- Bijgewerkt
Trees Dit vind ik wel een interessante. Naar mijn idee wordt het vaak toch geassocieerd icm problemen, maar dat hoeft dus niet. Toch?
Ik denk dat er heel veel ongediagnosticeerde hb-ers rondlopen omdat ze geen probleem hadden. Als je in een gezin zit waar je niet de enige bent, met familie in de buurt waar je ook niet heel erg van afwijkt en een school hebt waar ruimte is voor jouw ontwikkeling, dan is het geen probleem. En dan is er ook geen reden om te testen.
Hoe meer in balans je intelligentie is en ook wel hoe minder hoogbegaafd je bent, maakt het leven ook makkelijker. Er zit ook nog wel een verschil in net boven de 130 bij 3 en net onder de 130 bij de andere 2. Dan zit je redelijk op lijn met een gemiddelde vwo leerling en zul je dus waarschijnlijk makkelijker aansluiting vinden en dan passen jouw capaciteiten ook bij elkaar. Terwijl iemand met iq van 150 al veel sneller uit de pas loopt met de rest van school en daardoor eerder problemen zal ervaren.
Volgens mij valt of staat alles bij het totale netwerk en je eigen balans en karakter. Hoogbegaafdheid op zich is een handige eigenschap, net als goed kunnen rennen of handig met je handen zijn. Maar als iemand die hartstikke handig is nooit iets anders mag maken dan een vogelhuisje, dan wordt hij/zij ook hartstikke gefrustreerd en verdrietig. Dat geldt ook voor iemand die heel slim is, als je daar niks mee mag doen is het een last, anders een voordeel.