat toch niet in de hand dus dat heeft geen zin. En moet ook nog maar zien of de grote ramp gaat komen. We denken al eeuwen dat we er allemaal morgen aan gaan. Zit in mensen denk ik. Ik hou me dus aan de slogan die mijn kinderen ook aanleer; ook al heb je een cactus gekregen, dan hoef je er niet ook nog eens op te gaan zitten.

Tantetil inderdaad. Ik richt me maar op de positieve aspecten van het leven anders word ik helemaal gek. Beetje hetzelfde als met de dood. Kan ik wel over na gaan denken maar dan word ik helemaal gestresst dat ik of mijn kinderen of mijn man dood kunnen gaan, ziekten kunnen krijgen etc. Ik probeer te doen wat in mijn cirkel van invloed ligt en daarbuiten moet ik het los laten. Anders raak ik denk ik ook gedeprimeerd / paniek.

iMoeder ook al heb je een cactus gekregen, dan hoef je er niet ook nog eens op te gaan zitten.

Die ga ik onthouden haha

• [verwijderd]

iMoeder al heb je een cactus gekregen, dan hoef je er niet ook nog eens op te gaan zitten.

Die vind ik briljant 🤣

Ik herken het overigens helemaal niet, wat dat betreft heb ik er wel vertrouwen in dat het allemaal wel goed komt. Ja, er zullen altijd nieuwe problemen komen, maar er zullen ook oplossingen gevonden worden. Ik heb wel vertrouwen in de mensheid, evolutie en wetenschap dat de grootste rampscenario's voorkomen kunnen worden. We hebben al zo veel shit overleefd en zijn er nog steeds, ik denk echt niet dat daar de aankomende eeuw veranderingen in gaan komen waar we ons niet op aan kunnen passen.

Aan de andere kant, ik ben echt compleet panisch voor de dag dat er buitenaardse wezens op aarde komen, dus uhm ja... 🙈

[verwijderd] Ik herken het overigens helemaal niet, wat dat betreft heb ik er wel vertrouwen in dat het allemaal wel goed komt.

Ik hang er wat tussen in, maar neig vooral ook hier naar toe. Ik denk dat ik er vooral weinig mee bezig ben en vermijdt ook nieuws behoorlijk consequent (dat is wel erg helpend).

Het lijkt mij zo zinloos om hier constant over na te denken. Ik bedoel het niet vervelend, maar het levert alleen maar negatieve energie op, omdat het buiten je invloedssfeer ligt. Ik doe wat ik wel kan en verder geniet ik ‘in het nu’ van de natuur om mij heen, want er is zoveel moois te zien. Als ik bij alles denk ‘straks is het er niet meer’ kan ik er ook niet van genieten. Alle negatieve gedachtes en doemscenario’s blok ik direct.

iMoeder ook al heb je een cactus gekregen, dan hoef je er niet ook nog eens op te gaan zitten.

Briljant!

Ik denk er verder ook niet over na, dat blokkeer ik direct. Zelfs als bepaalde mensen er wel.over willen hebben, zeg ik gewoon , heb er geen zin in.

Het is totaal nutteloos om depressief te gaan zitten zijn over wat er allemaal zou kunnen gebeuren. Het gebeurd toch wel.of niet, of ik er me nu druk om maak of niet.

En ik heb net als @[verwijderd] wel vertrouwen dat het goed komt. De wereld vergaat al eeuwen morgen en is er nog steeds.

Geen/zo min mogelijk nieuws lezen, doen wat je kunt en de de rest blokkeren.

Trees ik kijk inderdaad ook maar beperkt nieuws. Helpt echt.

• Trees hebben hierop gereageerd.
                    • Bloem vindt dit leuk

Ik denk dat iedereen de negatieve gedachten direct blokkeert, dat doe ik ook en meestal lukt dat. Soms niet als andere dingen ook tegenzitten en ik er minder energie voor heb en dan raak ik in paniek.
                      Maar alle mensen met echt veel invloed denken er ook zo min mogelijk aan, en iedereen heeft wel een beetje invloed door je stemrecht en keuzes die je maakt dus alles blokkeren is niet per se het beste om te doen. De kunst is bewust te zijn maar wel de juiste keuzes te maken en niet je kop in het zand te steken, denk ik.

Hopsatee ik kijk en lees dus helemaal geen nieuws. Nadeel daarvan is dat soms ook echt niks meekrijg. Het meeste wat ik mee krijg qua nieuws is hier op het forum. Af en toe via mensen in mijn omgeving, maar dat is heel beperkt. Grote rampen in de wereld (zoals bijv de aardbeving in Turkije) hoor ik soms dagen later en dan ga ik wel heel bewust op zoek naar informatie online. Op zo moment vind ik het toch best schaamtevol dat ik het niet heb meegekregen. Dat is natuurlijk ook maar een zelf gecreëerde overtuiging.

Het vermijden van nieuws geeft verder heel veel rust. Er is gewoon maar een beperkte hoeveelheid ellende die je op een dag kan verwerken. Daarnaast wil ik liever mijn hoofd vullen met positieve zaken en nieuws kijken versterkt ook nog je gevoel van machteloosheid. Daarnaast zijn er ook genoeg onderzoeken gedaan, waaruit naar voren komt dat het volgen van nieuws kan leiden tot stress-symptomen, angst, paniek, somberheid etc. Waarom zou ik dit zelf bewust op gaan zoeken? Ik zie daar de noodzaak niet toe.

Vulpen op het moment dat het er toe doet, bijv bij het stemmen of het kopen van een andere auto, probeer ik een bewuste keuze te maken. Alleen doemscenario’s, negatieve gedachtes hierover blokkeer ik volledig. Dat staat mij echter niet in de weg om wel bewuste keuzes te maken. Ik ontken niet dat het een probleem is. Ik denk er alleen niet langer dan nodig is over na. Ik zou daar hartstikke depressief van worden.