Shimmer Zo klinkt het heel positief, echter lees ik vooral in diverse onderzoeken dat dit eerder een negatief dan een positief effect heeft voor ons vrouwen
Ik ken eigenlijk ook alleen maar onderzoeken met negatieve effecten. Hormonen beschermen ons tegen het afsterven van hersencellen (heel simpel gezegd).
Ik ben benieuwd waar deze Instagram post op gebaseerd is of dat iemand er zelf een positieve draai aan heeft proberen te geven. Eigenlijk wordt in de post volgens mij het mechanisme van neuroplasticiteit beschrijven. Dit is iets wat juist enorm afneemt met leeftijd ipv toeneemt.
Nescio hangt dementie niet vooral samen met erfelijkheid en een kleiner deel levensstijl?
In het geval van dementie als gevolg van alzheimer speelt erfelijkheid maar een kleine rol. De familie van mijn bonusmoeder schijnt echt een uitzondering te zijn, want daarin speelt het wel een duidelijke rol. Ik weet het niet meer precies hoeveel, maar dat is maar in een paar procent van de gevallen dat het echt vooral gerelateerd is aan een erfelijk gen. Er zijn wel andere genen die ermee geassocieerd zijn, maar de voorspellende waarde ervan is niet super groot en is vooral icm andere factoren.
Eigenlijk weten ze nog niet precies waardoor alzheimer wordt veroorzaakt en er zijn meerdere factoren die mogelijk een rol spelen (intoxicaties in de omgeving, neuro inflammaties, infecties, het al hebben hersenschade, bepaalde ziektes, levensstijl etc). Bij andere oorzaken van dementie ipv alzheimer kan het weer anders zijn, maar alzheimer is geloof ik in ongeveer 70% van de gevallen de oorzaak van dementie.