Tantetil maar wanneer gaat hart over op verstand? Mijn verstand zegt het is goed zo, hart zegt nog 1 (en nog 5 waarschijnlijk πŸ˜…).
Nou is het bij man echt een nee, geen discussiepunt maar dat veranderd het niet bij mij

Toch6 Wel denk ik: wil je nog een nakomertje? Er zit dan xo 5 jaar tussen. Weet niet hoeveel de rest schelen maar niet zo veel dacht ik?

Dan heb ik 2 nakomertjes, oudste en kleine meid schelen ruim 8,5 jaar. Kleine meid en J schelen ook weer 4 jaarπŸ˜‚. Oudste en jongste schelen zelfs 13 jaar.

@Nescio
Ik vind altijd dat als er nog liefde over is voor nog een kindje, je het gewoon moet doen. Als het financieel ed kan natuurlijk, dat vind ik dan wel de voorwaarde. Het ziek zijn en zo is maar tijdelijk. En wat te oud is verschilt ook voor iedereen. Voor mezelf zou ik het dan niet nog een keer willen, maar mijn schoonzus is pas 40 geworden en ze gaan nu voor een eerste kindje. Dat is ook wel deels door omstandigheden, maar wie ben ik om er wat van te vinden?

Als ik jouw bericht lees, krijg ik het gevoel dat je er eigenlijk al uit bent dat je het wilt, maar dat je een soort duwtje zoekt. Kan dat kloppen?
Misschien sla ik compleet de plank mis maar dat gevoel kreeg ik erbij.

Tantetil Lijkt mij meer een keuze die je met je hart moet maken want als je gaat denken over de bezwaren dan kom je er niet uit.

Mij lijkt dit eigenlijk andersom: het lijkt mij een keuze die je met je verstand moet maken. Als de feiten zijn dat je al gezegend bent met drie gezonde kinderen, zet je heel wat op het spel als je voor een vierde gaat. Plus de wetenschap dat je maandenlang ziek zult zijn, dat alleen al heeft negatieve impact op je gezinssituatie. En natuurlijk kun je geluk hebben dat je opnieuw een gezond kind krijgt en dat de zwangerschap goed verloopt, maar dat is wel een gok. Terwijl je nu de zekerheid hebt van een fijn gezin.

Maar uiteraard moeten jullie het zelf beslissen hoor @Nescio πŸ™ƒ

Vulpen dit is precies hoe ik er nu tegenaan kijk.

Pimpelmeesje er spelen bij mij nog best wat onzekerheden... vooral het vooruitzicht op weer maandenlang ziek zijn jaagt me soms wel schrik aan.

Vulpen demk dat het vooral ligt aan wat de bezwaren zijn. Als gevoel nee zegt en verstand zegt ja of gevoel ja en verstand nee... Is het missende liefde? Geld? Ruimte? Iets mbt andere kinderen? Eigen lijf? Ik denk niet dat je kan zeggen de een (gevoel of verstand) is belangrijker dan de andere

Maar ik denk ook dat we hier verschillend in staan.

Vulpen Terwijl je nu de zekerheid hebt van een fijn gezin.

Tot je kind een heftige ziekte of ongeluk krijgt... Die zekerheid is in mijn gevoel net zo groot als de zekerheid op een gezond kindje bij de geboorte. Ik zie nog een zwangerschap niet als het lot tarten.

Toch6 Maar ik denk ook dat we hier verschillend in staan.

Nou, niet per se hoor. Want je hebt gelijk dat het wel degelijk uitmaakt wat voor bezwaren het zijn, ik ging nu uit van de situatie van @Nescio maar ik kan me wel ook situaties voorstellen waarbij ik eerder zou denken: joh jouw bezwaren zijn zo praktisch van aard, ga er gewoon voor. Misschien denk ik dat wel eerder bij mensen die nog geen kinderen hebben πŸ€”

Toch6 Tot je kind een heftige ziekte of ongeluk krijgt...

Ja dat is absoluut waar! Je weet het natuurlijk ook allemaal niet van tevoren behalve dat je kind nooit een totaal zorgeloos leven zonder pijn en verdriet zal hebben want dat bestaat gewoon niet.

Toch6 Ik zie nog een zwangerschap niet als het lot tarten.

Mja ik wel maar ik denk dat wij daarin inderdaad wel heel verschillend in het leven staan. Ik vind het bij vlagen ook al heel ruig en onverstandig dat ik twee kinderen hebπŸ™ˆ (voornamelijk in verband met alle nieuwsberichten en de klimaatverandering, dan denk ik, wat voor toekomst gaan ze hebben)

Nescio vooral het vooruitzicht op weer maandenlang ziek zijn jaagt me soms wel schrik aan.

Dit herken ik wel. Voor mij 1 van de redenen dat er geen 2e komt, al is het bij mij wel een ingewikkelder verhaal natuurlijk, maar de keren dat ik er toch even over nagedacht en dan bedacht hoe ellendig het voelde.. blegh, niets in mij dat daar zin in heeft!
            Maarja, t is natuurlijk ongeveer een jaar op een compleet mensenleven.. vind je het bij de andere 3 achteraf waard? Ik neem aan van wel, en als de 4e er komt zeg je vast ook van wel. Al lijkt het mij heel moeilijk om zo veel uit handen te moeten geven, fijn dat je man klaar staat maar je wilt zelf voor je kindjes zorgen.

Vulpen ja ik vind jou altijd veel meer een "nadenkmens" dan dat ik ben πŸ˜„ dus leek me logisch dat je hier ook meer op verstand beslist πŸ˜„

Vulpen voornamelijk in verband met alle nieuwsberichten en de klimaatverandering, dan denk ik, wat voor toekomst gaan ze hebben

Zoals dit, ik denk daar stuk minder over na πŸ€·β€β™€οΈ

Vulpen ja maar als je deze keuze met je verstand gaat maken, dan ben je er toch al snel uit? Waarom zou je dan nog ΓΌberhaupt meer dan 2 kinderen "nemen" ? De lijst met bezwaren is toch gigantisch lang. Alleen al te denken aan de gevolgen voor het milieu. In het geval van nescio ook, vandaar mijn reactie. Ik hoop dat goed overkomt wat ik bedoel.

Tantetil ja maar als je deze keuze met je verstand gaat maken, dan ben je er toch al snel uit?

Ja, dat is toch de bedoeling, dat je tot een beslissing komt? Ik snap je nu juist minder geloof ik 🀣

Toch6 dus leek me logisch dat je hier ook meer op verstand beslist πŸ˜„

Nou als het over kinderwens gaat liggen m'n gevoel en verstand volledig op één lijn dus dat is lekker makkelijk πŸ˜‰

Pimpelmeesje haha als wij op alle praktische punten hadden besloten was de derde inderdaad niet gekomen.

Toch6 Tegenwoordig niet meer je kinderen hoor

• Toch6 hebben hierop gereageerd.

iMoeder tegen de tijd dat ik bejaard ben wel weer 😝

Maar als niemand kinderen zou krijgen zouden er uiteindelijk ook geen vreemden meer zijn die je kunnen helpen

Toch6 Precies πŸ™‚ En dan nog een extra kind voor het geval de oudste verzaakt of ontspoort.

• Toch6 hebben hierop gereageerd.