[verwijderd] En misschien is Truus net zo erg als in je hoofd, dat kan, maar dan ligt dan bij Truus en zegt niets over jou. Want jij / ik weet wie je / ik ben(t). Ik heb vrede en zekerheid met mijzelf / de situatie / de gebeurtenis.
Ik deel iets niet met Truus ter goedkeuring omhoog , maar als delen met een gelijke.
Precies dit dus. Truus kan, even in het voorbeeld van @Vulpen blijvend, bijv homoseksualiteit afkeuren. Of, wat bij mij gevoelig ligt; gescheiden moeder zijn. Sja dat is dan Truus haar probleem in mijn beleving, en dat zegt dan alles over Truus en niks over mij.
[verwijderd] Als mensen generaliserend oordelen over iets groots waar zij (klaarblijkelijk) weinig of niets van snappen maar jij als individu veel effect merkt tot aan regel en wetgeving aan toe soms, dat is zware shit.
Ja ik blijf dan dus zitten op dat stuk van dat ze er inderdaad weinig van snappen, niet weten waar ze het over hebben, wie ik ben en wat in heb meegemaakt etc. Dat zou dan bij mij boosheid oproepen ipv dat ik me gekwetst zou voelen.
[verwijderd] Niet zozeer de oordelen zelf, maar omdat ze dus niet juist zijn
Dat kan ik dan nog wel enigszins volgen inderdaad. Al roept ook dat weer eerder boosheid bij mij op. Ik denk dat ik door mijn scheiding hier een soort doorheen gegaan ben. Toen hadden mensen ook allerlei oordelen want mijn ex is op het oog een leuke, knappe man en ik hield altijd alles bij mij dus waarom ging ik nou ‘ineens’ scheiden, en zo zonde voor de kinderen. Van die hatelijke opmerkingen als ‘hij was blijkbaar wel leuk genoeg om drie kinderen mee te maken’. Ik ben daar toen ook nooit op in gegaan als mensen zulke dingen zeiden. Soms heb ik wel iets gezegd in de trant van dat je heus niet zomaar uit elkaar gaat. Maar ik had al vrij snel zoiets van, dan snap je het maar niet. Als jij als persoon blijkbaar van het slechte uit wil gaan en automatisch denkt dat iemand zomaar denkt, nou laat maar, of zoiets. Vind ik dat vooral veel over diegene zeggen. Is toch niet mijn baan om jou gerust te stellen over mijn scheiding en heb de goedkeuring van anderen niet nodig of ik de juiste beslissing heb genomen. Maar dan moet je inderdaad wel dat zelfvertrouwen hebben, jezelf kennen en achter jezelf staan ja. Dat wel.