Tullip Dank voor je antwoord. Suf dat die moeder je uitleg niet snapte dan...

Trees Ik heb wel een vraag. Wanneer spreken jullie van hoogbegaafd? Mijn jongste scoorde op de IQ test op alle domeinen wel boven de 130, maar wij lopen nergens tegen aan. Ze deed mee met een onderzoek van een oude collega van mij, waarvoor ze getest werd voor de ‘normale’ testgroep. Er was dus vanuit ons of school verder ook geen aanleiding om haar te testen.

Ik weet dat boven de 130 officieel zeer begaafd is, maar wanneer spreek je van hoogbegaafdheid en hoe hebben ze dat getest? Welke criteria hebben ze daar bij jullie voor gebruikt naast IQ?

Mijn zoon is door een orthopedagoog getest. De WISC 5. Deze gast tot IQ 145. Hij scoorde niet meetbaar in deze test dus boven de 145.
Daarnaast had hij een lange vragenlijst voor ons ouders en leerkrachten met allerlei vragen over zijn doorzettingsvermogen, creativiteit, hooggevoeligheid, intellectualiteit, etc. Uit beide vragenlijsten (van ons en de leerkrachten) scoorde hij op alle vlakken van de vragenlijst extreem hoog. Daarnaast heeft de orthopedagoog hem in totaal (verdeeld over meerdere dagen) 30 uur geobserveerd. Zowel op school als thuis. Deze observaties waren gericht op bovenstaande vaardigheden. Hij zag ook op deze vaardigheden gedrag dat ver voorligt op leeftijdsgenoten.

Zo is de conclusie getrokken.

Onze zoon heeft ook een klasgenoten die dezelfde intelligentie test heeft gedaan en een IQ van 140 heeft behaald maar niet als hoogbegaafd is gediagnosticeerd, maar als hoogintelligent.

Femkes
    Dank voor je uitgebreide reactie. Ik herken veel van het speelgedrag van jouw kinderen. Dat heeft hij inderdaad ook.
    Ook is hij erg van de weetjes en weet de antwoorden op die quizvragen ook wel. Alleen hij verwerkt de auditieve informatie langzaam waardoor het tijd kost. Als hij de vragen op schrift had gekregen was het zo gepiept. En dat snappen veel mensen niet.

Bedankt voor de tips van pers en iqbegrip ik ga het opzoeken.

Tullip dat is echt super uitgebreid en klinkt ook heel zorgvuldig. Wat goed dat ze dit zo aanpakken. Jullie zoon scoort ook echt extreem hoog. Ik denk dat ik zeker 300 IQ testen heb afgenomen, waarvan maar hooguit 5 >130 scoorde en allemaal lager dan 140 scoorde.

Tullip een IQ van 140 heeft behaald maar niet als hoogbegaafd is gediagnosticeerd, maar als hoogintelligent.

Ik zit inderdaad wat te worstelen met het verschil tussen deze twee termen. Een IQ > 130 is volgens het meest gebruikte classificatiesysteem in Nederland zeer begaafd (oftewel hoogintelligent), maar dat is natuurlijk wat anders dan hoogbegaafd. Wanneer is het dan hoogbegaafd en wanneer is het hoogintelligent? Dan heb je ook nog het verschil tussen hoogbegaafdheid waarbij alles soepel verloopt en waarbij niet. Disharmonische profielen vs harmonische profielen etc. Door jullie uitleg wordt mij het verschil wel steeds duidelijker 😊.

Deliana
      Die plusklas is heel officieel. Is helemaal met aanmeldingen die beoordeeld worden door een onafhankelijke commissie. Proefdraaien doen ze niet aan. Als je wordt toegelaten is dat voor 1 schooljaar. Is ook echt 1 volle schooldag in de week.
      Na dat schooljaar moet je opnieuw een aanvraag indienen.

• Tullip hebben hierop gereageerd.

Trees
        De orthopedagoog legde het zo uit: als je een IQ van boven de 130 hebt en daarbij creatief, intellectueel, hooggevoelig, goed doorzettingsvermogen hebt ben je hoog begaafd.
        Heb je enkel een IQ van 130 of hoger zonder al die andere eigenschappen (of daar 1 of 2 van) ben je hoogintelligent.

Tullip Zo zie ik het ook. Alleen een hoge IQ score zegt niet alles. Wat je ermee doet en hoe je daarnaast functioneert zegt iets over begaafdheid naast hoge cognitieve intelligentie.

Er is geen officiële definitie van hoogbegaafdheid. Er zijn meerdere definities en je ziet dat verschillende instituten verschillende definities hanteren. Zoals deze bijvoorbeeld. Als men spreekt over het 'officieel diagnosticeren' van hoogbegaafdheid, bijvoorbeeld voor school, wordt daar doorgaans alleen het vaststellen van een IQ van 130+ mee bedoeld (met de WISC III, door een psycholoog of orthopedagoog).

Hoogbegaafdheid hoeft helemaal niet problematisch te zijn. Uiteraard voorkom je veel problemen door de hoogbegaafde leerstof of werkzaamheden te bieden die aansluiten qua niveau en interesse. Als een hoogbegaafde enorm gefrustreerd raakt doordat die geen aansluiting vindt bij de omgeving kan die dat doorgaans aangeven.

Manque Als een hoogbegaafde enorm gefrustreerd raakt doordat die geen aansluiting vindt bij de omgeving kan die dat doorgaans aangeven.

Dit stukje vind ik lastig. Want je ziet juist heel vaak dat volwassenen en kinderen dat helemaal niet zo goed kunnen aangeven. Dat ze denken dat ze gewoon vreemd zijn, dat ze juist heel dom zijn. Veel kinderen gaan gedrag vertonen wat verkeerd wordt geïnterpreteerd en dan worden ze onderzocht op ADHD of autisme of juist dat leraren overtuigd zijn van een erg laag IQ. Bij meisjes zie je vaak dat ze standaard gaan onderpresteren, dat ze zich dusdanig aanpassen dat ze helemaal niet laten zien wat ze kunnen. En dat doen ze zonder opmerkingen, maar gewoon omdat ze kopiëren wat ze zien en dus minder mooi gaan tekenen, minder uitgebreid gaan vertellen en expres fouten maken, want blijkbaar is dat wat er wordt verwacht op school.
            Vaak geven kinderen wel iets aan, maar slechts weinig kinderen (en ook veel minder volwassenen dan je zou denken) kunnen echt aangeven wat ze nodig hebben.

Ysabella Heb je bij de IQ test van je zoon niet een heel verslag gekregen hoe de omgeving en dus school het beste met hem om kunnen gaan en wat hij allemaal nodig heeft om goed te kunnen functioneren? En zijn er gesprekken geweest tussen school en de gene die de test heeft afgenomen?

Jazeker! Er is een zeer uitgebreid verslag met tips enzo. Maar ja tips geven is één, de uitvoering is een ander verhaal. Op mijn aandringen is er 1x per 3 maanden groot overleg met leerkrachten, orthopedagoog, IB, hoogbegaafdheidscoördinator en wij als ouders.
              Sinds een paar weken is er vanuit de hoogbegaafdheidscoördinator ook verrijking dat actief in de klas wordt aangeboden. Dat lijkt nu wel beter te gaan en ook echt aangeboden te worden. Dus niet in de kast gelegd....

Wat willen ze bereiken bij jouw zoon met de observatie voor zijn 4de? Gelijk starten op een hb school?

Femkes En dat doen ze zonder opmerkingen, maar gewoon omdat ze kopiëren wat ze zien en dus minder mooi gaan tekenen, minder uitgebreid gaan vertellen en expres fouten maken, want blijkbaar is dat wat er wordt verwacht op school.

Dit doet onze zoon ook heel sterk inderdaad.
              In dit filmpje wordt dat mooi uitgelegd
              https://youtu.be/oFCLdJVoHVg

Femkes Ik begrijp wat je bedoelt over dat aanpassen. Maar misschien is dat wel onderdeel van het leven een hoogbegaafde, hoe stom dat ook klinkt. Als kind wil je niet afwijken en zeker meisjes worden opgevoed om vooral lief en bescheiden te zijn, de ander tegemoet te komen enzovoorts, waardoor ze zichzelf gaan vormen naar de norm. Er zullen heel wat jaren overheen moeten gaan voordat iemand zich daar bewust van wordt en ook bewuste keuzes in gaat maken.

Maar dat is niet wat ik bedoel met 'enorm gefrustreerd raken'. Ik heb dat niet goed opgeschreven. Ik bedoel dat een hoogbegaafde doorgaans (dus niet altijd) met taal kan aangeven dat dingen niet interessant zijn, dat die zich een vreemde eet in de bijt voelt, dat die zich onzeker voelt, dat die geen plezier uit sociale contacten haalt, enzovoorts, voordát er met stoelen gesmeten wordt. En ik had het ook niet specifiek over hele jonge kinderen.

• [verwijderd]

Ik mis nog een stukje info in dit topic over wanneer je nu spreekt van hoogbegaafdheid. Kent niemand het Delphi model? Dat model wordt vaak aangehouden en beschrijft meer dan alleen intelligentie.

Ysabella
              Zit hij nu dan wel op regulier onderwijs?
              Klinkt ook als een hele zoektocht met jullie zoon...

Tullip nee hij zit nu niet op de basisschool maar 2 ochtenden per week op de psz en 2 ochtenden per week word hij op locatie geobserveerd. (Ook door de fysio en logopedist ) Daar word gekeken wat hij nodig heeft dus na de zomervakantie gaat hij starten op de basisschool we weten alleen nog niet welke.

Nou het is wel een zoektocht geweest, nu doen andere het voor ons en dat geeft veel rust. 😊

Trees ik wilde m net hier delen 🙂 zitten vaak interessante artikelen bij he

• Trees hebben hierop gereageerd.
                • Trees vindt dit leuk
                  een maand later

Tullip
                  Yeah vandaag bericht gekregen dat hij is toegelaten én dat hij daarnaast nog 1 dagdeel naar een Peersgroep mag.
                  Ik ben opgelucht dat er nu echt, vanaf volgend schooljaar, dingen ingezet gaan worden.

8 maanden later

[verwijderd] het lukt me even niet goed om te reageren, maar ik wil wel laten weten dat ik je zie. Ik hoop heel erg voor jullie dat het lukt om je kind te laten bieden wat hij nodig heeft. Succes!