Marshmallow Ik heb last van meer zweten in bed de week voor mijn menstruatie verder (nog) niet. Maar niet dat alles nat is.

Die nachtelijke zweetaanvallen zijn niet te missen als je deze voor het eerst hebt. Het zijn echt aanvallen, waarbij je hele lijf letterlijk zeiknat is. Het druipt gewoon van je af uit elke mogelijke porie en al het beddengoed is volledig doorweekt. Het voelt heel smerig (vind ik zelf) en het is onmogelijk om nog te slapen. Het is eigenlijk heel anders dan gewoon zweten. Het ruikt ook niet. Het is meer alsof er liters water uit je poriën komen. Ik heb er echt een hekel aan, maar heb het gelukkig maar 1 a 2x per maand.

Zonnebloem de meesten eerst heftiger en daarna vaak minder, maar het kan bij iedereen volgens mij anders verlopen. Je bent nog wel heel jong voor de perimenopauze en vervroegd in de overgang geeft risico voor een aantal aandoeningen en dan krijg je hormonen ter preventie. Ik zou als je echt duidelijke klachten krijgt er naar later kijken, bijv als er echt een paar maanden tussen twee menstruaties gaat zitten. Dat kan echt een duidelijk teken zijn.

Zonnebloem Eerst heftiger, kort op elkaar en daarna duurt de tijd tussen je menstruaties steeds langer en wordt het bloeden minder, uiteindelijk een soort spotting totdat er niks meer komt.

Trees Voor mij werkt het middel verder ook echt goed tegen de opvliegers en het nachtelijk zweten. Dus ik waag het er weer op. Ik had als klachten vocht vasthouden, misselijk in de ochtend, zwaarmoedigheid, de ene bacteriële infectie na de andere en ineens weer ongesteld na iedere strip.

En ja, het nachtelijk zweten herken je meteen, het is niet een beetje zweten en warm hebben, maar het gevoel hebben dat je in de heetste sauna zit en je binnen 30 seconden kapot zweet, het gutst echt over je lijf. Resultaat, slapeloosheid en ieder nacht nat beddengoed. Niet goed voor je energierekening al die wasjes…

Vertel het je vriendin maar beter niet, mijn collega heeft ook geen last van de femoston naast wat spotting, dus het kan bij haar nog overgaan. Er wordt ook gesteld in de bijsluiter dat de ergste bijwerkingen tot 6 maanden kunnen duren.

En eerlijk, ik zou het iedereen aanraden als de overgangsklachten te heftig zijn, femoston werkt echt goed. Ik kan niet wachten tot het weer werkt over een week of 2 en ik weer kan slapen !!

Trees Het is eigenlijk heel anders dan gewoon zweten. Het ruikt ook niet.

Ja, dat klopt! Ik heb in mijn leven nog nooit zoveel gezweet, maar het stinkt niet, echt zo raar!

Zweten in de sauna: heerlijk
      Zweten tijdens een opvlieger: voelt heel anders, om maar te zwijgen over mijn rode kop die er standaard bij komt 🥵

Trees weet ik wel hoor, maar ik had dit eerder nooit. En ik heb het de rest van mijn cyclus verder ook niet. Dus dat vind ik wel een opvallend dingetje. Mijn dekbed hoes is dan ook nat zeg maar. Niet druipend zoals jij het zegt, maar ja ik denk dat ook dat bij iedereen anders kan zijn.

Ansji En eerlijk, ik zou het iedereen aanraden als de overgangsklachten te heftig zijn, femoston werkt echt goed.

Ik hoop maar dat ik geen heftige klachten krijg dan, maak ik me soms best wel zorgen over. Wat moet ik dan als ik geen hormonen mag?

Ansji het is niet een beetje zweten en warm hebben, maar het gevoel hebben dat je in de heetste sauna zit en je binnen 30 seconden kapot zweet, het gutst echt over je lijf.

Dit inderdaad. Daarna heb ik het juist weer ijskoud en lig ik te rillen. Ik denk omdat alles nog zeiknat is, waardoor je weer te snel afkoelt nadat je het eerst stikheet hebt. Lijkt mij echt zo vervelend als je dit iedere nacht hebt.

Ik geef ook de voorkeur aan zweten in de sauna 😜

Ansji Vertel het je vriendin maar beter niet

Ik zeg niks. Ze heeft soortgelijke bijwerkingen en hopelijk is het voor haar wel tijdelijk, want ze is zo blij met de werking verder. En ik ga duimen dat de bijwerkingen voor jou deze keer ook meevallen 🤞🏻

Ik mag me ook wel gaan melden bij dit topic geloof ik. Want volgens mij zit ik inmiddels ook lekker in de perimenopauze.
      Waar ik altijd om de 29-31 dagen ongesteld was, ben ik dat nu eigenlijk elke 3 weken. En dan is het de eerste dagen ook echt dweilen met de kraan open (bijna letterlijk). En s nachts niet kunnen slapen tijdens de menstruatie, altijd veel te warm ... En man mag in de week vooraf niet eens KIJKEN naar mijn borsten, want die doen zo veel pijn (volgens mij extra oneerlijk, omdat ik maar een heel bescheiden b cup heb).
      Overdag nog geen opvliegers, maar dat is vast een kwestie van tijd.
      Ik word dit jaar 42, geloof dat mijn moeder rond de 50 was bij de echte overgang. Ik zal het eens navragen, ik was toen als begin twintiger en net uit huis toch echt vooral met mezelf bezig en veel minder met het (gevoels)leven van mijn ouders 🙈

• Trees hebben hierop gereageerd.

Ik zit nu al een jaar of 5 in de peri menopauze. O.a. veel opvliegers, nachtzweten, droge ogen, uren wakker liggen in de nacht, bed uit moeten om naar toilet te gaan, hoofdpijnen etc. Sinds augustus vorig jaar aan de bio identieke hormonen. Wat een opluchting! Alle klachten zijn verdwenen of zeer sterk afgenomen.

Ik gebruik oestrogel en utrogestan. Beide zijn dus biologisch identiek aan onze eigen hormonen. Omdat beide ook los van elkaar gebruikt worden kun je ook beter afstemmen naar behoefte. Femoston bijvoorbeeld bevat een synthetisch progestageen. Zover ik me heb ingelezen is dat (synthetisch progesteron) juist vaak de boosdoener van negatieve bijwerkingen.

Hormoon substitutie therapie staat dus niet perse gelijk aan biologisch identieke hormonen.

June heel mooi dit ja. Ik ben daar ook wel heel erg mee bezig sinds ik 40//41 ben. Veel persoonlijke ontwikkeling enz.

June
        Zo klinkt het heel positief, echter lees ik vooral in diverse onderzoeken dat dit eerder een negatief dan een positief effect heeft voor ons vrouwen en o.a. kans op dementie vergroot.

Estrogen action on the brain includes neuroprotection, enhance synaptic plasticity, neurite growth and hippocampal neurogenesis and exerts protection against neural injury and apoptosis.
        Estrogens play a role not only in the maintenance of cognitive function in non-demented women but also in the prevention and/or treatment of AD.
        The administration of transdermal 17-beta estradiol therapy decreases amyloid-beta deposition.
        Estrogen administered near the time when normal endogenous hormone function ceases is maximally useful for brain health.

Nescio
          Dat heeft denk ik zeker een grote invloed. Echter zoals ik in meerdere onderzoeken lees (o.a. op PubMed) is de invloed van het gebrek aan oestrogeen ook een zeer grote factor.
          Ik heb me nu sinds een jaar verdiept in de (peri) menopauze en ben nog steeds verbaasd wat voor invloed onze afnemende hormonen schijnen te hebben op processen en ziektes van ons lichaam.
          In andere landen, zoals Engeland zijn de inzichten ook al behoorlijk anders dan in Nederland t.o.v. bio identieke hormoongebruik en de heilzame werking hiervan. The British menopause society heeft ook veel goede informatie op hun website staan.

Shimmer Zo klinkt het heel positief, echter lees ik vooral in diverse onderzoeken dat dit eerder een negatief dan een positief effect heeft voor ons vrouwen

Ik ken eigenlijk ook alleen maar onderzoeken met negatieve effecten. Hormonen beschermen ons tegen het afsterven van hersencellen (heel simpel gezegd).

Ik ben benieuwd waar deze Instagram post op gebaseerd is of dat iemand er zelf een positieve draai aan heeft proberen te geven. Eigenlijk wordt in de post volgens mij het mechanisme van neuroplasticiteit beschrijven. Dit is iets wat juist enorm afneemt met leeftijd ipv toeneemt.

Nescio hangt dementie niet vooral samen met erfelijkheid en een kleiner deel levensstijl?

In het geval van dementie als gevolg van alzheimer speelt erfelijkheid maar een kleine rol. De familie van mijn bonusmoeder schijnt echt een uitzondering te zijn, want daarin speelt het wel een duidelijke rol. Ik weet het niet meer precies hoeveel, maar dat is maar in een paar procent van de gevallen dat het echt vooral gerelateerd is aan een erfelijk gen. Er zijn wel andere genen die ermee geassocieerd zijn, maar de voorspellende waarde ervan is niet super groot en is vooral icm andere factoren.

Eigenlijk weten ze nog niet precies waardoor alzheimer wordt veroorzaakt en er zijn meerdere factoren die mogelijk een rol spelen (intoxicaties in de omgeving, neuro inflammaties, infecties, het al hebben hersenschade, bepaalde ziektes, levensstijl etc). Bij andere oorzaken van dementie ipv alzheimer kan het weer anders zijn, maar alzheimer is geloof ik in ongeveer 70% van de gevallen de oorzaak van dementie.

Rietjesbeker Waar ik altijd om de 29-31 dagen ongesteld was, ben ik dat nu eigenlijk elke 3 weken. En dan is het de eerste dagen ook echt dweilen met de kraan open (bijna letterlijk).

Ik heb exact hetzelfde. Hou je hb een beetje in de gaten, want dit is bij mij zeer waarschijnlijk de oorzaak van bloedarmoede. Mijn hb is weer normaal zodra ik een keer wat lichtere menstruatie en er meer tijd er tussen heb zitten. Als er weer een paar heftige menstruaties kort op elkaar komen, is het weer te laag.

🙋🏻‍♀️ ik meld mij ook! Geen idee hoe lang ik er al in zit, ik heb een spiraal en word al 5 jaar niet meer ongesteld. Maar sinds een jaar merk ik wel enorme schommelingen in mijn hormonen. Het is op dit moment aardig rustig maar ik heb een periode enorme opvliegers gehad, kort lontje ed.

• Ansji hebben hierop gereageerd.

Trees Yep, dat is het begin van het einde …. van de menstruatie dan hè. Al kan deze fase gerust een jaar duren.

Hou even goed je ijzer in de gaten of slik extra ijzer pillen (wel de goede met hoge dosis, anders zet het geen zoden aan de dijk).

Lovely83 Leuk weer wat van je te lezen! Minder fijn dat je er al zo lang inzit. Hoe heb jij die periode met opvliegers in hemelsnaam overleefd, ik vind het zo zwaar 😅

Ansji wijn 🤣, ik snapte een tijdje terug ineens waarom mijn moeder een periode heeft gehad dat ze elke avond een wijntje nam.

Ik hoor overigens ook goede verhalen over vrouwenklinieken, mocht ik wel weer meer last van de overgang krijgen wil ik daar toch eens heen.