Dit topic maakt mij wel bewust dat ik meer angsten heb dan ik dacht, want ik denk bij een hoop "oja.."

Tandarts dus ook, ga wel maar sta stijf als ik in de stoel zit.
Sommige angsten (kritiek in algemene zin, of de wereld vergaat, huis stort in, mijn eigen dood niet zozeer voor mezelf maar wel voor gezin, overlijden of ziek worden van geliefden) heb ik wel, maar staan niet erg op de voorgrond en kan ik ook wel makkelijk opzij zetten als ik daarover begin te piekeren.
En dan nog imposter syndrome, is ook een soort angst he, maar ook dat is aardig onder controle zolang alles op werk goed loopt

Ik heb vooral hoogtevrees, maar ik durf wel op een stoel of niet al te hoge ladder te staan, dus het houdt me niet echt tegen in het dagelijks leven. Ga ik gewoon NIET van de hoge duikplank en mijn man mag de goten schoon maken 🤷‍♀️

Verder herken ik van alle genoemde dingen gelukkig weinig qua angst. En anders ben ik de dingen waar ik bang van word nog niet tegen gekomen en dan geloof ik het ook wel, want dan is het niet iets waar ik mee in aanraking kom.

Er zijn wel situaties die ik minder fijn vind een niet heel actief opzoek, maar niet tot het punt dat ik er niet meer door functioneer of vast loop of actief uit de weg ga.

Honkeytonk ik heb eigenlijk niet echt angsten die mij belemmeren in het leven.

Gelukkig heb ik dat ook niet. De angsten die ik heb belemmeren mij niet in mijn functioneren. Het is hooguit dat ik hysterisch hard begin te gillen als ik een muis binnenshuis zie 🤣. Ik loop wel gewoon de stal bij de buren in en zolang de muizen bij mij uit de buurt blijven, vind ik dat prima. Als ik buiten muisjes zie weg schieten vind ik ook prima. Ze moeten gewoon niet in mijn huis komen.

Noordeling oh ja ik ook. Ik moet echt bellen weer voor een afspraak maar de laatste afspraak was niet fijn. Ik kreeg kramp in mijn kaak en werd daarin niet serieus genomen. Dus daar wil ik gaan wel wat van zeggen. En sowieso 1 behandeling per keer. Snap dat het voor hun fijner is zoveel mogelijk in 1x maar voor mij gewoon teveel.

Ik heb hoogtevrees en angst voor overgeven. Vooral het laatste heeft me wel beperkt. Ik meed het openbaar vervoer, op vakantie durfde ik nooit echt te eten. Het is wel een stuk beter geworden met de jaren, maar mijn maag blijft gevoelig voor stress.

Ik heb hoogtevrees maar daar kan ik prima mee leven, ik hoef niet vaak op grote hoogte te zijn.
      Waar ik wel last van heb en vaak over nadenk is, hoe lang was mijn glucose al niet goed voor ik erachter kwam en wat is de eventuele schade die daardoor is aangericht aan hart en bloedvaten? Ik zou dus eigenlijk het liefst een onderzoek willen om te kijken hoe het er wat dat betreft voorstaat. 🙈 is dat gek?
      Wat niet helpt hierin is dat ik laatst een artikel voorbij zag komen met de titel ‘pre-diabetes richt ook aanzienlijke schade aan’ of zoiets….

Manque als ik tegen mensen moet praten 🥸.
        Wanneer er iemand iets van me verwacht. Winkel(kassa) heb ik niet bv maar gesprek/werk/visite wel. Met regelmaat ook bij bekende. Nu ik ad slik is t wel iets minder gelukkig.

Ballonnen. Ik ben heel erg bang dat ze klappen!!
        Als compromis blaas ik ze voor verjaardagen maar half op, maar liever ga ik ze compleet uit de weg.

Ik heb die irrationele angst al zolang ik me kan herinneren. Was ook heel vervelend als kind zijnde!

En spinnen…

Pimpelmeesje Tandarts dus ook, ga wel maar sta stijf als ik in de stoel zit.

Ja die was ik nog vergeten, ik heb in het algemeen wel ook veel angst voor medische dingen. Controle bij de tandarts is oké, foto's maken is reden voor paniek, en ik vrees de dag dat ze tegen me gaan zeggen dat m'n verstandskiezen er toch uit moeten of ik een gaatje blijk te hebben. Deze angsten beheersen nu niet mijn leven maar ik zie daarom wel erg op tegen ouder worden, onherroepelijk komt er een moment waarop het het verstandigst is om een operatie of uitstrijkje of ander eng onderzoek uit te voeren en dat lijkt me allemaal zo vreselijk eng.
        Nou ja, gewoon niet over nadenken allemaal.

• [verwijderd]

• Bijgewerkt

Hoogte angst, maar alleen als ik niet vast zit. Ik tokkel gerust 40 m naar beneden, of ik loop op 25 m hoogte over een spanbandje van 2 cm breed. Maar als ik niet vast zit, is 2,5 m al te hoog.
        Mijn aller aller ergste angst is mijn kinderen kwijtraken en dan met name vermist raken. Niet weten wat ze overkomt en weten dat ze waarschijnlijk angstig zijn en in verkeerde handen terecht zijn gekomen.. nachtmerries!!
        Daarna heb ik angst voor dood gaan en daarbij mijn kinderen moederloos achterlaten.

Wow, was even druk vandaag, maar wat een reacties!

Veel herkenbare dingen wel. Ook dingen die ik niet zou verwachten in de eerste instantie. Fietsen bijvoorbeeld. Ballonnen herken ik wel, vind ik niet prettig, maar kan mijn leven er goed mee leiden.

Ik hoop niet dat ik wat trigger voor jullie. Was wel benieuwd. Er is bij mij namelijk iets voorgevallen waar ik nachtmerries van heb. Vannacht om 4 u klaarwakker en niet meer kunnen slapen.

Puzzelstukje ik ben dus erg claustrofobisch kan ik zeggen. Best wel erg dus. Liften doe ik amper. Wc deur ergens op slot als ik het niet ken of niet geprobeerd heb liever niet, dat dus. In disney kwamen we bij een attractie waarvan we in bepaalde cabines moesten zitten. Ik dacht dat ik gek werd. 🫢

Nu ben ik dus meegevraagd op reis. Moet dan aantal uur in een vliegtuig zitten. De paniek die ik nu gelijk heb, is bizar. Vandaar mijn vraag aan jullie.

Ooh en tandarts had ik ook. Was 7 jaar niet geweest maar ik ben er vanaf door een angst tandarts en ga 1 mei weer ‘gewoon’ op controle. Altijd beetje spannend, maar niet nachten wakker liggen.

• Vulpen hebben hierop gereageerd.

Puzzelstukje Wat naar dat je nachtmerries hebt 🙁

Ik denk dat claustrofobie voor mij precies de enige angst is die niet herkenbaar is. Als ik denk aan kleine ruimtes, is mijn eerste associatie geborgenheid 🙃 Maar van vliegen houd ik ook niet (lekker duurzaam wel, maar het is dus sowieso niet m'n hobby...). Wat is het voor reis? Wil je eigenlijk wel?

Huggybird Ik zou dus eigenlijk het liefst een onderzoek willen om te kijken hoe het er wat dat betreft voorstaat. 🙈 is dat gek?

Nee dat is zeker niet gek en juist heel verstandig. Ik persoonlijk vind dat iedereen zo’n pre scan moet doen rond een bepaalde leeftijd. Ik denk dat dat heel veel zorgkosten kan schelen!

Ik heb zoveel angsten dat ik dan morgen nog aan het typen ben als ik die allemaal moet noemen. Ik heb dan ook een angststoornis.
                Het rare is wel dat ik vooral angst heb voor die dingen die iedereen gewoon dagelijks doet maar ik niet bang ben voor spinnen, of andere dieren, en niet voor de tandarts of dokters.

Meca Maar wakkert dat niet juist ook mensen onnodig angst en stress aan? Daar doen ze misschien ook wel onderzoek naar hoor. Maar in het algemeen is 'gezond eten en voldoende bewegen' natuurlijk een advies waar iedereen wel baat bij heeft, als je dan eerst nog iedereen een scan zou moeten geven dan kost dat toch juist ook weer veel geld?