Ysabella Heb je bij de IQ test van je zoon niet een heel verslag gekregen hoe de omgeving en dus school het beste met hem om kunnen gaan en wat hij allemaal nodig heeft om goed te kunnen functioneren? En zijn er gesprekken geweest tussen school en de gene die de test heeft afgenomen?

Jazeker! Er is een zeer uitgebreid verslag met tips enzo. Maar ja tips geven is één, de uitvoering is een ander verhaal. Op mijn aandringen is er 1x per 3 maanden groot overleg met leerkrachten, orthopedagoog, IB, hoogbegaafdheidscoördinator en wij als ouders.
Sinds een paar weken is er vanuit de hoogbegaafdheidscoördinator ook verrijking dat actief in de klas wordt aangeboden. Dat lijkt nu wel beter te gaan en ook echt aangeboden te worden. Dus niet in de kast gelegd....

Wat willen ze bereiken bij jouw zoon met de observatie voor zijn 4de? Gelijk starten op een hb school?

Femkes En dat doen ze zonder opmerkingen, maar gewoon omdat ze kopiëren wat ze zien en dus minder mooi gaan tekenen, minder uitgebreid gaan vertellen en expres fouten maken, want blijkbaar is dat wat er wordt verwacht op school.

Dit doet onze zoon ook heel sterk inderdaad.
In dit filmpje wordt dat mooi uitgelegd
https://youtu.be/oFCLdJVoHVg

Femkes Ik begrijp wat je bedoelt over dat aanpassen. Maar misschien is dat wel onderdeel van het leven een hoogbegaafde, hoe stom dat ook klinkt. Als kind wil je niet afwijken en zeker meisjes worden opgevoed om vooral lief en bescheiden te zijn, de ander tegemoet te komen enzovoorts, waardoor ze zichzelf gaan vormen naar de norm. Er zullen heel wat jaren overheen moeten gaan voordat iemand zich daar bewust van wordt en ook bewuste keuzes in gaat maken.

Maar dat is niet wat ik bedoel met 'enorm gefrustreerd raken'. Ik heb dat niet goed opgeschreven. Ik bedoel dat een hoogbegaafde doorgaans (dus niet altijd) met taal kan aangeven dat dingen niet interessant zijn, dat die zich een vreemde eet in de bijt voelt, dat die zich onzeker voelt, dat die geen plezier uit sociale contacten haalt, enzovoorts, voordát er met stoelen gesmeten wordt. En ik had het ook niet specifiek over hele jonge kinderen.

• [verwijderd]

Ik mis nog een stukje info in dit topic over wanneer je nu spreekt van hoogbegaafdheid. Kent niemand het Delphi model? Dat model wordt vaak aangehouden en beschrijft meer dan alleen intelligentie.

Ysabella
Zit hij nu dan wel op regulier onderwijs?
Klinkt ook als een hele zoektocht met jullie zoon...

Tullip nee hij zit nu niet op de basisschool maar 2 ochtenden per week op de psz en 2 ochtenden per week word hij op locatie geobserveerd. (Ook door de fysio en logopedist ) Daar word gekeken wat hij nodig heeft dus na de zomervakantie gaat hij starten op de basisschool we weten alleen nog niet welke.

Nou het is wel een zoektocht geweest, nu doen andere het voor ons en dat geeft veel rust. 😊

Trees ik wilde m net hier delen 🙂 zitten vaak interessante artikelen bij he

• Trees hebben hierop gereageerd.
    • Trees vindt dit leuk
      een maand later

Tullip
      Yeah vandaag bericht gekregen dat hij is toegelaten én dat hij daarnaast nog 1 dagdeel naar een Peersgroep mag.
      Ik ben opgelucht dat er nu echt, vanaf volgend schooljaar, dingen ingezet gaan worden.

8 maanden later

[verwijderd] het lukt me even niet goed om te reageren, maar ik wil wel laten weten dat ik je zie. Ik hoop heel erg voor jullie dat het lukt om je kind te laten bieden wat hij nodig heeft. Succes!

[verwijderd] Het is gewoon een soort van shock om die uitslag te horen, ook al had je het vermoeden al lang.

Dat. Heel herkenbaar, vermoeden of zwart op wit voelt toch anders. Nu is onze oudste niet hb, wel hoogscorend, wel ass. Hoewel het vermoeden er lag, was er een shock dat het écht was. Anderzijds ook opluchting "zie je wel dat we niet gek zijn/het verkeerd zien".
      Het moet even verwerkt worden. En metdeze uitslag gaan er mogelijk wel deuren open voor betere hulp/begeleiding

[verwijderd] Ik ben een tijdje weggeweest hier, is dat bij jullie zoon pasgeleden vastgesteld?

4 jaar geleden, hij was toen bijna/net 9 bij onderzoeken en uitslag. Vermoeden van "iets" had ik al jaren maar er waren geen echte problemen, school reageerde ook goed zonder diagnose. Maar hij ging zichzelf anders voelen enzo dus toen vonden wij het tijd om "iets" een naam te geven. En dat gaf hem rust, hij was niet raar maar autist waardoor zijn hersenen wat anders werken. Viel bij hem in hetzelfde rijtje als een bril hebben of stotteren etc. En nu nog schaamt hij zich er niet voor, verteld het als hij dat nodig vindt.
      En voor ons fijn om te weten waar gedrag vandaan komt, dat je soms dingen moet uitleggen die logisch lijken.

[verwijderd] Ja precies!! Het lukte me tijdens het telefoontje ook niet om al die emoties snel te kunnen verwerken, dus heb een heerlijk potje zitten janken met de vrouw die de test had afgenomen haha.

Dat heb ik toen ook gedaan haha. Zo'n rollercoaster, opluchting, bezorgd, bewijsdrang...

[verwijderd] Daar gaan we voor zorgen. Er zijn zo vreselijk veel thuiszitters, dat willen we echt voorkomen (daar is nu gelukkig echt nog geen sprake van, hij heeft het hartstikke fijn nu!)

Fijn dat het nu goed gaat!

[verwijderd] wat hebben jullie hem goed aangevoeld als ouders, lastig hè als je kind niet gemiddeld is en dat je vaak samen zoekt naar een bepaald soort evenwicht op school en misschien wel thuis? Ik weet van mijn zoon nog wel dat het zo’n zoektocht was en dat wij een lange adem nodig hadden en vervolgens het gevoel dat alle puzzelstukjes in elkaar vielen en dat voelde zo gek en fijn tegelijkertijd.

Hoe voelt hij zich?

• [verwijderd]

• Bijgewerkt

@[verwijderd] Wat heftig zeg. Fijn dat die erkenning er is. Dat zorgt er ook voor dat er potjes voor hem open gaan bij de gemeente etc. Gebruik die ook! Is het niet voor school, dan wel voor sociale contacten zoals coaching in groepen.
      Mijn persoonlijke tip: breng hem in contact met peers!

[verwijderd] is HB-onderwijs dan een volgende stap?

Goede vrienden van ons hebben twee UHB kinderen en deze hebben echt enorm geprofiteerd van hb-onderwijs. Die kinderen waren daar echt als een vis in het water en je zag ze echt in korte tijd in positieve zin veranderen na de overstap. Zeker ook sociaal - emotioneel. Eindelijk kregen ze aansluiting met leeftijdsgenoten. Ook op het cognitieve vlak. De jongen deed in groep 4 al wiskunde op vwo niveau. Leerkrachten op de basisschool konden hem niet eens begeleiden en op de hb school werd hier gewoon een wiskunde docent voor op getrommeld. Ik zou dit zeker in je overweging meenemen.

Ik vraag mij af in hoeverre een reguliere basisschool überhaupt kinderen met een IQ boven de 145 voldoende uitdaging kan bieden? Hoe welwillend een school ook is, het lijkt mij op zoveel manieren gewoon niet aansluiten bij de behoeftes van een kind. Hoe ouder een kind wordt hoe lastiger lijkt mij ook.

Trees Ik vraag mij af in hoeverre een reguliere basisschool überhaupt kinderen met een IQ boven de 145 voldoende uitdaging kan bieden?

Ik heb sowieso het idee dat scholen moeite hebben met ieder kind die anders is/presteert dan gemiddeld. Wat zou het fijn zijn als de klassen veel kleiner zijn, er meer leerkrachten zijn per klas, etc. Dit is totaal geen kritiek naar scholen of leerkrachten. Meer naar het reguliere onderwijssysteem an sich.

Jules Wat zou het fijn zijn als de klassen veel kleiner zijn, er meer leerkrachten zijn per klas, etc.

Hier op school is een gemiddelde klas 13 a 14 kinderen. Ik vind de vroegtijdige uitstroom nog steeds fors. Bijv in een klas van 11 zijn er nu in groep 8 nog 7 kinderen over. Ik denk dat het huidige onderwijssysteem an sich te weinig gepersonaliseerd is.

Afgelopen week heb ik opnieuw gesprek op school gehad voor de jongste. Ondanks de (adhd) medicatie en hulp in de klas etc blijven er toch bepaalde problemen met leren. Daarnaast heeft juf het idee dat hij wellicht hoogbegaafd is en is er een vermoeden van ASS. Het beeld word een beetje vertroebeld door de medisch lichamelijke dingen die ook nog spelen waardoor hij vaak moe is. Het voorstel was om hem nog een keer opnieuw te testen voor een grootschalig onderzoek om alles in beeld te krijgen. Daar ben ik akkoord mee gegaan. Het idee is dat ze dan handvaten hebben om hem de stof beter aan te kunnen bieden en zodat hij niet gaat vastlopen in de aanloop naar en op het middelbaar onderwijs.

Ik denk zelf niet dat hij ASS heeft. Niet dat daar iets mis mee is maar ik zie dat gewoon niet. Ik denk dat ze idd signalen van adhd niet begrijpen en hoge intelligentie sluit ik uiteraard niet uit want dat hebben broer en zus ook.