Trees . Ik was er ook trots op dat ik het zelf bij elkaar had gespaard.
Het verschil alleen met toen en nu is dat het een stuk duurder is geworden.
Trees . Ik was er ook trots op dat ik het zelf bij elkaar had gespaard.
Het verschil alleen met toen en nu is dat het een stuk duurder is geworden.
40 lesuren kosten bij de anwb over de 3000 euro.
Zonnebloem rekening houdend met inflatie vind ik dat wel meevallen. Ik verdiende als puber een stuk minder in vergelijking met wat mijn puber nu gaat verdienen met haar eerste bijbaantje. Zij krijgt met 14 jaar, 4 euro per uur en ik kreeg 2,50 gulden per uur toen ik 14 jaar was.
Mijn rijbewijs kostte mij toen iets van 1750 gulden voor 34 lessen en examen (prijzen in euro en guldens zijn min of meer wel vergelijkbaar rekening houdend met inflatie). Het is nu wel duurder (en anwb is hier trouwens duurder dan andere rijscholen), maar ik vind het niet enorm veel duurder als je rekening houdt met het feit dat de lonen ook gestegen zijn. Onze kinderen krijgen waarschijnlijk ook nog een deel van een rijbewijs ipv alles zelf betalen.
Onze kinderen hebben wat dat betreft echt wel een gespreid bedje, maar ik ga niet elke kreukel voor ze strak strijken. De 3 nichtjes van mijn man hebben het helemaal zelf bij elkaar gespaard en betaald. Ze hadden alledrie op hun 18e hun rijbewijs. Het is echt niet onmogelijk. Ik had op mijn 18e 6000 gulden bij elkaar gespaard, eerst mijn rijbewijs, daarna 2 maanden naar Azië om te reizen en direct daarna studeren/ verhuizen. Mijn zus had op haar 17e zelfs al 10.000 gulden gespaard en een vriendin van mij ook. Die wilde een tussenjaar naar z-Amerika voor een talenschool. Haar ouders waren stinkend rijk, maar ze moest 10k zelf betalen van haar ouders.
Trees rekening houdend met inflatie vind ik dat wel meevallen.
Ik zie dat iets anders, tegenwoordig is alles duurder. Vroeger kostte mijn zorgverzekering onder de 100 euro. Nu betaal ik 168 voor minder zorg als destijds plus 385 euro eigen risico.
Dat komt er op je 18e ook nog allemaal bij. (Even ervan uitgaande dat ze beginnen op hun 18e en niet hun 16e)
Ik vind heel veel juist niet meer te vergelijken met vroeger. De nieuwe generatie gaat het links of rechtsom zwaar krijgen. In mijn tijd (ik ben nu 33) was alles zoveel goedkoper en kon je bijvoorbeeld nog wat makkelijk doorstromen van studentenkamer naar huurhuis. Dat is nu onmogelijk behalve als je in een uithoek van Nederland woont. Het is nu of thuis blijven wonen tot je 30e/35e, samen met je partner particulier huren of kopen of bij je ouders blijven, sparen en hopen dat je ergens eens een keer in aanmerking komt voor een huurhuis of kunt kopen.
Ik zeg trouwens niet dat wij als ouders alles maar moeten betalen voor onze kinderen. Ze hebben het financieel straks gewoon een stuk zwaarder en mijn wens daarin is dat ze na hun studie zonder schuld kunnen beginnen.
Ook ben ik van mening dat je kinderen op een andere manier de waarde van geld kan aanleren en dankbaar kan zijn met wat je hebt of krijgt. Mijn kinderen sparen al vanaf jonge leeftijd voor spullen die ze graag willen hebben en als ze expres iets kapot maken betalen ze uit hun spaarpot de kosten om iets te repareren. Ook betrek ik ze bewust in dingen als kleding en spullen weggegeven aan de mensen die minder te besteden hebben.
Mijn man en ik maken daar hoogstwaarschijnlijk andere keuzes in dan jullie thuis, maar ik zie in beide geen goed of fout. Zolang kinderen leren dat dit soort dingen (spullen krijgen, geld krijgen om studies te bekostigen of rijbewijzen) geen vanzelfsprekendheid is.
Zonnebloem Het is nu of thuis blijven wonen tot je 30e/35e, samen met je partner particulier huren of kopen of bij je ouders blijven, sparen en hopen dat je ergens eens een keer in aanmerking komt voor een huurhuis of kunt kopen.
Mijn broertjes is 24, heeft vorig jaar (met partner) huis gekocht (midden van t land) (zonder hulp van ouders oid) en in zijn vrienden groep zijn echt meerderen die eigen huis hebben gekocht of huren. Er zijn ook echt nog genoeg jongeren die dat wel voor elkaar krijgen. We moeten ook niet doen alsof iedereen tot 30+ thuis moet wonen nu. (Ik zeg overigens niet dat t niet moeilijker is geworden).
Zonnebloem Helemaal met je eens.
Noordeling je zegt het zelf al wat betreft je broertje, een huis gekocht met partner. Toen mijn man en ik ons eerste appartement kochten in Amsterdam (10 jaar geleden) betaalden wij 150 duizend euro. Dat konden wij net betalen (wij waren 24, ik afgekeurd en hij net op de arbeidsmarkt.) Als je nu in Amsterdam een appartement wilt kopen betaal je ongeveer 350 duizend euro. Hoe wil je dat in je eentje gaan betalen op je 24e, dan moet je thuis flink gespaard hebben toch? Dat kan je niet betalen als je net de arbeidsmarkt bent opgegaan, behalve als je piloot bent of toevallig bij de elite van het leger zit. En je zult voor sparen de mogelijkheid ook moeten hebben om dat überhaupt te kunnen. Er spelen zoveel factoren mee.
Ik heb geen idee wat de omstandigheden van de vrienden van je broertje zijn geweest maar ik durf bijna te wedden dat die thuis de mogelijkheid hebben gehad tot sparen of samen kopen of misschien wel een schenking van familie. Je weet het niet.
Hier op de Veluwe betaal je ook 300 duizend euro voor een appartement. Een tussenwoning? Minimaal 430 duizend euro. Terwijl de tussenwoning die wij gekocht hebben bijvoorbeeld in 1995 nieuw opgeleverd voor 120 duizend gulden over de toonbank gingen.
Bloem het is allemaal niet meer zo rooskleurig en dat is niet erg, maar we moeten niet doen alsof alles voor de jeugd nog het zelfde is als voorheen.
Zonnebloem Ik zie dat iets anders, tegenwoordig is alles duurder.
Je trekt mijn antwoord nu uit zijn verband. Je had het over een rijbewijs en daar reageerde ik specifiek op. Jij haalt er nu allerlei andere zaken bij, waar ik helemaal niks over heb gezegd.
Noordeling Er zijn ook echt nog genoeg jongeren die dat wel voor elkaar krijgen. We moeten ook niet doen alsof iedereen tot 30+ thuis moet wonen nu.
Precies. Ik ken nu ook starters onder de 30, die het wel lukken en zonder hulp van ouders. Ik ken twee meiden, die beiden afgelopen jaar hun eerste appartementje alleen hebben gekocht. Van beiden weet ik 100% zeker dat ouders niet hebben meebetaald, maar die appartementjes staan natuurlijk ook niet in Amsterdam.
Ik zeg niet dat het nu niet moeilijker is, maar het is heus niet onmogelijk. Ik ken er meerderen die na hun afstuderen nog een poos op hun goedkope studentenkamer blijven wonen om te sparen. Was in mijn tijd trouwens ook gebruikelijk. Ik was onder mijn vrienden (degenen die gestudeerd hadden dan, want anders was het wel normaler) een uitzondering dat ik op mijn 25e al een eigen huis kocht.
Zonnebloem Eens.
Waarbij ik heel blij ben dat wij de keuze hebben over hoe we onze kinderen het financiële stuk willen meegeven. Ik voel me echt bevoorrecht dat wij als we willen veel voor de jongens kunnen doen op dat gebied. Als je zelf net de eindjes aan elkaar kunt knopen dan heb je die keuze niet. Dat vind ik voor die ouders en kinderen wel zuur.
Ik ben ook dankbaar voor hoe mijn ouders me altijd financieel hebben gesteund en me een hele goede basis hebben gegeven daardoor.
Trees Je trekt mijn antwoord nu uit zijn verband
Vind ik niet, over het onderwerp rijbewijs begon je zelf in je bericht naar mij over reizen en sparen en dan trek ik het nu uit zijn verband omdat ik het bruggetje maak naar huizen en de zorgverzekering ?
Zonnebloem dan trek ik het nu uit zijn verband omdat ik het bruggetje maak naar huizen en de zorgverzekering ?
Klopt jij maakt het bruggetje naar huizen en zorgverzekering. Ik niet hoor.
Ik schreef dat rekening houdend met inflatie en hogere lonen de kosten van een rijbewijs hoger zijn dan in mijn tijd, maar niet enorm veel duurder. Vervolgens citeer jij mij hierin en zeg je dat je hier niet mee eens bent, want zorgverzekering en huizen zijn duurder?!? In mijn bericht heb ik toch echt nergens gezegd dat ik vind dat huizen en zorgverzekering niet duurder zijn geworden. Ik heb deze twee zaken überhaupt niet eens genoemd.
Zonnebloem zelf in je bericht naar mij over reizen en sparen
Dat was ter illustratie dat het niet onmogelijk is om te sparen voor je rijbewijs en een (deel) van je studie. Ook hierin zeg ik niet dat huizen en verzekeringen niet duurder zijn geworden. Natuurlijk is dit veel duurder dan vroeger.
Prima als je mij citeert en aangeeft het niet met mij eens te zijn, maar dan graag wel in de juiste context.
Trees Ik zeg niet dat het nu niet moeilijker is, maar het is heus niet onmogelijk.
Niks is onmogelijk, maar voor ons was het al moeilijker dan voor mijn ouders, en voor mijn kinderen gaat het nog lastiger zijn. Zo simpel is het ook wel weer toch?
Vulpen maar wij willen ook wel meer dan toen. Min ouders kozen ervoor 6 jaar niet op vakantie te gaan, geen telefoon, nooit uit eten, afhalen of op terras etc. Ik denk dat we ook wel hogere eisen hebben nu (ik wel in elk geval tov mijn ouders.
(Ze hadden toen 11% rente, lineair, dus vooral proberen heel snel af te lossen)
Noordeling Ja, misschien. Het vertekent ook hè. Als je tóch geen huis kunt krijgen, kun je net zo goed een keer extra op vakantie. Want er is gewoon een woningtekort, en als je single bent en je verdient te veel voor de sociale huur en te weinig voor particuliere huur en kunt geen hypotheek krijgen, zit je gewoon hartstikke klem.
Vulpen Zo simpel is het ook wel weer toch?
Zeker! Het is ook moeilijker dan vroeger. Vandaar dat wij de financiële last van studie en rijbewijs met onze kinderen willen delen ipv het ze alleen te laten doen.
Maar dit denk ik ook:
Noordeling maar wij willen ook wel meer dan toen.
De eisen lijken ook steeds hoger te liggen. Direct nieuwe meubels willen hebben als starter, regelmatig uiteten gaan, minimaal twee keer per jaar op vakantie enz. Dat was vroeger ook niet normaal.
Vulpen Daar ben ik het niet mee eens. Wij stellen het als eis. Zodra je 14 jaar wordt ga je op zoek naar een bijbaantje. Juist ze om al jong te leren wat het is om te werken voor je geld. En werken is lang niet altijd leuk en je zult dat toch moeten doen om geld te krijgen.
Mijn oudste is een kat uit de boomkijker. Die vond het onzin en hij leerde er niks etc etc. Nou, hij leert er heel veel en het levert hem veel op. Als het aan hem had gelegen had hij nu nog niet gewerkt denk ik. Hij klaagt soms dat het saai is. Dan herinner ik hem er aan hoe blij hij mag zijn dat hij dit niet de rest van zijn leven hoeft te doen. Dat er mensen zijn die dat wel moeten doen bijv omdat ze niet zo goed kunnen leren of blij zijn met een passende baan. Om maar een voorbeeld te noemen van hetgeen hij daardoor aan inzicht opdoet.