- Bijgewerkt
[verwijderd] Het automatisme herken ik ook. Maar ik denk dat deze ook wel gezond is om te hebben. Je moet jezelf ook beschermen. Fysiek, maar emotioneel moeten we dat ook.
Dat ligt eraan. Ik denk dat het bij mij te vaak ongezond is. Veel van deze automatismes ontstaan al op jonge leeftijd. Als kind moest ik mij beschermen en waren deze mechanismes adequaat, maar nu vaak niet meer. Alleen zijn ze er soms nog steeds. Daarnaast vraag ik mij ook weleens oprecht af waarom of waartegen ik mij zou moeten beschermen. Ik ben geen klein meisje meer en sta relatief sterk in mijn schoenen. Ik weet dat ik heel wat kan hebben, maar toch reageer ik soms nog steeds alsof ik dat kleine meisje ben.
[verwijderd] Ik snap @Vulpen daarin ook wel. Het oordeel van een ander kan veel uitmaken, en kan zeer doen en zelfs schade doen.
Ik snap dat absoluut ook. Ik denk dat we allemaal bewust en onbewust bepaalde triggers hebben. Het hoeft niet eens te gaan over wat de ander van je vindt, maar een opmerking van de ander kan ook een diepgewortelde angst of onzekerheid bij jezelf weer laten oplaaien. Ik vind het juist sterk als je dit bij jezelf kan herkennen, ook al is hoe je ermee omgaat nog niet zoals je zou willen. Het bij jezelf herkennen is naar mijn idee ook je kwetsbaar opstellen naar jezelf. Echt naar jezelf kijken kan namelijk ook doodeng en confronterend zijn is mijn eigen ervaring.