Trees De vraag is ook of dit in haar geval wat toe zou voegen, omdat ze nu geen problemen ervaart, maar misschien wel iets om in ons achterhoofd te houden voor de toekomst en waar moeten we dan op letten?

Hier hetzelfde met zoon, hij heeft ook geen een officiële test gedaan. Hij liep in groep 3 helemaal vast, vond school verschrikkelijk, kwam iedere dag huilend thuis en er kwam in de klas niets uit zijn handen. Hij is toen bij een kinderpsychologe geweest die ook kinderen test op HB. Uit haar test bleek dat zoon (hoog)begaafd is en dat hij zich op school kapot verveelde. Samen met haar en zijn juf hebben we toen een apart lesprogramma samengesteld. Vanaf dat moment ging het steeds beter.

Nu lopen we eigenlijk nergens meer aan. Ik heb hem dus ook niet officieel laten testen omdat ik de toegevoegde waarde niet zie. Denk zelf overigens niet dat hij HB is.

Tullip Ik loop tegen zoveel aan. School is hier niet voor ingericht. Er is een aanvraag voor de bovenschoolse plusklas gedaan, maar het is maar de vraag of hij daarvoor wordt toegelaten, omdat hij moeite heeft met de zaken op papier krijgen en samenwerking.

Nou dan gaat school maar wat regelen toch. Wat hier hielp was twee wekelijkse gesprekjes. Ik liep dan op vrijdagmiddag even de klas in en dan hadden we kort overleg over zijn werk, hoe het thuis en op school ging. Op die manier 'dwong' ik de juf om het niet te laten verslappen. Waren gesprekjes van 5 min.

Plusgroep: zou het hem gewoon laten proberen. 2 - 3 keer om te kijken hoe hij het vindt en of het schrijven lukt. Het zijn vaak werkstukken en opdrachten of het heelal of zo. Compleet anders als in de klas, dus wie weet lukt het hem dan wel?

    Femkes Hoogbegaafdheid zelf is natuurlijk niet een probleem. Het gaat vooral om hoe een persoon er zelf mee om kan gaan, hoe de omgeving ermee om kan gaan en dus hoe iemand zich voelt.

    Dit vind ik wel een interessante. Naar mijn idee wordt het vaak toch geassocieerd icm problemen, maar dat hoeft dus niet. Toch? Mijn jongste krijgt op school al vanaf jongs af aan aangepast werk en in het contact met anderen loopt ze er ook niet tegen aan. Ik zie wel dat ze ook andere interesses heeft. In groep 5 hield ze haar spreekbeurt over de microscoop en ging ze uitleggen aan haar klas wat een oculaire vergroting is. In groep 4 bijv over het zonnestelsel. Terwijl haar vriendinnen het over konijnen en honden houden 🤣. Ze kan echter ook echt veel lol hebben met Barbies samen met vriendinnen. Ik denk dat we het in de gaten moeten houden en dat het voor nu voldoende is. Overigens herken ik ook veel van haar in mijzelf. Ze is echt een kopietje van mij vroeger. Alleen ik was wat meer een ongeleid projectiel als kind en zag nergens gevaar in 🙈.

      Tullip Er is een aanvraag voor de bovenschoolse plusklas gedaan, maar het is maar de vraag of hij daarvoor wordt toegelaten, omdat hij moeite heeft met de zaken op papier krijgen en samenwerking.

      Of een proefperiode voorstellen? Het is een beetje een kip of het ei verhaal. Misschien heeft hij hier juist last van, omdat hij nu voldoende uitdaging mist, niet de ‘juiste’ kinderen om hem heen heeft. Daarnaast vind ik het raar dat er zulke voorwaarden worden verbonden aan een plusklas. Ik denk dat juist hierdoor veel hoogbegaafde kinderen tussen wal en schip vallen. Voor wie is dan de plusklas bedoeld?!? 🤨

      Trees Dit vind ik wel een interessante. Naar mijn idee wordt het vaak toch geassocieerd icm problemen, maar dat hoeft dus niet. Toch?

      Ik denk dat er heel veel ongediagnosticeerde hb-ers rondlopen omdat ze geen probleem hadden. Als je in een gezin zit waar je niet de enige bent, met familie in de buurt waar je ook niet heel erg van afwijkt en een school hebt waar ruimte is voor jouw ontwikkeling, dan is het geen probleem. En dan is er ook geen reden om te testen.
      Hoe meer in balans je intelligentie is en ook wel hoe minder hoogbegaafd je bent, maakt het leven ook makkelijker. Er zit ook nog wel een verschil in net boven de 130 bij 3 en net onder de 130 bij de andere 2. Dan zit je redelijk op lijn met een gemiddelde vwo leerling en zul je dus waarschijnlijk makkelijker aansluiting vinden en dan passen jouw capaciteiten ook bij elkaar. Terwijl iemand met iq van 150 al veel sneller uit de pas loopt met de rest van school en daardoor eerder problemen zal ervaren.

      Volgens mij valt of staat alles bij het totale netwerk en je eigen balans en karakter. Hoogbegaafdheid op zich is een handige eigenschap, net als goed kunnen rennen of handig met je handen zijn. Maar als iemand die hartstikke handig is nooit iets anders mag maken dan een vogelhuisje, dan wordt hij/zij ook hartstikke gefrustreerd en verdrietig. Dat geldt ook voor iemand die heel slim is, als je daar niks mee mag doen is het een last, anders een voordeel.

        Femkes ik vind dit wel heel logisch klinken. Mijn dochter scoorde ontzettend harmonisch en ook niet extreem hoog. Dat wordt gewoon een goede vwo leerling gok ik. Mijn intelligentie is ooit getest als puber en eigenlijk exact hetzelfde verhaal. Ik leerde makkelijk en het onderwijs verliep vrij soepel, ondanks dat ik altijd achterstevoren en ondersteboven op mijn stoel zat 😅.

        (al vermoed ik dat ik nu door mijn cva wel heel disharmonisch zou scoren en ik merk dat dit heel lastig is - ik word zowel overschat als andere keren juist onderschat in een gesprek. Geen idee of ik dit kan en mag vergelijken op deze manier, maar dit ervaar ik wel als vervelend en kan mij voorstellen dat dit echt naar moet zijn voor kinderen)

        Ik vind dit wel een heel helder verhaal en maakt het voor mij wel inzichtelijker. Het is niet zwart - wit en zowel interne als externe factoren spelen een rol. Dank je voor je uitleg!

        Vulpen
        Het allereerstecwat wij merkte dat anders leek te zijn was dat hij als pasgeboren baby niet sliep. 5 wejen te vroeg geboren en zo alert als ik weet niet wat. Hij is pas overdag gaan slaap rond de 9 maanden, tien hij lichamelijk actiever werd.
        Met 13 maanden spraak hij, zeer goed verstaanbaar in 3 woordszinnen.
        Met 18 maanden kon hij tot 25 tellen en Met 2 haar tot 100.
        Hij heeft een woordenschat extreem hoog is.
        Wanneer je iets vertelt weet hij het en onthoudt het.
        In groep 1 maakte hij plus en min sommen tot 100 en heeft hij zichzelf leren lezen.
        Kent alle dino's uit de grote dinosaurus encyclopedie uit zijn hoofd inclusief bijkomende informatie over gedrag, tijdperk, etc..
        Nou dat soort dingen gen waren wel opvallend.
        Maar door zijn auditieve verwerkingsproblemen duurt het even voordat een vraag verwerkt is bij hem. Het kost even tijd.
        Als ik hem iets vraag als: waar zijn je schoenen duurt het ook 5 seconden voordat de vraag geland is en er antwoord komt. Dus bij een quiz op tijd komt er nooit antwoord...

          Tullip Dank voor je antwoord. Suf dat die moeder je uitleg niet snapte dan...

          Trees Ik heb wel een vraag. Wanneer spreken jullie van hoogbegaafd? Mijn jongste scoorde op de IQ test op alle domeinen wel boven de 130, maar wij lopen nergens tegen aan. Ze deed mee met een onderzoek van een oude collega van mij, waarvoor ze getest werd voor de ‘normale’ testgroep. Er was dus vanuit ons of school verder ook geen aanleiding om haar te testen.

          Ik weet dat boven de 130 officieel zeer begaafd is, maar wanneer spreek je van hoogbegaafdheid en hoe hebben ze dat getest? Welke criteria hebben ze daar bij jullie voor gebruikt naast IQ?

          Mijn zoon is door een orthopedagoog getest. De WISC 5. Deze gast tot IQ 145. Hij scoorde niet meetbaar in deze test dus boven de 145.
          Daarnaast had hij een lange vragenlijst voor ons ouders en leerkrachten met allerlei vragen over zijn doorzettingsvermogen, creativiteit, hooggevoeligheid, intellectualiteit, etc. Uit beide vragenlijsten (van ons en de leerkrachten) scoorde hij op alle vlakken van de vragenlijst extreem hoog. Daarnaast heeft de orthopedagoog hem in totaal (verdeeld over meerdere dagen) 30 uur geobserveerd. Zowel op school als thuis. Deze observaties waren gericht op bovenstaande vaardigheden. Hij zag ook op deze vaardigheden gedrag dat ver voorligt op leeftijdsgenoten.

          Zo is de conclusie getrokken.

          Onze zoon heeft ook een klasgenoten die dezelfde intelligentie test heeft gedaan en een IQ van 140 heeft behaald maar niet als hoogbegaafd is gediagnosticeerd, maar als hoogintelligent.

            Femkes
            Dank voor je uitgebreide reactie. Ik herken veel van het speelgedrag van jouw kinderen. Dat heeft hij inderdaad ook.
            Ook is hij erg van de weetjes en weet de antwoorden op die quizvragen ook wel. Alleen hij verwerkt de auditieve informatie langzaam waardoor het tijd kost. Als hij de vragen op schrift had gekregen was het zo gepiept. En dat snappen veel mensen niet.

            Bedankt voor de tips van pers en iqbegrip ik ga het opzoeken.

            Tullip dat is echt super uitgebreid en klinkt ook heel zorgvuldig. Wat goed dat ze dit zo aanpakken. Jullie zoon scoort ook echt extreem hoog. Ik denk dat ik zeker 300 IQ testen heb afgenomen, waarvan maar hooguit 5 >130 scoorde en allemaal lager dan 140 scoorde.

            Tullip een IQ van 140 heeft behaald maar niet als hoogbegaafd is gediagnosticeerd, maar als hoogintelligent.

            Ik zit inderdaad wat te worstelen met het verschil tussen deze twee termen. Een IQ > 130 is volgens het meest gebruikte classificatiesysteem in Nederland zeer begaafd (oftewel hoogintelligent), maar dat is natuurlijk wat anders dan hoogbegaafd. Wanneer is het dan hoogbegaafd en wanneer is het hoogintelligent? Dan heb je ook nog het verschil tussen hoogbegaafdheid waarbij alles soepel verloopt en waarbij niet. Disharmonische profielen vs harmonische profielen etc. Door jullie uitleg wordt mij het verschil wel steeds duidelijker 😊.

              Deliana
              Die plusklas is heel officieel. Is helemaal met aanmeldingen die beoordeeld worden door een onafhankelijke commissie. Proefdraaien doen ze niet aan. Als je wordt toegelaten is dat voor 1 schooljaar. Is ook echt 1 volle schooldag in de week.
              Na dat schooljaar moet je opnieuw een aanvraag indienen.

              • Tullip hebben hierop gereageerd.

                Trees
                De orthopedagoog legde het zo uit: als je een IQ van boven de 130 hebt en daarbij creatief, intellectueel, hooggevoelig, goed doorzettingsvermogen hebt ben je hoog begaafd.
                Heb je enkel een IQ van 130 of hoger zonder al die andere eigenschappen (of daar 1 of 2 van) ben je hoogintelligent.

                  Tullip Zo zie ik het ook. Alleen een hoge IQ score zegt niet alles. Wat je ermee doet en hoe je daarnaast functioneert zegt iets over begaafdheid naast hoge cognitieve intelligentie.

                  Er is geen officiële definitie van hoogbegaafdheid. Er zijn meerdere definities en je ziet dat verschillende instituten verschillende definities hanteren. Zoals deze bijvoorbeeld. Als men spreekt over het 'officieel diagnosticeren' van hoogbegaafdheid, bijvoorbeeld voor school, wordt daar doorgaans alleen het vaststellen van een IQ van 130+ mee bedoeld (met de WISC III, door een psycholoog of orthopedagoog).

                  Hoogbegaafdheid hoeft helemaal niet problematisch te zijn. Uiteraard voorkom je veel problemen door de hoogbegaafde leerstof of werkzaamheden te bieden die aansluiten qua niveau en interesse. Als een hoogbegaafde enorm gefrustreerd raakt doordat die geen aansluiting vindt bij de omgeving kan die dat doorgaans aangeven.

                    Manque Als een hoogbegaafde enorm gefrustreerd raakt doordat die geen aansluiting vindt bij de omgeving kan die dat doorgaans aangeven.

                    Dit stukje vind ik lastig. Want je ziet juist heel vaak dat volwassenen en kinderen dat helemaal niet zo goed kunnen aangeven. Dat ze denken dat ze gewoon vreemd zijn, dat ze juist heel dom zijn. Veel kinderen gaan gedrag vertonen wat verkeerd wordt geïnterpreteerd en dan worden ze onderzocht op ADHD of autisme of juist dat leraren overtuigd zijn van een erg laag IQ. Bij meisjes zie je vaak dat ze standaard gaan onderpresteren, dat ze zich dusdanig aanpassen dat ze helemaal niet laten zien wat ze kunnen. En dat doen ze zonder opmerkingen, maar gewoon omdat ze kopiëren wat ze zien en dus minder mooi gaan tekenen, minder uitgebreid gaan vertellen en expres fouten maken, want blijkbaar is dat wat er wordt verwacht op school.
                    Vaak geven kinderen wel iets aan, maar slechts weinig kinderen (en ook veel minder volwassenen dan je zou denken) kunnen echt aangeven wat ze nodig hebben.

                      Ysabella Heb je bij de IQ test van je zoon niet een heel verslag gekregen hoe de omgeving en dus school het beste met hem om kunnen gaan en wat hij allemaal nodig heeft om goed te kunnen functioneren? En zijn er gesprekken geweest tussen school en de gene die de test heeft afgenomen?

                      Jazeker! Er is een zeer uitgebreid verslag met tips enzo. Maar ja tips geven is één, de uitvoering is een ander verhaal. Op mijn aandringen is er 1x per 3 maanden groot overleg met leerkrachten, orthopedagoog, IB, hoogbegaafdheidscoördinator en wij als ouders.
                      Sinds een paar weken is er vanuit de hoogbegaafdheidscoördinator ook verrijking dat actief in de klas wordt aangeboden. Dat lijkt nu wel beter te gaan en ook echt aangeboden te worden. Dus niet in de kast gelegd....

                      Wat willen ze bereiken bij jouw zoon met de observatie voor zijn 4de? Gelijk starten op een hb school?

                      Femkes En dat doen ze zonder opmerkingen, maar gewoon omdat ze kopiëren wat ze zien en dus minder mooi gaan tekenen, minder uitgebreid gaan vertellen en expres fouten maken, want blijkbaar is dat wat er wordt verwacht op school.

                      Dit doet onze zoon ook heel sterk inderdaad.
                      In dit filmpje wordt dat mooi uitgelegd
                      https://youtu.be/oFCLdJVoHVg

                      Femkes Ik begrijp wat je bedoelt over dat aanpassen. Maar misschien is dat wel onderdeel van het leven een hoogbegaafde, hoe stom dat ook klinkt. Als kind wil je niet afwijken en zeker meisjes worden opgevoed om vooral lief en bescheiden te zijn, de ander tegemoet te komen enzovoorts, waardoor ze zichzelf gaan vormen naar de norm. Er zullen heel wat jaren overheen moeten gaan voordat iemand zich daar bewust van wordt en ook bewuste keuzes in gaat maken.

                      Maar dat is niet wat ik bedoel met 'enorm gefrustreerd raken'. Ik heb dat niet goed opgeschreven. Ik bedoel dat een hoogbegaafde doorgaans (dus niet altijd) met taal kan aangeven dat dingen niet interessant zijn, dat die zich een vreemde eet in de bijt voelt, dat die zich onzeker voelt, dat die geen plezier uit sociale contacten haalt, enzovoorts, voordát er met stoelen gesmeten wordt. En ik had het ook niet specifiek over hele jonge kinderen.

                      • [verwijderd]

                      Ik mis nog een stukje info in dit topic over wanneer je nu spreekt van hoogbegaafdheid. Kent niemand het Delphi model? Dat model wordt vaak aangehouden en beschrijft meer dan alleen intelligentie.

                      Ysabella
                      Zit hij nu dan wel op regulier onderwijs?
                      Klinkt ook als een hele zoektocht met jullie zoon...