Manque als ik tegen mensen moet praten .
Wanneer er iemand iets van me verwacht. Winkel(kassa) heb ik niet bv maar gesprek/werk/visite wel. Met regelmaat ook bij bekende. Nu ik ad slik is t wel iets minder gelukkig.
Angsten
Ballonnen. Ik ben heel erg bang dat ze klappen!!
Als compromis blaas ik ze voor verjaardagen maar half op, maar liever ga ik ze compleet uit de weg.
Ik heb die irrationele angst al zolang ik me kan herinneren. Was ook heel vervelend als kind zijnde!
En spinnen…
- Bijgewerkt
Pimpelmeesje Tandarts dus ook, ga wel maar sta stijf als ik in de stoel zit.
Ja die was ik nog vergeten, ik heb in het algemeen wel ook veel angst voor medische dingen. Controle bij de tandarts is oké, foto's maken is reden voor paniek, en ik vrees de dag dat ze tegen me gaan zeggen dat m'n verstandskiezen er toch uit moeten of ik een gaatje blijk te hebben. Deze angsten beheersen nu niet mijn leven maar ik zie daarom wel erg op tegen ouder worden, onherroepelijk komt er een moment waarop het het verstandigst is om een operatie of uitstrijkje of ander eng onderzoek uit te voeren en dat lijkt me allemaal zo vreselijk eng.
Nou ja, gewoon niet over nadenken allemaal.
[verwijderd]
- Bijgewerkt
Hoogte angst, maar alleen als ik niet vast zit. Ik tokkel gerust 40 m naar beneden, of ik loop op 25 m hoogte over een spanbandje van 2 cm breed. Maar als ik niet vast zit, is 2,5 m al te hoog.
Mijn aller aller ergste angst is mijn kinderen kwijtraken en dan met name vermist raken. Niet weten wat ze overkomt en weten dat ze waarschijnlijk angstig zijn en in verkeerde handen terecht zijn gekomen.. nachtmerries!!
Daarna heb ik angst voor dood gaan en daarbij mijn kinderen moederloos achterlaten.
Wow, was even druk vandaag, maar wat een reacties!
Veel herkenbare dingen wel. Ook dingen die ik niet zou verwachten in de eerste instantie. Fietsen bijvoorbeeld. Ballonnen herken ik wel, vind ik niet prettig, maar kan mijn leven er goed mee leiden.
Ik hoop niet dat ik wat trigger voor jullie. Was wel benieuwd. Er is bij mij namelijk iets voorgevallen waar ik nachtmerries van heb. Vannacht om 4 u klaarwakker en niet meer kunnen slapen.
Puzzelstukje ohh wat tot. Wil je er over praten?
Puzzelstukje ik ben dus erg claustrofobisch kan ik zeggen. Best wel erg dus. Liften doe ik amper. Wc deur ergens op slot als ik het niet ken of niet geprobeerd heb liever niet, dat dus. In disney kwamen we bij een attractie waarvan we in bepaalde cabines moesten zitten. Ik dacht dat ik gek werd.
Nu ben ik dus meegevraagd op reis. Moet dan aantal uur in een vliegtuig zitten. De paniek die ik nu gelijk heb, is bizar. Vandaar mijn vraag aan jullie.
Ooh en tandarts had ik ook. Was 7 jaar niet geweest maar ik ben er vanaf door een angst tandarts en ga 1 mei weer ‘gewoon’ op controle. Altijd beetje spannend, maar niet nachten wakker liggen.
Puzzelstukje Wat naar dat je nachtmerries hebt
Ik denk dat claustrofobie voor mij precies de enige angst is die niet herkenbaar is. Als ik denk aan kleine ruimtes, is mijn eerste associatie geborgenheid Maar van vliegen houd ik ook niet (lekker duurzaam wel, maar het is dus sowieso niet m'n hobby...). Wat is het voor reis? Wil je eigenlijk wel?
Huggybird Ik zou dus eigenlijk het liefst een onderzoek willen om te kijken hoe het er wat dat betreft voorstaat.
is dat gek?
Nee dat is zeker niet gek en juist heel verstandig. Ik persoonlijk vind dat iedereen zo’n pre scan moet doen rond een bepaalde leeftijd. Ik denk dat dat heel veel zorgkosten kan schelen!
Meca Ik doe nu dus mee aan een onderzoek over vroegtijdig opsporen van chronische ziekten waaronder Diabetes. Denk ook vanwege dit soort redenen.
Ik heb zoveel angsten dat ik dan morgen nog aan het typen ben als ik die allemaal moet noemen. Ik heb dan ook een angststoornis.
Het rare is wel dat ik vooral angst heb voor die dingen die iedereen gewoon dagelijks doet maar ik niet bang ben voor spinnen, of andere dieren, en niet voor de tandarts of dokters.
Meca Maar wakkert dat niet juist ook mensen onnodig angst en stress aan? Daar doen ze misschien ook wel onderzoek naar hoor. Maar in het algemeen is 'gezond eten en voldoende bewegen' natuurlijk een advies waar iedereen wel baat bij heeft, als je dan eerst nog iedereen een scan zou moeten geven dan kost dat toch juist ook weer veel geld?
Het valt me wel op dat veel mensen hier veel angsten /angststoornis hebben? Ik wist dat niet want in mijn omgeving komt het vrijwel niet voor. (Mijn vriendinnen en familie en zeer naaste collega’s dan) Wel de dingen als bang voor muizen of spinnen of niet lekker vinden als we langs richels of hoge bruggen lopen.
Lijkt me enorm vervelend voor jullie als het jullie dagelijks leven ook belemmerd
Meca ja dat lijkt mij ook verstandig juist!
Marshmallow wat goed dat je dat doet! Heel waardevol.
Sneeuwvlok ach jeetje. Dat is ook wel heftig dan.
Hopsatee ja er zijn blijkbaar best wel wat mensen met een angst stoornis waarvan je dat niet weet. Maar ook niet gek. Je gaat het niet aan de grote klok hangen…
Vulpen vroeger ging ik elke vakantie met vliegtuig. Ik ben ermee opgegroeid, dus dit is heel bijzonder. Mijn man heeft een angststoornis en heeft nog nooit gevlogen, dus deze reis kwam wel als een bommetje binnen. Ik ben nu aan het kijken naar een training vlieg angst.
Puzzelstukje ik heb dus op zich geen vliegangst, maar wel angst dat dan net op dat moment dat ik in het vliegtuig zit dat vliegtuig neerstort . En nu belemmerd het me dus omdat ik niet in mijn eentje ergens naartoe kan gaan. Zou best wel een lang weekend naar Rome willen gaan bv.
Sneeuwvlok herkenbaar, al weet ik dan niet of het bij mij een angststoornis zou heten.
Puzzelstukje ja er zijn blijkbaar best wel wat mensen met een angst stoornis waarvan je dat niet weet. Maar ook niet gek. Je gaat het niet aan de grote klok hangen…
nee dat begrijp ik maar mijn beste vriendinnen of familie en dichte collega’s weet ik zulke dingen wel doorgaans van. En dat zijn er al best wat. Niet de moeder op het schoolplein. Daar weet ik het uiteraard niet van.
- Bijgewerkt
Marshmallow Mijn collega is gewoon met de trein naar Napels gegaan, dat kan gewoon! Ze had wel een week vakantie, maar toch. Vliegangst moet je omarmen, het kan ook motiveren om tot duurzamere keuzes over te gaan. Uiteindelijk is vliegen toch ook een waanzinnige bezigheid
Hopsatee Misschien heb je een heel dappere omgeving Ik heb wel het idee dat ik angstiger ben dan gemiddeld, ik kan heel goed gevaren identificeren. Ik vind mensen vaak ook heel roekeloos en onwetend.
Mijn (overigens heel intelligente) oudtante zei gisteren dat ze was geopereerd aan het carpaaltunnelsyndroom en dat ze daar nog nooit van gehoord had. Terwijl ik al minstens 10x in mijn leven gedacht heb dat ik dat had Soms is het helemaal niet handig om bepaalde kennis te hebben (maar ja, daar zijn we mensen voor, dat we graag kennis willen hebben.)
Hopsatee in mijn directe omgeving ook geen mensen met angststoornis hoor. Denk dat hier op forum ook wel echt extreem veel zijn, het is niet echt een afspiegeling van de samenleving zeg maar.
Honkeytonk Ik heb een angststoornis maar behalve mijn man weet niemand in mijn directe omgeving dat.
Ik ben heel goed in het verbergen er van en ik denk dat dat voor meer mensen geldt.