Zonnebloem Het is nu of thuis blijven wonen tot je 30e/35e, samen met je partner particulier huren of kopen of bij je ouders blijven, sparen en hopen dat je ergens eens een keer in aanmerking komt voor een huurhuis of kunt kopen.

Mijn broertjes is 24, heeft vorig jaar (met partner) huis gekocht (midden van t land) (zonder hulp van ouders oid) en in zijn vrienden groep zijn echt meerderen die eigen huis hebben gekocht of huren. Er zijn ook echt nog genoeg jongeren die dat wel voor elkaar krijgen. We moeten ook niet doen alsof iedereen tot 30+ thuis moet wonen nu. (Ik zeg overigens niet dat t niet moeilijker is geworden).

Noordeling je zegt het zelf al wat betreft je broertje, een huis gekocht met partner. Toen mijn man en ik ons eerste appartement kochten in Amsterdam (10 jaar geleden) betaalden wij 150 duizend euro. Dat konden wij net betalen (wij waren 24, ik afgekeurd en hij net op de arbeidsmarkt.) Als je nu in Amsterdam een appartement wilt kopen betaal je ongeveer 350 duizend euro. Hoe wil je dat in je eentje gaan betalen op je 24e, dan moet je thuis flink gespaard hebben toch? Dat kan je niet betalen als je net de arbeidsmarkt bent opgegaan, behalve als je piloot bent of toevallig bij de elite van het leger zit.😋 En je zult voor sparen de mogelijkheid ook moeten hebben om dat überhaupt te kunnen. Er spelen zoveel factoren mee.

Ik heb geen idee wat de omstandigheden van de vrienden van je broertje zijn geweest maar ik durf bijna te wedden dat die thuis de mogelijkheid hebben gehad tot sparen of samen kopen of misschien wel een schenking van familie. Je weet het niet.

Hier op de Veluwe betaal je ook 300 duizend euro voor een appartement. Een tussenwoning? Minimaal 430 duizend euro. Terwijl de tussenwoning die wij gekocht hebben bijvoorbeeld in 1995 nieuw opgeleverd voor 120 duizend gulden over de toonbank gingen.😬

Bloem het is allemaal niet meer zo rooskleurig en dat is niet erg, maar we moeten niet doen alsof alles voor de jeugd nog het zelfde is als voorheen.

Zonnebloem Ik zie dat iets anders, tegenwoordig is alles duurder.

Je trekt mijn antwoord nu uit zijn verband. Je had het over een rijbewijs en daar reageerde ik specifiek op. Jij haalt er nu allerlei andere zaken bij, waar ik helemaal niks over heb gezegd.

Noordeling Er zijn ook echt nog genoeg jongeren die dat wel voor elkaar krijgen. We moeten ook niet doen alsof iedereen tot 30+ thuis moet wonen nu.

Precies. Ik ken nu ook starters onder de 30, die het wel lukken en zonder hulp van ouders. Ik ken twee meiden, die beiden afgelopen jaar hun eerste appartementje alleen hebben gekocht. Van beiden weet ik 100% zeker dat ouders niet hebben meebetaald, maar die appartementjes staan natuurlijk ook niet in Amsterdam.

Ik zeg niet dat het nu niet moeilijker is, maar het is heus niet onmogelijk. Ik ken er meerderen die na hun afstuderen nog een poos op hun goedkope studentenkamer blijven wonen om te sparen. Was in mijn tijd trouwens ook gebruikelijk. Ik was onder mijn vrienden (degenen die gestudeerd hadden dan, want anders was het wel normaler) een uitzondering dat ik op mijn 25e al een eigen huis kocht.

Zonnebloem Eens.
        Waarbij ik heel blij ben dat wij de keuze hebben over hoe we onze kinderen het financiële stuk willen meegeven. Ik voel me echt bevoorrecht dat wij als we willen veel voor de jongens kunnen doen op dat gebied. Als je zelf net de eindjes aan elkaar kunt knopen dan heb je die keuze niet. Dat vind ik voor die ouders en kinderen wel zuur.
        Ik ben ook dankbaar voor hoe mijn ouders me altijd financieel hebben gesteund en me een hele goede basis hebben gegeven daardoor.

Trees Je trekt mijn antwoord nu uit zijn verband

Vind ik niet, over het onderwerp rijbewijs begon je zelf in je bericht naar mij over reizen en sparen en dan trek ik het nu uit zijn verband omdat ik het bruggetje maak naar huizen en de zorgverzekering ?😬

• Trees hebben hierop gereageerd.

Zonnebloem dan trek ik het nu uit zijn verband omdat ik het bruggetje maak naar huizen en de zorgverzekering ?

Klopt jij maakt het bruggetje naar huizen en zorgverzekering. Ik niet hoor.

Ik schreef dat rekening houdend met inflatie en hogere lonen de kosten van een rijbewijs hoger zijn dan in mijn tijd, maar niet enorm veel duurder. Vervolgens citeer jij mij hierin en zeg je dat je hier niet mee eens bent, want zorgverzekering en huizen zijn duurder?!? In mijn bericht heb ik toch echt nergens gezegd dat ik vind dat huizen en zorgverzekering niet duurder zijn geworden. Ik heb deze twee zaken überhaupt niet eens genoemd.

Zonnebloem zelf in je bericht naar mij over reizen en sparen

Dat was ter illustratie dat het niet onmogelijk is om te sparen voor je rijbewijs en een (deel) van je studie. Ook hierin zeg ik niet dat huizen en verzekeringen niet duurder zijn geworden. Natuurlijk is dit veel duurder dan vroeger.

Prima als je mij citeert en aangeeft het niet met mij eens te zijn, maar dan graag wel in de juiste context.

Vulpen T begint met 16,5 al met rijles hoor, ze kan niet wachten. Wat van ons best mag trouwens maar ze wil het graag. Net als met haar baantje, wilde ze ook heel graag.

Trees Ik zeg niet dat het nu niet moeilijker is, maar het is heus niet onmogelijk.

Niks is onmogelijk, maar voor ons was het al moeilijker dan voor mijn ouders, en voor mijn kinderen gaat het nog lastiger zijn. Zo simpel is het ook wel weer toch?

https://www.nu.nl/economie/6303838/pas-als-je-bijna-100000-euro-verdient-kun-je-een-gemiddeld-geprijsd-huis-kopen.html?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Trees ze denkt nu nog dat ze het zelf moet betalen en dat houden we nog even zo 😉 maar ik ben echt super trots dat ze het zo serieus neemt. Ze wil met 16,5 graag beginnen met rijles dus met 14 starten met werken is dan wel handig. 😁

• Trees hebben hierop gereageerd.
              • Trees vindt dit leuk

Vulpen maar wij willen ook wel meer dan toen. Min ouders kozen ervoor 6 jaar niet op vakantie te gaan, geen telefoon, nooit uit eten, afhalen of op terras etc. Ik denk dat we ook wel hogere eisen hebben nu (ik wel in elk geval tov mijn ouders.
                (Ze hadden toen 11% rente, lineair, dus vooral proberen heel snel af te lossen)

Noordeling Ja, misschien. Het vertekent ook hè. Als je tóch geen huis kunt krijgen, kun je net zo goed een keer extra op vakantie. Want er is gewoon een woningtekort, en als je single bent en je verdient te veel voor de sociale huur en te weinig voor particuliere huur en kunt geen hypotheek krijgen, zit je gewoon hartstikke klem.

Vulpen Zo simpel is het ook wel weer toch?

Zeker! Het is ook moeilijker dan vroeger. Vandaar dat wij de financiële last van studie en rijbewijs met onze kinderen willen delen ipv het ze alleen te laten doen.

Maar dit denk ik ook:

Noordeling maar wij willen ook wel meer dan toen.

De eisen lijken ook steeds hoger te liggen. Direct nieuwe meubels willen hebben als starter, regelmatig uiteten gaan, minimaal twee keer per jaar op vakantie enz. Dat was vroeger ook niet normaal.

Vulpen Daar ben ik het niet mee eens. Wij stellen het als eis. Zodra je 14 jaar wordt ga je op zoek naar een bijbaantje. Juist ze om al jong te leren wat het is om te werken voor je geld. En werken is lang niet altijd leuk en je zult dat toch moeten doen om geld te krijgen.

Mijn oudste is een kat uit de boomkijker. Die vond het onzin en hij leerde er niks etc etc. Nou, hij leert er heel veel en het levert hem veel op. Als het aan hem had gelegen had hij nu nog niet gewerkt denk ik. Hij klaagt soms dat het saai is. Dan herinner ik hem er aan hoe blij hij mag zijn dat hij dit niet de rest van zijn leven hoeft te doen. Dat er mensen zijn die dat wel moeten doen bijv omdat ze niet zo goed kunnen leren of blij zijn met een passende baan. Om maar een voorbeeld te noemen van hetgeen hij daardoor aan inzicht opdoet.

Trees Ja dat valt mij ook op. Van vooral de jonge collega’s. Kopen een nieuw huis met een nieuwe laminaatvloer. Houtlook prima neutrale kleur. Nee die vinden we niet mooi. Dus in heel het huis een nieuwe vloer terwijl die andere gloednieuw was.

Mijn schoonzusje heeft het ook. Weinig budget nooit geen geld ergens voor maar wel hele hoge eisen qua inrichting en zo. 😬

Bloem Van vooral de jonge collega’s.

Ik klink nu heel oud met mijn ‘vroeger’, maar het lijkt wel een generatieding. Ik hoor het zelfs bij studenten, die alles spiksplinternieuw willen hebben ipv tweedehands.

Bloem en vergeet niet de elke dag koffietjes (ja dat is echt zo) Neem die eens een poosje niet, kan je weer een bank bij IKEA kopen 🤪

Nee gechargeerd hoor maar uit onderzoek kwam dat inderdaad naar voren dat (ik geloof door Social media) men denkt dat alles kan maar dat is niet zo. Je kunt niet en en en. Je kunt niet en een huisje kopen en alles volgens de laatste VT wonen look inrichten. Je zult toch bij marktplaats moeten beginnen.

Bloem hier sluit ik me bij aan. Ik vind een bijbaan erg belangrijk. En wij gaan dat absoluut actief stimuleren.