- Bijgewerkt
Momenteel zijn man en ik serieus aan het nadenken over een vierde kindje. We hebben dit onderwerp ook de jaren hiervoor al besproken, maar dat was altijd kort en weinig concreet. We hadden geen tijd, geen ruimte, etc..
Maar nu zien we dat de tijd en ruimte beginnen te komen. Mijn man heeft altijd heel graag een vierde kindje gewild, en na het verdrietige nieuws van laatst is hij nog meer overtuigd dat zijn geluk bij het gezinsleven ligt. Voor mij is dat zeker ook zo. Ik heb altijd gedroomd van een groot gezin en de drie meisjes zijn er zonder veel planning of problemen gekomen. We voelen ons gezegend.
Er zijn eigenlijk twee obstakels:
- Mijn gezondheid, ik ben nu een stuk ouder dan bij de meiden. Ik word 37 dit jaar. En hoewel ik dat helemaal niet oud vind voor een ander, is er ook de vraag wat een vierde zwangerschap met mijn lijf gaat doen.
- De zwangerschap zelf. Ik vind zwanger zijn niet leuk. Sterker nog, ik vind het vreselijk. Ik word heel down, kan niets hebben, ben bij de derde tot in week 26 dagelijks ziek, zwak en misselijk geweest. Weer dagelijks moeten overgeven en niets kunnen omdat ik me gewoon te slap voel is niet echt een leuk vooruitzicht. Ik was na de jongste echt zo blij, dat ik dacht: dit nooooit meer. Maar ja, zij is nu 4 en nu lijk ik het toch weer een beetje te vergeten. Want de dit nooit meer-gedachte is al vervangen door 'ja, misschien...'
En als derde puntje, mijn doemgedachten, eigenlijk. We zijn al zo gezegend, waarom het lot 'tarten' met nog een vierde kindje? Wat als hij/zij niet gezond blijkt te zijn? Moet je dat wel willen? Waarom geen genoegen nemen met wat we hebben?
Ik wilde dit gewoon even delen. Ik vind het zelf zo moeilijk om een knoop door te hakken. We hebben onszelf tot de zomer van dit jaar 'gegeven' en dan willen we echt wel beslissen.