LilyMilie Als de sfeer om de snijden is thuis, of gewoon totaal numb en liefdeloos, voor langere periode, en ten koste van het overal geluk.. waarom zou bij elkaar blijven dan beter zijn? Omdat je ooit belooft hebt samen te blijven? Is die belofte dan belangrijker dan een (emotioneel) veilig thuis voor je kinderen?
Misschien dat schaamte (voor oordelen van anderen, of vanuit religie) , en de angst voor het ni
Dit was bij ons thuis het geval. Mijn ouders zijn bij elkaar gebleven voor de kinderen, en dat was verschrikkelijk. Hun frustraties reageerden ze ook vooral op mij af, beiden kanten. Emotioneel vanuit mijn moeder, fysiek vanuit mijn vader.
Een paar maanden nadat ik het huis uit ben gegaan is de bom gebarsten en zijn ze gescheiden. Dat is ook heel heftig verlopen, vooral voor mijn broertje en ik. Ik ben toen geëmigreerd, mijn broertje is aan de drugs gegaan.
Fun times 🙃
Maar ruim 10 jaar aan opgekropte wrok kwam er uit, en wij waren inmiddels 'volwassen', dus werden niet meer 'beschermd'. Van mijn vader kreeg ik gezeik over hoe hij altijd gedacht heeft dat ze toen ik op de basisschool zat mijn moeder vreemd ging, van mijn moeder kreeg ik gezeik dat ze altijd een hekel heeft gehad aan zijn familie. Ik kreeg complete mappen met alle financiën onder mijn ogen, want ik was er oud genoeg voor. Je moeder heeft geld gejat, je vader heeft het verbruidt..
Terwijl dat allemaal voorkomen had kunnen worden als ze 10 jaar eerder de stekker eruit hadden getrokken en hun irritaties/frustraties/woede niet hadden onderdrukt.
Maar dat kon niet, want buitenwereld. Gescheiden ouders zijn een schande. Alleenstaande, of nog erger, werkende moeders, de horror. Ik herinner me het oordelen over mijn vriendinnetje nog zó goed, alsof die ouders duivelaanbidders waren dat ze hun kinderen zo lieten opgroeien. Die vader woonde maar liefst in een andere wijk van de stad!! De kinderen moesten overblijven omdat die moeder haar carrière belangrijker vond dan lunch verzorgen voor de kinderen!
Mijn moeder kan ook echt niet alleen zijn. Die heeft een man nodig die voor haar zorgt, dus die duikt eens in de zo veel tijd weer relatieplanet op en filtert op het mooiste huis en het juiste pensioenplan van de beschikbare mannen, en dan gaat ze daar weer een paar jaar wonen.
Toen ik mijn vriend leerde kennen vond ze hem ook niet goed genoeg, want hij had geen koophuis, en ik moest maar een rijkere man zoeken. Dat is voor ons inmiddels een running gag geworden: mijn moeder mag mij niet, maar heeft hem al afgewezen zonder hem ooit te ontmoeten. Dat geeft wel aan dat wij bij elkaar horen 😂
LilyMilie Nee want de periode dat ze ongelukkig was was tijdelijk
Ik denk dat dit ook wel heel belangrijk is. Iedere relatie heeft periodes die slechter zijn, en in dat geval ben ik het ook volledig met je eens dat bij de eerste scheet 'voor jezelf kiezen', complete bullshit is. Er is niks mis met een gezonde dosis doorzettingsvermogen, en ik denk ook dat je het aan jezelf/gezin verplicht bent om in ieder geval te kunnen zeggen dat je het oprecht geprobeerd hebt. En het is ook gewoon heel goed mogelijk dat je er daarna sterker uit komt samen, dus dat is alleen maar goed! Dat lijkt me ook het doel van een langdurige relatie, om samen te groeien.
Maar tegelijkertijd geloof ik ook dat dit wel in balans zal moeten blijven, en je ook eerlijk moet kunnen zeggen dat je het geprobeerd hebt, en het alsnog niet werkt. Er zijn grenzen. Blijf er geen 10 jaar in hangen. Maak de deadline niet afhankelijk van de 18e verjaardag van je kind.
Maar ook het besef dat het ook geen schande is, het is geen falen. Je wil niet weten hoe vaak ik hoor dat mensen in een slechte relatie blijven zitten, doodongelukkig zijn, maar 'ze willen geen alleenstaande moeder zijn'. Echt bitch, ik ben gelukkiger dan jij hoor, gebruik mijn leven niet als voorbeeld van het ergste wat er kan gebeuren alsjeblieft? Want terwijl jij jezelf weer hebt opgesloten onder de douche om te huilen over hoe eenzaam je bent in je huwelijk, zet ik voor de 21e keer Gilmore Girls aan vanaf mijn roze bank en er is geen hond die daar commentaar op heeft 😝