[verwijderd]
Wat fijn dat je zoon in een goede flow zit voor wb zijn taalontwikkeling! Wanneer het gehoor verbetert komt de spraakontwikkling vaak ook weer in een groei. Heb je het idee dat zijn gehoor aan het verbeteren is? Geleidingsverlies komt veel vaker voor dan perceptief verlies. Gelukkig ook, want geleidingsverlies is goed behandelbaar, itt perceptief gehoorverlies. Dus als je verbetering merkt is dat heel fijn!
De meest voorkomende oorzaken van geleidings-slechthorendheid bij kinderen zijn:
Middenoorontsteking.
Een slecht werkende buis van Eustachius.
Een prop oorsmeer in de gehoorgang.
Afwijkingen aan de gehoorbeentjes.
Bobbeltje in de gehoorgang door veel zwemmen in koud water.
Vaak zijn de oorzaken van geleidings-slechthorendheid te verhelpen, eventueel met een operatie.
Een aantal vaak voorkomende oorzaken van perceptieve slechthorendheid bij kinderen:
Erfelijkheid, denk hierbij bijvoorbeeld aan bepaalde syndromen
Infectieziekten. Een bekende infectieziekte die het gehoor van een nog ongeboren baby kan beschadigen, is rodehond. Na de geboorte kunnen o.a. hersenvliesontsteking, bof, mazelen of een niet goed behandelde middenoorontsteking leiden tot schade aan het binnenoor.
Problemen rondom zwangerschap en / of bevalling, door zuurstofgebrek tijdens de zwangerschap of bevalling kan het gebied in de hersenen dat geluiden verwerkt, beschadigd raken. Hierdoor ontstaat dan gehoorverlies.
Een ongeluk met beschadiging van het binnenoor tot gevolg.
Perceptieve slechthorendheid is op dit moment helaas nog niet te genezen.
Dus verbetering merken is een fijn idee, dan is het waarschijnlijk een geleidingsverlies.
•••••
Wat je over je andere zoon schrijft is heel interessant. Ik ken het maar het komt weinig voor. Ik ben 20 jaar logopedist en heb 1x een cliënt gehad met hyperlexia. Dit kind sprak met 5 jaar nauwelijks. Was erg boeiend, maar ook weinig over bekend en te vinden.
Het verschil tussen taalontwikkeling en spraakontwikkling wordt ook door huisartsen verrassend vaak niet goed herkent en gekent. Hoe vaak ik wel niet achter een verkeerde verwijzing aan moet bellen omdat er een achterstand in taalontwikkeling op staat ipv spraakontwikkling of vice versa, is onvoorstelbaar. Nu linken ze natuurlijk ook erg aan elkaar, maar het is inderdaad echt iets anders. 😁