• [verwijderd]

Tullip zijn taalontwikkeling is nu redelijk goed op gang ja. In vergelijking met eerst dan.. Ik weet niet wat normaal want niemand praat normaal in mijn huishouden 🤣 voor mij is dit super goede ontwikkeling haha

Eerder zaten zijn oren helemaal dicht door infecties. En omdat ze heel lang dicht hebben gezeten (de kno arts sprak over oude infecties aan beide oren die er al zeker maanden zaten) ben ik bang dat er schade is. Dit gaan we in januari bekijken dmv een gehoortest.

Zijn manier van spraakontwikkeling en reageren op gesproken taal en geluid doet me wel meer denken aan perceptief verlies. Maar we gaan het zien 🙂

Leuk dat je een hyperlexic kind hebt ondersteund! Ik ken geen andere hyperlexic kinderen behalve dan in supportgroepen. Mijn zoon (5) kan ook niet goed praten; zijn taalgebruik is ook totaal niet flexibel, en hij gebruikt veel scripts. Hij heeft zichzelf wel leren lezen met net 3 jaar en leest nu moeilijke zinnen zonder problemen. Maar begrijpen wat hij leest doet hij niet perse. Overschat hem daarom niet haha. Zijn woordenschat is redelijk maar hij kan het bijna niet toepassen in het maken van een zin.
Hij maakt 2 woordzinnetjes, of langer als het een script is.
Spontaan: ‘drinken .. rood .. die!’ (hij wil dan bijv siroop)
Script: ‘mama moet bij mij slapen vanavond’. Perfect uitgesproken. Hij kan mama nu door papa vervangen, maar eerder kon hij zelfs dat niet.
Reuze interessant! Haha 😁

[verwijderd] Eerder zaten zijn oren helemaal dicht door infecties. En omdat ze heel lang dicht hebben gezeten (de kno arts sprak over oude infecties aan beide oren die er al zeker maanden zaten) ben ik bang dat er schade is. Dit gaan we in januari bekijken dmv een gehoortest.

Ik snap dat je dan bang bent voor schade. Ik hoop van harte voor jullie dat dit meevalt.

Ik begrijp uit één van je posts dat jullie in Frankrijk (?) wonen? Hoe zit het daar met de wachtlijsten voor logopedie, als jullie dat tenminste overwegen? Of willen jullie dan een NL talige logopedist?

• [verwijderd]

• Bijgewerkt

Tullip lange wachtlijsten. Veel nemen ook geen jonge kinderen aan. Drama!
      Een Franse logopedist. Ik ben de enige die Nederlands met hem spreekt. Daardoor verstaat hij Nederlands en spreekt het een beetje. Maar zijn moedertaal wordt Frans. Zijn vader spreekt het, school, omgeving.
      Een derde taal is Vietnamees. Dat verstaat hij niet en spreekt het ook niet maar hoort hij wel vaak. En hij hoort ook redelijk wat Engels want wij ouders zijn lui en spreken nog te vaak Engels met elkaar ipv Frans.
      (Naar de kinderen toe nooit Engels trouwens. Enkels Frans/Nederlands/Vietnamees)

Vulpen Klopt, ik ben tolk Nederlandse gebarentaal. Maar echt taalontwikkeling weet ik niet zoveel af 🙂

• [verwijderd]

Vraagje: is er iemand die toevallig een chocolade letter van Verkade in huis heeft en mij kan vertellen wat de houdbaarheidsdatum is die op de doos staat?

• Aurora hebben hierop gereageerd.
          • [verwijderd]

• Bijgewerkt

Aurora dankjewel, dan ga ik uit van een half jaar, zoiets dacht ik al!

Volgende vraag, wat zouden jullie doen hiermee?

Wij hebben sinds een paar maanden een nieuwe koekjeskraam op de markt. Het was ons al opgevallen dat de kwaliteit echt veel slechter was dan de vorige, dus ik koop daar alleen nog maar a-merkproducten zodat ik zeker weet dat het echt van Milka/Prince/Verkade afkomstig is. Nu had ik vorige week chocolade letters gekocht tegen fikse korting. (4 voor 2 euro)
          Gisteren overhoorde ik een gesprek van andere klanten onderling dat de houdbaarheidsdatum niet klopt. Ik had ze nog in huis, dus ik ben gaan kijken naar de datum die er op staat. Wat blijkt, die is met zwarte stift doorgekrast zodat hij onleesbaar is en er is een sticker overheen geplakt met 5-6-23. Maar toen ik verder keek op de doos stond er dat ze uit 2021 komen. Als ik uit ga van een half jaar, dan zijn ze dus al lang over de datum en zou het tot mei 2022 houdbaar moeten zijn.
          Nu is het natuurlijk een THTdatum, chocolade is best lang houdbaar en ik had fikse korting. Maar bij de vorige kraam betekende korting eigenlijk altijd dat ze of tegen de datum aanliepen of dat er een verpakkingsfout was, dus ik ging daar bij deze ook vanuit. Ondanks dat het een THTdatum is en de chocolade verder nog prima lijkt, vind ik dit eigenlijk niet echt oké, het is gewoon een vorm van fraude toch? Ik heb ze gekocht in de veronderstelling dat ze nog een half jaar houdbaar zijn, dus onder valse voorwendselen..
          Zouden jullie hier een melding bij de NVWA over maken of het gewoon laten zitten omdat het maar een THTdatum is en ik zoveel korting had?

• [verwijderd]

• Bijgewerkt

Uilenmama ik heb lang geleden een gesprek gehad met die vorige marktverkoper, en die legde me uit dat op moment van levering supermarkten minimaal een bepaalde periode (ik dacht 3 maanden bij koekjes en snoep?) voor de houdbaarheidsdatum wilden hebben om te kunnen garanderen dat het nog verkocht kon worden binnen de tijd.
            Hij kocht de partijen op die daar net buiten vielen, dus bijvoorbeeld nog 2 maanden houdbaar, en daarom scheelde het zo veel in prijs. Supermarkten wilde ze niet meer inkopen, hij nog wel. Er hoefde niks weggegooid te worden, hij verdiende er nog aan, ik had goedkopere koekjes, win-win.
            Maar ik vind eten wat 'nog maar' 2 maanden houdbaar is wel een heel ander verhaal dan iets wat er al een halfjaar overheen is met een valse sticker 😬

[verwijderd] zijn taalontwikkeling is nu redelijk goed op gang ja. In vergelijking met eerst dan.. Ik weet niet wat normaal want niemand praat normaal in mijn huishouden 🤣 voor mij is dit super goede ontwikkeling haha

Nog even hier op reageren. Op deze site staat helder uitgelegd wat 'normaal ' is in de taalontwikkeling. Het gaat om NL talige kinderen, maar er zal niet echt verschil zitten tussen de manier waarop de Nederlandse en Franse taalverwerving gaat
            https://www.kindentaal.nl/Taalontwikkeling

Wanneer de meertaligheid vanaf de geboorte wordt aangeboden verloopt de ontwikkeling van beide talen in grote lijnen hetzelfde. Kinderen ontwikkeling voor elke taal een apart taalsysteem maar dit verloopt nagenoeg hetzelfde als met 1 taal.

Wanneer een nieuwe/extra taal na de tweede verjaardag wordt aangeboden verloopt de verwerving van deze taal wel anders.

• [verwijderd]

iMoeder ik denk ook dat ik dat ga doen, hoe meer ik er over denk hoe naarder ik het vind.

Wat doen jullie als de playdate van jullie zoon/dochter in de broek plast of poept?
            Wassen jullie het uit of doe je het in een zakje en geven jullie het mee aan de ouder?

Aurora Dat laatste. Ff het kind wassen en schone kleding aan van je eigen kind. De vieze kleding in een zak dichtknopen.

@Bloem @Trees @Liekje81
                Goed om te weten, dat ga ik dus anders aanpakken.
                Van de laatste 3 kinderen die hier zijn komen spelen, heeft er 1 in de broek geplast en 2 in de broek gepoept.
                En ik heb dus steeds het wasmachine aangezet 😬.
                Ga ik dus niet meer doen. Ben ook wel ff klaar met zulke speelafspraakjes.🙈

Aurora Dat heb ik gelukkig nog nooit meegemaakt. Ik had de kleren dan gewoon meegegeven. Ik wijs kinderen wel altijd proactief waar de wc is, maar dat had je zelf ongetwijfeld zelf ook al bedacht 😉