Marshmallow ik heb geen idee welk jaar ik zit. Ik ben ruim 3 jaar geleden gestopt met de pil en toen waren mijn cyclussen direct al wat onregelmatig, maar het is nu veel erger. Jeuk had ik vroeger al aan mijn borsten en nachtelijke zweetaanvallen heb ik al sinds mijn 20e met af en toe (schildklierding). Deze zijn gelukkig niet vaker geworden, want ik vind zo aanval echt vies en ik heb het dan steenkoud door al het natte zweet. Het vervelendste vind ik nog dat het beddengoed dan zo vies doorweekt is en ik heb een hekel aan bedden verschonen. Ik hoor van oudere vriendinnen dat ze wel 4 a 5x per week hun beddengoed moeten verschonen. Ik koop wel weggooi beddengoed ofzo tzt 😅

Behalve de onregelmatigheid en de lange en zwaardere menstruaties dus geen verdere duidelijke typische overgangsklachten. Ik zit er in ieder geval dus nog niet middenin met opvliegers en frequente nachtelijke zweetaanvallen.

Ik hoor van veel vrouwen dat ze eerst van hele korte cyclussen naar hele lange cyclussen gaan. Dat lijkt mij wel heel fijn. Ik ben soms van de 18 a 19 dagen een volle week ongesteld. Vorige keer zat er bijna 2 maanden tussen en ook maar 5 dagen ongesteld. Ik teken ervoor!

Nescio Ik verdraag geen hormonale AC, dus dat neem ik niet. Zwanger voel ik mij vreselijk, na de bevalling en tijdens borstvoeding ben ik heel gelukkig. Ik reageer heel sterk op die hormonen. Dus vrees wel voor die (peri)menopauze. Heb al aan de gyn gezegd dat ik zeker hormoontherapie wil als het zover is en dat ik overal voor opensta.

Voor mij echt precies hetzelfde. Ik haatte zwanger zijn, echt een verschrikking. Voelde me heel vervelend. Na de bevalling een en al roze wolk. En anticonceptie zelfde verhaal. Ik heb me ook al helemaal verdiept in hrt en ga daar zeker om vragen als het hier eenmaal ellende wordt. Is ook heel goed voor allerlei andere dingen. (Minder kans op kanker, hart en vaatziekten etc).

Nescio Nee helemaal nog niet eigenlijk. Ik was altijd heel regelmatig, kon er de klok op zetten zeg maar. Nadat ik de eerste keer Covid gehad heb, is het een tijd lang van streek geweest. Denk wel echt een jaar. Maar daarna is het weer terug gegaan naar wat het was. En dat is nu nog steeds.

Ik ben wel echt heel gevoelig voor hormonen. Heel veel misselijk geweest ook elke zwangerschap. Van de pil moest ik vroeger ook altijd spugen. Iedere nieuwe strip hing ik weer boven de wc.

iMoeder ik ben nooit regelmatig geweest. Telkens na de bevalling, als het dan weer op gang kwam, ging het 2 a 3 keer goed. Daarna weer zoals voorheen. Ik menstrueer denk 1 x in de 4, 5 maanden. Maar zwanger worden was nooit een probleem. Raar hoe dat lijf werkt. Mijn cyclus is geen voorspeller van (peri)menopauze.

Ik reageer ook heel heftig op hormonen, van de pil houd ik vocht vast, krijg ik veel meer migraine en word ik somber. Zwanger is heel misselijk en moe zijn, en ook somber voelen. Maar alles daarna is fantastisch.

• Trees hebben hierop gereageerd.

iMoeder
        Nescio

Zwangerschap vond ik qua hormonen ook ellende. Ik begon 9 a 10 dagen na mijn eisprong al met overgeven en vermoeidheid. Ik had geen zwangerschapstest nodig (al deed ik er wel een stuk of tien minimaal 🫣). Al was het overgeven bij mij gelukkig na 16 weken grotendeels over.

Ik vond juist de wisselende hormonen van mijn cyclus dus ook ellende, waardoor het platleggen van mijn cyclus door de pil een uitkomst was. Ik kon overigens niet tegen elke pil, maar toen ik uiteindelijk de juiste had gevonden, was het een verademing om deze door te slikken en geen last meer te hebben van hormonen.

Ik slik geen pil meer, maar ik heb nu gelukkig veel minder last van de schommelingen dan vroeger. Wat waarschijnlijk tegenstrijdig is qua perimenopauze, maar mij hoor je niet klagen! Ik zou dus ook geen enkel probleem hebben met het slikken van extra hormonen voor overgangsklachten. Het is dat ik het niet mag, maar anders had ik hier zeker voor open gestaan. Ik hoor daar best wel positieve verhalen over en de bijwerkingen zijn vaak maar tijdelijk en wegen wat ik hoor niet op tegen de voordelen.

Ooohh, een heel topic over de menopauze! Ik wilde net gaan klagen over m’n opvliegers 🤣

Ik zit er dus volop in en ben al aan de femoston geweest voor mijn overgangsklachten, maar de bijwerkingen zijn niet mis, dus na de zomer gestopt. Maar de afgelopen 2 maanden zijn de opvliegers zo erg dat ik geen oog dicht doe ‘s nachts. Ieder uur wakker, ik nat, dekbed nat, matras nat, echt niet fijn. Dus ik ben gisteren weer gestart met de femoston, ik wil weer gewoon een paar uur achter elkaar kunnen slapen. Stiekem hoop ik dat de bijwerkingen minder zijn of wegblijven dit keer…

Ik durf met die opvliegers echt de zomer niet in, nu kan ik nog afkoelen boven de dekens, maar hoe moet dat als het 30 graden is? In de koelkast gaan zitten? Dus voor nu tot einde zomer de femoston.

Ik begrijp dat er hier veel zijn die nog niet volledig in de overgang zitten, het is (gelukkig) voor iedereen verschillend. Ik hoop echt voor jullie dat het blijft bij stoppen van de menstruatie 😌

Ansji wat vervelend dat je zo last hebt van de femostan. Een vriendin van mij is een paar weken geleden gestart en is er helemaal lyrisch over. Ze heeft wel wat last van vocht vasthouden, misselijkheid en hoofdpijn, maar ze ging er vanuit dat dit tijdelijk zou zijn. Dat hoeft dus niet? Ga ik haar maar niet vertellen 😬. Het werkt wel, want ze heeft nog maar een nachtelijke zweetaanval per week en overdag echt veel minder opvliegers. Ik hoop echt dat je nu ook veel minder last van de bijwerkingen gaat hebben. Zijn er geen andere medicijnen die zouden kunnen helpen of is dit het enige? Wel een ellende zeg.

Ik zit er inderdaad nog niet middenin. Echt nog de beginfase met onregelmatigheid en zwaarder bloedverlies. Ik kijk er ook niet naar uit, maar het kan ook meevallen natuurlijk. Een andere vriendin van mij werd op haar 40e voor het laatst ongesteld. Bloed geprikt en ze was in de overgang. Daarvoor was ze een paar jaar onregelmatig en zwaarder ongesteld. Dat was de hele overgang bij haar. Verder geen andere noemenswaardige klachten, hooguit wat lichte en vage klachten.

• Ansji hebben hierop gereageerd.

Als je in de perimenopauze terecht komt word je dan vaak heftiger ongesteld of juist minder? Ik ben nu 33 en de laatste jaren ben ik van 5 dagen ongesteld naar 3 gegaan en erg weinig bloedverlies. Sinds een X aantal maanden heb ik ook minder last van hormonale migraine. (Klop het ondertussen even af🤪)

Trees Ik zou dus ook geen enkel probleem hebben met het slikken van extra hormonen voor overgangsklachten. Het is dat ik het niet mag, maar anders had ik hier zeker voor open gestaan.

Ja ik ook zeker weten! Maar ja mag ook helemaal niets.

Mijn moeder had 'alleen maar' opvliegers en zwaardere menstruatie.
                Ik heb last van meer zweten in bed de week voor mijn menstruatie verder (nog) niet. Maar niet dat alles nat is.
                En mijn menstruatie is wel zwaarder geworden op dag 1 en 2. Dag 2 moet ik elk uur tot 1,5 uur maandverband (grootste formaat) vervangen. Dat had ik vroeger niet

Marshmallow Ik heb last van meer zweten in bed de week voor mijn menstruatie verder (nog) niet. Maar niet dat alles nat is.

Die nachtelijke zweetaanvallen zijn niet te missen als je deze voor het eerst hebt. Het zijn echt aanvallen, waarbij je hele lijf letterlijk zeiknat is. Het druipt gewoon van je af uit elke mogelijke porie en al het beddengoed is volledig doorweekt. Het voelt heel smerig (vind ik zelf) en het is onmogelijk om nog te slapen. Het is eigenlijk heel anders dan gewoon zweten. Het ruikt ook niet. Het is meer alsof er liters water uit je poriën komen. Ik heb er echt een hekel aan, maar heb het gelukkig maar 1 a 2x per maand.

Zonnebloem de meesten eerst heftiger en daarna vaak minder, maar het kan bij iedereen volgens mij anders verlopen. Je bent nog wel heel jong voor de perimenopauze en vervroegd in de overgang geeft risico voor een aantal aandoeningen en dan krijg je hormonen ter preventie. Ik zou als je echt duidelijke klachten krijgt er naar later kijken, bijv als er echt een paar maanden tussen twee menstruaties gaat zitten. Dat kan echt een duidelijk teken zijn.

Zonnebloem Eerst heftiger, kort op elkaar en daarna duurt de tijd tussen je menstruaties steeds langer en wordt het bloeden minder, uiteindelijk een soort spotting totdat er niks meer komt.

Trees Voor mij werkt het middel verder ook echt goed tegen de opvliegers en het nachtelijk zweten. Dus ik waag het er weer op. Ik had als klachten vocht vasthouden, misselijk in de ochtend, zwaarmoedigheid, de ene bacteriële infectie na de andere en ineens weer ongesteld na iedere strip.

En ja, het nachtelijk zweten herken je meteen, het is niet een beetje zweten en warm hebben, maar het gevoel hebben dat je in de heetste sauna zit en je binnen 30 seconden kapot zweet, het gutst echt over je lijf. Resultaat, slapeloosheid en ieder nacht nat beddengoed. Niet goed voor je energierekening al die wasjes…

Vertel het je vriendin maar beter niet, mijn collega heeft ook geen last van de femoston naast wat spotting, dus het kan bij haar nog overgaan. Er wordt ook gesteld in de bijsluiter dat de ergste bijwerkingen tot 6 maanden kunnen duren.

En eerlijk, ik zou het iedereen aanraden als de overgangsklachten te heftig zijn, femoston werkt echt goed. Ik kan niet wachten tot het weer werkt over een week of 2 en ik weer kan slapen !!

Trees Het is eigenlijk heel anders dan gewoon zweten. Het ruikt ook niet.

Ja, dat klopt! Ik heb in mijn leven nog nooit zoveel gezweet, maar het stinkt niet, echt zo raar!

Zweten in de sauna: heerlijk
                      Zweten tijdens een opvlieger: voelt heel anders, om maar te zwijgen over mijn rode kop die er standaard bij komt 🥵

Trees weet ik wel hoor, maar ik had dit eerder nooit. En ik heb het de rest van mijn cyclus verder ook niet. Dus dat vind ik wel een opvallend dingetje. Mijn dekbed hoes is dan ook nat zeg maar. Niet druipend zoals jij het zegt, maar ja ik denk dat ook dat bij iedereen anders kan zijn.

Ansji En eerlijk, ik zou het iedereen aanraden als de overgangsklachten te heftig zijn, femoston werkt echt goed.

Ik hoop maar dat ik geen heftige klachten krijg dan, maak ik me soms best wel zorgen over. Wat moet ik dan als ik geen hormonen mag?

Ansji het is niet een beetje zweten en warm hebben, maar het gevoel hebben dat je in de heetste sauna zit en je binnen 30 seconden kapot zweet, het gutst echt over je lijf.

Dit inderdaad. Daarna heb ik het juist weer ijskoud en lig ik te rillen. Ik denk omdat alles nog zeiknat is, waardoor je weer te snel afkoelt nadat je het eerst stikheet hebt. Lijkt mij echt zo vervelend als je dit iedere nacht hebt.

Ik geef ook de voorkeur aan zweten in de sauna 😜

Ansji Vertel het je vriendin maar beter niet

Ik zeg niks. Ze heeft soortgelijke bijwerkingen en hopelijk is het voor haar wel tijdelijk, want ze is zo blij met de werking verder. En ik ga duimen dat de bijwerkingen voor jou deze keer ook meevallen 🤞🏻

Ik mag me ook wel gaan melden bij dit topic geloof ik. Want volgens mij zit ik inmiddels ook lekker in de perimenopauze.
                      Waar ik altijd om de 29-31 dagen ongesteld was, ben ik dat nu eigenlijk elke 3 weken. En dan is het de eerste dagen ook echt dweilen met de kraan open (bijna letterlijk). En s nachts niet kunnen slapen tijdens de menstruatie, altijd veel te warm ... En man mag in de week vooraf niet eens KIJKEN naar mijn borsten, want die doen zo veel pijn (volgens mij extra oneerlijk, omdat ik maar een heel bescheiden b cup heb).
                      Overdag nog geen opvliegers, maar dat is vast een kwestie van tijd.
                      Ik word dit jaar 42, geloof dat mijn moeder rond de 50 was bij de echte overgang. Ik zal het eens navragen, ik was toen als begin twintiger en net uit huis toch echt vooral met mezelf bezig en veel minder met het (gevoels)leven van mijn ouders 🙈

Ik zit nu al een jaar of 5 in de peri menopauze. O.a. veel opvliegers, nachtzweten, droge ogen, uren wakker liggen in de nacht, bed uit moeten om naar toilet te gaan, hoofdpijnen etc. Sinds augustus vorig jaar aan de bio identieke hormonen. Wat een opluchting! Alle klachten zijn verdwenen of zeer sterk afgenomen.

Ik gebruik oestrogel en utrogestan. Beide zijn dus biologisch identiek aan onze eigen hormonen. Omdat beide ook los van elkaar gebruikt worden kun je ook beter afstemmen naar behoefte. Femoston bijvoorbeeld bevat een synthetisch progestageen. Zover ik me heb ingelezen is dat (synthetisch progesteron) juist vaak de boosdoener van negatieve bijwerkingen.

Hormoon substitutie therapie staat dus niet perse gelijk aan biologisch identieke hormonen.