[verwijderd] is HB-onderwijs dan een volgende stap?

Goede vrienden van ons hebben twee UHB kinderen en deze hebben echt enorm geprofiteerd van hb-onderwijs. Die kinderen waren daar echt als een vis in het water en je zag ze echt in korte tijd in positieve zin veranderen na de overstap. Zeker ook sociaal - emotioneel. Eindelijk kregen ze aansluiting met leeftijdsgenoten. Ook op het cognitieve vlak. De jongen deed in groep 4 al wiskunde op vwo niveau. Leerkrachten op de basisschool konden hem niet eens begeleiden en op de hb school werd hier gewoon een wiskunde docent voor op getrommeld. Ik zou dit zeker in je overweging meenemen.

Ik vraag mij af in hoeverre een reguliere basisschool überhaupt kinderen met een IQ boven de 145 voldoende uitdaging kan bieden? Hoe welwillend een school ook is, het lijkt mij op zoveel manieren gewoon niet aansluiten bij de behoeftes van een kind. Hoe ouder een kind wordt hoe lastiger lijkt mij ook.

Trees Ik vraag mij af in hoeverre een reguliere basisschool überhaupt kinderen met een IQ boven de 145 voldoende uitdaging kan bieden?

Ik heb sowieso het idee dat scholen moeite hebben met ieder kind die anders is/presteert dan gemiddeld. Wat zou het fijn zijn als de klassen veel kleiner zijn, er meer leerkrachten zijn per klas, etc. Dit is totaal geen kritiek naar scholen of leerkrachten. Meer naar het reguliere onderwijssysteem an sich.

Jules Wat zou het fijn zijn als de klassen veel kleiner zijn, er meer leerkrachten zijn per klas, etc.

Hier op school is een gemiddelde klas 13 a 14 kinderen. Ik vind de vroegtijdige uitstroom nog steeds fors. Bijv in een klas van 11 zijn er nu in groep 8 nog 7 kinderen over. Ik denk dat het huidige onderwijssysteem an sich te weinig gepersonaliseerd is.

Afgelopen week heb ik opnieuw gesprek op school gehad voor de jongste. Ondanks de (adhd) medicatie en hulp in de klas etc blijven er toch bepaalde problemen met leren. Daarnaast heeft juf het idee dat hij wellicht hoogbegaafd is en is er een vermoeden van ASS. Het beeld word een beetje vertroebeld door de medisch lichamelijke dingen die ook nog spelen waardoor hij vaak moe is. Het voorstel was om hem nog een keer opnieuw te testen voor een grootschalig onderzoek om alles in beeld te krijgen. Daar ben ik akkoord mee gegaan. Het idee is dat ze dan handvaten hebben om hem de stof beter aan te kunnen bieden en zodat hij niet gaat vastlopen in de aanloop naar en op het middelbaar onderwijs.

Ik denk zelf niet dat hij ASS heeft. Niet dat daar iets mis mee is maar ik zie dat gewoon niet. Ik denk dat ze idd signalen van adhd niet begrijpen en hoge intelligentie sluit ik uiteraard niet uit want dat hebben broer en zus ook.

[verwijderd] Kan me voorstellen dat het een schok en een bevestiging in een is. Wat goed dat jullie en school hem zien en er mogelijkheden zijn!

En heerlijk dat hij blij naar school gaat! Als ze hem met zijn IQ blij naar school weten te krijgen doen ze in ieder geval iets goed 😉

iMoeder Klinkt alsof er een plan is, of althans; een begin… waar willen ze op testen?

Trees Dat denk ik ook en - en dit heb ik zelf wat onderschat aan het begin van de kinderen hun schoolcarriers - ik denk dat de factor “mazzel” in aansluiting heel zwaar meeweegt. Dochter zit bijvoorbeeld in een klas (combi 1/2) waar 17 van de 22 kinderen kunnen lezen, ze met een groepje van 3 anderen met keersommen in de weer zijn en de juf veel affiniteit heeft met hb en zelf nogal van het cognitieve is. Dat maakt een enorm verschil. Zoontje komt in een klas waar niemand bezig is met lezen en rekenen en waar de juf een echte lieve knutseljuf is (wat overigens heel goed bij zoontje past). Zelfde school, totaal andere aanpak, totaal andere sfeer in de klas.

Koekie83 ja een schoolbeleid is leuk maar klasgenoten en juf spelen een zeer grote rol.
              D had ook zo'n fijne klas waardoor hij pas in groep 5 getest "moest" worden, klasgenoten pakte dat ook goed op. Als hij in de klas van L had gezeten had dat veel eerder nodig en een probleem geweest vrees ik. Die klas is groter, drukker, minder sociaalvoelend.

Kon aan zijn gedrag thuis ook echt merken welke juf hij had gehad due dag 😅

Pimpelmeesje Ja en nee. Ik vind het goed dat ze verder willen kijken. Alleen ik hoop dat ze er dan ook eens wat mee gaan doen. Want met de dingen waar hij al een diagnose heeft zoals de adhd doen ze niks. De juf vraagt zich af waarom hij automatiseren moeilijk vind en zegt dat hij soms moeite heeft met taken starten. Ja hallo, dat is adhd..? Er zijn genoeg tips en trucs voor adhd in de klas en hoe je adhd kinderen kunt helpen leren. Volgens de juf is dat niet zo. Ik heb nu gevraagd aan de adhd kinderarts om zich daarmee te bemoeien. Misschien nemen ze het van hem wel aan.

Koekie83
              Het idee is juist om niet iets specifieks te testen maar een algeheel beeld te krijgen. Juist omdat er zoveel verschillende dingen spelen. En diagnoses heeft hij al genoeg dus het is niet echt het doel dat er daarvan nog meer bijkomen

iMoeder Ja en nee. Ik vind het goed dat ze verder willen kijken. Alleen ik hoop dat ze er dan ook eens wat mee gaan doen. Want met de dingen waar hij al een diagnose heeft zoals de adhd doen ze niks. De juf vraagt zich af waarom hij automatiseren moeilijk vind en zegt dat hij soms moeite heeft met taken starten. Ja hallo, dat is adhd..? Er zijn genoeg tips en trucs voor adhd in de klas en hoe je adhd kinderen kunt helpen leren. Volgens de juf is dat niet zo. Ik heb nu gevraagd aan de adhd kinderarts om zich daarmee te bemoeien. Misschien nemen ze het van hem wel aan.

Vreselijk lastig is dat. Als je weet dat zaken opgepakt zouden kunnen worden, maar toch gewoon niet worden.

iMoeder Wat goed dat er breed gekeken wordt. Hopelijk levert het iets op. Ik heb vaak het gevoel dat testen als een soort doel/interventie op zich wordt gezien, waar het alleen maar een middel is... Heel frustrerend.

We hebben net een MDO gehad met school, wijkteam en schoolondersteuningsorganisatie. En het gaat gewoon nog steeds niet beter met midi. We zien teveel hetzelfde, toch gewoon weer standaard huiswerk, te weinig begeleiding bij projecten, te weinig aansluiting. Midi is tegenwoordig elke zondag vreselijk prikkelbaar en huilerig. Hij gaat graag naar de externe plusklas, maar op de weg naar school zien we hem dan alweer in elkaar zakken. We hebben met hem middelbare scholen bekeken en hij ging eindelijk een beetje aan op alle prikkels. Op de projecten die er zijn, op de lessen die er dan gegeven worden, op de dingen die hij zou moeten uitzoeken. Maar ja, we moeten nog 1,5 jaar.
                Maar nu gooit de dame van schoolondersteuning erin of we wel moeten willen dat hij nog 1,5 jaar naar de basisschool gaat. Moeten we niet kijken naar een alternatief? Nog een klas overslaan? Maar hij is gewoon nog maar 9, bijna 10. Hij is klaar met de basisschool, maar niet klaar voor de middelbare school, maar de enige tussenvorm zit 20km verderop en is gewoon ook wel weer een hele belasting voor hem. Dus we weten het weer niet, hebben weer afgesproken om meer hulp in te schakelen, gaan weer afspreken strenger te zijn op welke taken hij wel of niet moet doen, maar ik word er zo moedeloos van om een kind te hebben dat niets liever doet dan kennis opdoen en dat hij gewoon geen kennis kan opdoen in het huidige schoolsysteem.

Femkes wat ontzettend moeilijk zeg. Wat is de rol van school hierin? Het klinkt ook alsof zij het wat laten versloffen of lees ik dat verkeerd? En die tussenvorm? Het is een belasting, maar zoals het nu gaat klinkt het ook als een enorme belasting. Zal daar toch geen winst voor hem te behalen zijn?

Trees School doet zijn best, is hartstikke welwillend, maar heeft de expertise niet voldoende. Probleem is dat die er in de hele regio eigenlijk niet is, de varianten die er waren zijn gestopt en waren al redelijk op afstand of gewoon echt wel heel ver weg. Er is sprake geweest van een particuliere school voor de doelgroep, maar ik heb geen €10.000 klaar liggen per kind per jaar. De gemeente heeft zelfs al een aantal gemeenteraadsvergaderingen eraan besteed omdat de hele gemeente onderpresteert, het gegeven dat we dus een welwillende school hebben is al heel wat. Dat is het erge.

De tussenklas 20km verderop staat wat mij betreft nog steeds op de lijst van mogelijkheden, maar het blijft ook maar opbouwen in ons gezin. We zijn al zo lang bezig, eerst met maxi, nu met midi, het vraagt ook nogal wat van ons allemaal. En zeker nu mini qua taal juist weer heel moeilijk gaat en ik de kans aanwezig acht dat we met haar op een andere manier aan de gang moeten, begin ik wel heel veel beren op de weg te zien.
                    Maar inderdaad, we kunnen zo niet nog een jaar nog verder aanmodderen, dit is ook vreselijk voor hem.

• Trees hebben hierop gereageerd.

Femkes het is fijn dat school welwillend is. Ik vroeg mij dan wel af hoe het kan dat school dan toch weer standaard huiswerk geeft, te weinig begeleiding biedt bij projecten etc.? Weet je waar dit aan ligt? Dat is natuurlijk wel erg jammer. Ik neem aan dat hier afspraken over gemaakt waren, maar dat het ergens toch misgaat.

Ik snap dat een school 20km verderop ook weer een enorme belasting is. Er is geen perfecte oplossing 🙁.

Femkes Maar inderdaad, we kunnen zo niet nog een jaar nog verder aanmodderen, dit is ook vreselijk voor hem.

Ook voor jullie hè. Het zijn heel veel zorgen en dat is voor ouders ook enorm zwaar. Heb je voor jezelf duidelijk wat een volgende stap is? Dat kan natuurlijk ook zijn nog even afwachten.

• Femkes hebben hierop gereageerd.

iMoeder hmm ik ga voor je duimen dan.. Heb het al wel vaker gehoord, blijf maar testen en observeren en vervolgens niets doen met al die info. Hopelijk kan iemand ze activeren 🤞

Femkes ah kutzooi joh 😔
                        De zoon van m'n vriendin is wel als mini naar de middelbare school gegaan, hij vond daar juist voor het eerst aansluiting, ook sociaal. Hoewel het ook allemaal niet van een leien dakje is gegaan verder hoor. Het was wel stedelijk gym, dat is natuurlijk een bepaald type leerlingen 🤓

• Femkes hebben hierop gereageerd.

Trees er is te weinig personeel om genoeg te kunnen begeleiden, er zijn teveel andere kinderen die die tijd ook nodig hebben. Het is op zich een kleine klas, maar in totaal wordt er gewoon teveel van de juf gevraagd. Qua huiswerk weten we het niet zo goed, of het nou gebrek aan communicatie of toch gewoon het gevoel dat hij toch altijd even moet bewijzen dat hij het ook echt kan.

Het is gewoon zo slopend om te zien dat hij eigenlijk steeds gedesillusioneerder wordt. We hebben nu toch een mail gestuurd naar de tussenklas, als we die optie open willen houden moeten we daar nu al achteraan.

Pimpelmeesje De zoon van m'n vriendin is wel als mini naar de middelbare school gegaan, hij vond daar juist voor het eerst aansluiting, ook sociaal. Hoewel het ook allemaal niet van een leien dakje is gegaan verder hoor. Het was wel stedelijk gym, dat is natuurlijk een bepaald type leerlingen 🤓

Ik vermoed dat hij dan naar de school ging waar maxi nu ook zit. Maxi is in zijn klas ook 1 van 4 die een klas heeft overgeslagen en hij kent ook een jaargenoot die twee klassen heeft overgeslagen, daar heeft hij wat contact mee in de pauzes. En het is inderdaad heerlijk voor ze om een keer de norm ipv de uitzondering te zijn. We hebben ook met maxi aardig moeite moeten doen en veel hulp gehad van een fantastische mentor, maar ik sta er nog steeds volledig achter om hem te versnellen. Hij is nu inmiddels zo goed geland daar.

Femkes Kunnen ze daar niet gewoon wat extra hulp voor inzetten? Voor mijn zoon en nog wat andere kinderen in de klas heeft school een hulp in de klas budget aangevraagd bij de WMO. Van alle ‘rugzakjes’ bij elkaar is er een klassenassistente bij gekomen. Die een aantal middagen per week komt helpen en met kleine groepjes of 1 op 1 iets gaat doen met kinderen.