Zijn hier meer ouders met (hoog)begaafde kinderen?
Lijkt mij fijn om te kunnen delen waar we tegen aan lopen.

Onze zoon (7 jaar, groep 4) is hoog begaafd. Sterk vermoeden van dyslexie en auditieve verwerkingsproblemen.
Ik loop tegen zoveel aan. School is hier niet voor ingericht. Er is een aanvraag voor de bovenschoolse plusklas gedaan, maar het is maar de vraag of hij daarvoor wordt toegelaten, omdat hij moeite heeft met de zaken op papier krijgen en samenwerking.

Maar ook buiten school lopen we tegen veel dingen aan.
Laatst had hij een feestje waar een quiz gedaan werd, op tijd. Dat lukt hem slecht door die auditieve verwerkingsproblemen. Hij heeft wat meet tijd nodig om dentaal door te laten komen en te antwoorden. Helemaal niet erg natuurlijk. Maar bij ophalen zegt de moeder van de jarige: ik dacht dat hij hb is? Hij wist bijna niet te antwoorden 🤦‍♀️. Ook bij uitleg is er totaal geen begrip en alleen maar opmerkingen als dat de test niet goed is gedaan etc..

Hij voelt zich niet vaak heel blij zeg maar...dus de zorgen zijn groot die ik heb.
Ik word er zo moe van 😔

Tullip Zijn hier meer ouders met (hoog)begaafde kinderen?

Die zijn er hier inderdaad ook 🙂

Van oudste zoon (12, groep 8) weten we dat hij in het begaafde stukje zit, icm ass.
    Op school lopen we niet tegen problemen aan. School gaat er goed mee om, passen zijn weektaken aan waar nodig. Hij kan het wel maar heeft echt moeite gehad met concentratie en werkhouding (daar scoorde hij ook laag in verhouding met andere punten). Dit verbeterd gelukkig wel.

En thuis loopt het ook wel.

Toch6 Hij kan het wel maar heeft echt moeite gehad met concentratie en werkhouding (daar scoorde hij ook laag in verhouding met andere punten). Dit verbeterd gelukkig wel.

Is dit uit zichzelf verbeterd, of daar daar extra hulp of ondersteuning voor geweest?

Wat fijn dat het gewoon goed loopt!

Tullip ik dacht dat hij hb is? Hij wist bijna niet te antwoorden 🤦‍♀️

Dat is wel lomp... Maar op zich snap ik wel dat ze dan verwacht had dat hij meer wist, vanuit de associatie: hoogbegaafdheid = slim = veel weten. Waarnaar merk je bij hem wel dat hij hoogbegaafd is, hoe kwam je daarachter?

Hier geen ervaring met hoogbegaafdheid. Oudste (5) loopt enorm wel voor met lezen, dat is ook nog een beetje zoeken hoe ze daar op school nou mee om moeten gaan.

• Tullip hebben hierop gereageerd.

Ik heb wel een vraag. Wanneer spreken jullie van hoogbegaafd? Mijn jongste scoorde op de IQ test op alle domeinen wel boven de 130, maar wij lopen nergens tegen aan. Ze deed mee met een onderzoek van een oude collega van mij, waarvoor ze getest werd voor de ‘normale’ testgroep. Er was dus vanuit ons of school verder ook geen aanleiding om haar te testen.

Ik weet dat boven de 130 officieel zeer begaafd is, maar wanneer spreek je van hoogbegaafdheid en hoe hebben ze dat getest? Welke criteria hebben ze daar bij jullie voor gebruikt naast IQ? Ik denk namelijk niet dat ze hoogbegaafd is. De vraag is ook of dit in haar geval wat toe zou voegen, omdat ze nu geen problemen ervaart, maar misschien wel iets om in ons achterhoofd te houden voor de toekomst en waar moeten we dan op letten?

Liekje81 dat is wel interessant. Ik ben wel nieuwsgierig hoe er dan gekeken wordt naar eigenschappen zoals doorzettingsvermogen, creativiteit, nieuwsgierigheid, sensitiviteit en gedrevenheid. Ik heb over hoogbegaafdheid zowel tijdens mijn opleiding pedagogiek als bij psychologie niks over gehad (wat best raar is).

En kun je ook hoogbegaafd zijn zonder je te herkennen in de negatieve aspecten?

Trees bij maxi is toen aangegeven dat je op 3 of meer van de WISC onderdelen hoger dan 130 moet scoren. Officieel zijn mijn jongens dus niet hoogbegaafd, ze scoren slechts op 2 hoger dan 130 en op 1 tussen 120 en 130. Beiden scoren op verwerkingssnelheid weer gemiddeld tot sterk ondergemiddeld, midi scoorde maar 60-70. Maar daarbij gaf ze direct aan dat ze zelf niet het idee had dat ze zijn verwerkingssnelheid meette, maar zijn perfectionisme.

Tullip
            Hoogbegaafdheid zelf is natuurlijk niet een probleem. Het gaat vooral om hoe een persoon er zelf mee om kan gaan, hoe de omgeving ermee om kan gaan en dus hoe iemand zich voelt. De problemen ontstaan meestal door disbalans in kunnen en krijgen. Dat school te saai is, dat andere kinderen niet mee kunnen spelen, dat je je dus constant aanpast aan anderen. Bij meisjes zie je dan meestal meer teruggetrokken gedrag, bij jongens zie je dan vaker baldadig gedrag ontstaan. Mijn jongens (die dus er ook tegen aan lopen dat hun intelligentie profiel erg in disbalans is) uiten het in extreem perfectionisme en heel graag kennis willen opdoen en delen. Dat wordt vaak gezien als betweterigheid of arrogantie, maar in de basis is het gewoon een ontzettende verwondering over zaken. Ze kunnen daarbij ook heel veel verbanden leggen en dat biedt zichzelf dan ook. Maar het maakt spelen heel ingewikkeld, ze maken niet gewoon een Lego dorp, maar twee landen met uitgebreide verschillende politieke systemen en allerlei maatschappelijke regels. Daar kunnen veel klasgenoten niet zoveel mee. Dat maakt ze snel eenzaam.
            Op school lopen ze er tegen aan dat ze zich gewoon te pletter vervelen. En dat ze de overtuiging hebben dat ze alles meteen goed moeten doen. Juist omdat ze slim zijn. Ze zijn natuurlijk gewend dat ze veel sneller oppakken dan klasgenoten, maar hebben dat geinternaliseerd naar moeten. Reacties zoals van die moeder hebben we hier ook vaak gekregen en dat voedt het probleem. Ze zijn hier namelijk wel van de weetjes en dat zorgt er ook voor dat mensen (ook veel volwassenen) ze graag willen vangen op een fout. Terwijl ook zij heus wel weten dat ze niet alles weten en niet alles kunnen weten, worden ze snel gewezen op fouten (ook door leraren regelmatig op onpedagogische wijze) en dat versterkt hun faalangst en ook hun neiging juist om steeds arroganter over te komen.
            Ze reageren wel heel verschillend op de verveling. Maxi sluit zich af, midi schakelt uit. Midi kan ook gewoon echt niet simpele opdrachten langdurig uitvoeren. Paar minuten prima, daarna haakt hij gewoon af.
            We hebben er niet een oplossing voor. We hebben in het verleden programmeerkamp via iqbegrijp gedaan, midi gaat nu naar natuurkamp via IVN. Daar komen ze peers tegen en dat helpt een hoop. Bij maxi gaat het op de middelbare school ook beter, hij zit op een categoraal gymnasium en daar lopen veel meer kinderen zoals hij rond. Door de stress rondom Corona is er minder begeleiding mogelijk geweest dan nodig, maar in het geheel doet het hem goed om eindelijk "normaal" te zijn.

Ik zou toch proberen in te zetten op peers. Ik weet niet waar je woont, maar via Mensa kan ik navraag doen en anders zou ik contact opnemen met Iqbegrijp. Zij zitten in de hulpverlening aan hoogbegaafde kinderen (vooral jongens) en weten misschien vanuit hun netwerk nog plekken waar je terecht zou kunnen.

Tullip denk een combinatie van ouder worden + goede juffen gehad. Er is niet echt een plan voor gemaakt.

Grappige vind ik dat hij de strenge juffen juist het fijnste vindt en de zachte juffen helemaal niks vindt in tegenstelling tot veel van z'n klasgenootjes 😆 "Die strenge zijn tenminste lekker duidelijk" 😏 ik snap wel wat hij bedoelt. Categorie "zou je alsjeblieft als je zin hebt willen gaan..." kan hij niks mee. Hij wil "het is nu tijd om te gaan...". En als hij de juf mag werkt hij stuk beter mee en daar hebben we ook geluk mee gehad al die jaren. Ook zonder diagnose zagen ze hem en konden de kleine aanpassingen die het verschil maken. Zo mocht hij vaak van 2* (de norm) vaak de helft laten zitten zodat hij ook nog 3* (moeilijker) kon doen. 2* was vaak nodig voor automatiseren etc dus wel belangrijk maar niet nodig om alles te doen. En de 3* had hij dan weer nodig voor de uitdaging. Zo keek de juf vaak per les wat hij moest doen. En ook mondeling uitleg vragen hoe hij bij een antwoord kwam omdat het zo afweek van het antwoordenboek. Maar met zijn beredenering was zijn antwoord veel logischer. Gewoon andere manier van denken

Trees De vraag is ook of dit in haar geval wat toe zou voegen, omdat ze nu geen problemen ervaart, maar misschien wel iets om in ons achterhoofd te houden voor de toekomst en waar moeten we dan op letten?

Hier hetzelfde met zoon, hij heeft ook geen een officiële test gedaan. Hij liep in groep 3 helemaal vast, vond school verschrikkelijk, kwam iedere dag huilend thuis en er kwam in de klas niets uit zijn handen. Hij is toen bij een kinderpsychologe geweest die ook kinderen test op HB. Uit haar test bleek dat zoon (hoog)begaafd is en dat hij zich op school kapot verveelde. Samen met haar en zijn juf hebben we toen een apart lesprogramma samengesteld. Vanaf dat moment ging het steeds beter.

Nu lopen we eigenlijk nergens meer aan. Ik heb hem dus ook niet officieel laten testen omdat ik de toegevoegde waarde niet zie. Denk zelf overigens niet dat hij HB is.

Tullip Ik loop tegen zoveel aan. School is hier niet voor ingericht. Er is een aanvraag voor de bovenschoolse plusklas gedaan, maar het is maar de vraag of hij daarvoor wordt toegelaten, omdat hij moeite heeft met de zaken op papier krijgen en samenwerking.

Nou dan gaat school maar wat regelen toch. Wat hier hielp was twee wekelijkse gesprekjes. Ik liep dan op vrijdagmiddag even de klas in en dan hadden we kort overleg over zijn werk, hoe het thuis en op school ging. Op die manier 'dwong' ik de juf om het niet te laten verslappen. Waren gesprekjes van 5 min.

Plusgroep: zou het hem gewoon laten proberen. 2 - 3 keer om te kijken hoe hij het vindt en of het schrijven lukt. Het zijn vaak werkstukken en opdrachten of het heelal of zo. Compleet anders als in de klas, dus wie weet lukt het hem dan wel?

Femkes Hoogbegaafdheid zelf is natuurlijk niet een probleem. Het gaat vooral om hoe een persoon er zelf mee om kan gaan, hoe de omgeving ermee om kan gaan en dus hoe iemand zich voelt.

Dit vind ik wel een interessante. Naar mijn idee wordt het vaak toch geassocieerd icm problemen, maar dat hoeft dus niet. Toch? Mijn jongste krijgt op school al vanaf jongs af aan aangepast werk en in het contact met anderen loopt ze er ook niet tegen aan. Ik zie wel dat ze ook andere interesses heeft. In groep 5 hield ze haar spreekbeurt over de microscoop en ging ze uitleggen aan haar klas wat een oculaire vergroting is. In groep 4 bijv over het zonnestelsel. Terwijl haar vriendinnen het over konijnen en honden houden 🤣. Ze kan echter ook echt veel lol hebben met Barbies samen met vriendinnen. Ik denk dat we het in de gaten moeten houden en dat het voor nu voldoende is. Overigens herken ik ook veel van haar in mijzelf. Ze is echt een kopietje van mij vroeger. Alleen ik was wat meer een ongeleid projectiel als kind en zag nergens gevaar in 🙈.

Tullip Er is een aanvraag voor de bovenschoolse plusklas gedaan, maar het is maar de vraag of hij daarvoor wordt toegelaten, omdat hij moeite heeft met de zaken op papier krijgen en samenwerking.

Of een proefperiode voorstellen? Het is een beetje een kip of het ei verhaal. Misschien heeft hij hier juist last van, omdat hij nu voldoende uitdaging mist, niet de ‘juiste’ kinderen om hem heen heeft. Daarnaast vind ik het raar dat er zulke voorwaarden worden verbonden aan een plusklas. Ik denk dat juist hierdoor veel hoogbegaafde kinderen tussen wal en schip vallen. Voor wie is dan de plusklas bedoeld?!? 🤨

Trees Dit vind ik wel een interessante. Naar mijn idee wordt het vaak toch geassocieerd icm problemen, maar dat hoeft dus niet. Toch?

Ik denk dat er heel veel ongediagnosticeerde hb-ers rondlopen omdat ze geen probleem hadden. Als je in een gezin zit waar je niet de enige bent, met familie in de buurt waar je ook niet heel erg van afwijkt en een school hebt waar ruimte is voor jouw ontwikkeling, dan is het geen probleem. En dan is er ook geen reden om te testen.
                  Hoe meer in balans je intelligentie is en ook wel hoe minder hoogbegaafd je bent, maakt het leven ook makkelijker. Er zit ook nog wel een verschil in net boven de 130 bij 3 en net onder de 130 bij de andere 2. Dan zit je redelijk op lijn met een gemiddelde vwo leerling en zul je dus waarschijnlijk makkelijker aansluiting vinden en dan passen jouw capaciteiten ook bij elkaar. Terwijl iemand met iq van 150 al veel sneller uit de pas loopt met de rest van school en daardoor eerder problemen zal ervaren.

Volgens mij valt of staat alles bij het totale netwerk en je eigen balans en karakter. Hoogbegaafdheid op zich is een handige eigenschap, net als goed kunnen rennen of handig met je handen zijn. Maar als iemand die hartstikke handig is nooit iets anders mag maken dan een vogelhuisje, dan wordt hij/zij ook hartstikke gefrustreerd en verdrietig. Dat geldt ook voor iemand die heel slim is, als je daar niks mee mag doen is het een last, anders een voordeel.

Femkes ik vind dit wel heel logisch klinken. Mijn dochter scoorde ontzettend harmonisch en ook niet extreem hoog. Dat wordt gewoon een goede vwo leerling gok ik. Mijn intelligentie is ooit getest als puber en eigenlijk exact hetzelfde verhaal. Ik leerde makkelijk en het onderwijs verliep vrij soepel, ondanks dat ik altijd achterstevoren en ondersteboven op mijn stoel zat 😅.

(al vermoed ik dat ik nu door mijn cva wel heel disharmonisch zou scoren en ik merk dat dit heel lastig is - ik word zowel overschat als andere keren juist onderschat in een gesprek. Geen idee of ik dit kan en mag vergelijken op deze manier, maar dit ervaar ik wel als vervelend en kan mij voorstellen dat dit echt naar moet zijn voor kinderen)

Ik vind dit wel een heel helder verhaal en maakt het voor mij wel inzichtelijker. Het is niet zwart - wit en zowel interne als externe factoren spelen een rol. Dank je voor je uitleg!

Vulpen
                    Het allereerstecwat wij merkte dat anders leek te zijn was dat hij als pasgeboren baby niet sliep. 5 wejen te vroeg geboren en zo alert als ik weet niet wat. Hij is pas overdag gaan slaap rond de 9 maanden, tien hij lichamelijk actiever werd.
                    Met 13 maanden spraak hij, zeer goed verstaanbaar in 3 woordszinnen.
                    Met 18 maanden kon hij tot 25 tellen en Met 2 haar tot 100.
                    Hij heeft een woordenschat extreem hoog is.
                    Wanneer je iets vertelt weet hij het en onthoudt het.
                    In groep 1 maakte hij plus en min sommen tot 100 en heeft hij zichzelf leren lezen.
                    Kent alle dino's uit de grote dinosaurus encyclopedie uit zijn hoofd inclusief bijkomende informatie over gedrag, tijdperk, etc..
                    Nou dat soort dingen gen waren wel opvallend.
                    Maar door zijn auditieve verwerkingsproblemen duurt het even voordat een vraag verwerkt is bij hem. Het kost even tijd.
                    Als ik hem iets vraag als: waar zijn je schoenen duurt het ook 5 seconden voordat de vraag geland is en er antwoord komt. Dus bij een quiz op tijd komt er nooit antwoord...

Tullip Dank voor je antwoord. Suf dat die moeder je uitleg niet snapte dan...

Trees Ik heb wel een vraag. Wanneer spreken jullie van hoogbegaafd? Mijn jongste scoorde op de IQ test op alle domeinen wel boven de 130, maar wij lopen nergens tegen aan. Ze deed mee met een onderzoek van een oude collega van mij, waarvoor ze getest werd voor de ‘normale’ testgroep. Er was dus vanuit ons of school verder ook geen aanleiding om haar te testen.

Ik weet dat boven de 130 officieel zeer begaafd is, maar wanneer spreek je van hoogbegaafdheid en hoe hebben ze dat getest? Welke criteria hebben ze daar bij jullie voor gebruikt naast IQ?

Mijn zoon is door een orthopedagoog getest. De WISC 5. Deze gast tot IQ 145. Hij scoorde niet meetbaar in deze test dus boven de 145.
                      Daarnaast had hij een lange vragenlijst voor ons ouders en leerkrachten met allerlei vragen over zijn doorzettingsvermogen, creativiteit, hooggevoeligheid, intellectualiteit, etc. Uit beide vragenlijsten (van ons en de leerkrachten) scoorde hij op alle vlakken van de vragenlijst extreem hoog. Daarnaast heeft de orthopedagoog hem in totaal (verdeeld over meerdere dagen) 30 uur geobserveerd. Zowel op school als thuis. Deze observaties waren gericht op bovenstaande vaardigheden. Hij zag ook op deze vaardigheden gedrag dat ver voorligt op leeftijdsgenoten.

Zo is de conclusie getrokken.

Onze zoon heeft ook een klasgenoten die dezelfde intelligentie test heeft gedaan en een IQ van 140 heeft behaald maar niet als hoogbegaafd is gediagnosticeerd, maar als hoogintelligent.

Femkes
                        Dank voor je uitgebreide reactie. Ik herken veel van het speelgedrag van jouw kinderen. Dat heeft hij inderdaad ook.
                        Ook is hij erg van de weetjes en weet de antwoorden op die quizvragen ook wel. Alleen hij verwerkt de auditieve informatie langzaam waardoor het tijd kost. Als hij de vragen op schrift had gekregen was het zo gepiept. En dat snappen veel mensen niet.

Bedankt voor de tips van pers en iqbegrip ik ga het opzoeken.

Tullip dat is echt super uitgebreid en klinkt ook heel zorgvuldig. Wat goed dat ze dit zo aanpakken. Jullie zoon scoort ook echt extreem hoog. Ik denk dat ik zeker 300 IQ testen heb afgenomen, waarvan maar hooguit 5 >130 scoorde en allemaal lager dan 140 scoorde.

Tullip een IQ van 140 heeft behaald maar niet als hoogbegaafd is gediagnosticeerd, maar als hoogintelligent.

Ik zit inderdaad wat te worstelen met het verschil tussen deze twee termen. Een IQ > 130 is volgens het meest gebruikte classificatiesysteem in Nederland zeer begaafd (oftewel hoogintelligent), maar dat is natuurlijk wat anders dan hoogbegaafd. Wanneer is het dan hoogbegaafd en wanneer is het hoogintelligent? Dan heb je ook nog het verschil tussen hoogbegaafdheid waarbij alles soepel verloopt en waarbij niet. Disharmonische profielen vs harmonische profielen etc. Door jullie uitleg wordt mij het verschil wel steeds duidelijker 😊.