- Bijgewerkt
Marshmallow Ik heb last van meer zweten in bed de week voor mijn menstruatie verder (nog) niet. Maar niet dat alles nat is.
Die nachtelijke zweetaanvallen zijn niet te missen als je deze voor het eerst hebt. Het zijn echt aanvallen, waarbij je hele lijf letterlijk zeiknat is. Het druipt gewoon van je af uit elke mogelijke porie en al het beddengoed is volledig doorweekt. Het voelt heel smerig (vind ik zelf) en het is onmogelijk om nog te slapen. Het is eigenlijk heel anders dan gewoon zweten. Het ruikt ook niet. Het is meer alsof er liters water uit je poriën komen. Ik heb er echt een hekel aan, maar heb het gelukkig maar 1 a 2x per maand.
Zonnebloem de meesten eerst heftiger en daarna vaak minder, maar het kan bij iedereen volgens mij anders verlopen. Je bent nog wel heel jong voor de perimenopauze en vervroegd in de overgang geeft risico voor een aantal aandoeningen en dan krijg je hormonen ter preventie. Ik zou als je echt duidelijke klachten krijgt er naar later kijken, bijv als er echt een paar maanden tussen twee menstruaties gaat zitten. Dat kan echt een duidelijk teken zijn.