- Bijgewerkt
Mijn ervaring is hoe kwetsbaarder ik mijzelf opstel hoe meer de ander deelt en hoe meer verbinding ik ervaar. Ik zie kwetsbaarheid in de juiste omstandigheden als iets positiefs. Ik vind dit forum echt een fijn platform om te oefenen met mijzelf kwetsbaar opstellen. Juist ook omdat je dan de tijd hebt om na te denken over wat en hoe je het wil zeggen.
Ik denk dat mijn emoties vrij goed zichtbaar zijn. Soms vind ik mijzelf emotioneel nogal incontinent. Emoties, zowel positief als negatief, zijn vaak heftig en kunnen elkaar snel afwisselen. Mag van mij soms wel wat minder.
Echter zit er regelmatig ook een andere emotie onder de zichtbare emotie. Ik kan bijv boos /aanvallend worden als iemand mij kwetst. Dat zie ik als een manier om mijzelf emotioneel te beschermen. Echter het is meestal niet een effectieve manier, omdat ik er dan tegenovergestelde mee bereik met wat ik eigenlijk zou willen.
Dat kan ook zeker onbedoeld zijn van de ander, doordat iemand onbewust een vastgeroeste negatieve overtuiging bij mij triggert. Mijn grootste uitdaging is denk ik dit zsm herkennen en erkennen. Het liefst voordat ik boos word of anders zsm als ik boos ben en dan mijn onderliggende emotie uitspreken of mijn schouders ophalen (afhankelijk van de situatie en bij wie). Ik ben lerende en dat is oké .