- Bijgewerkt
Bloem Ligt meer aan de opvoeding dan aan de hoeveelheid geld die je ouders voor je sparen denk ik.
Alles of een groot deel voor je kinderen betalen, is toch ook onderdeel van wat je je kinderen meegeeft oftewel dat is opvoeding? Ik denk niet dat je dit los kunt zien van opvoeding, maar dat het een onderdeel van je opvoeding is. Het is naar mijn idee iets wat je kind ook mede vormt op zijn weg naar volwassenheid en zelfstandigheid.
Ik denk zelf trouwens dat een combinatie is van opvoeding en persoonlijkheid (nature en nurture). Er zullen jongeren zijn, die hier prima mee om kunnen gaan en jongeren die dit wel moeten leren. Ik ben sowieso bevooroordeeld, want ik ken echt veel meer voorbeelden van kinderen, waarvoor alles betalen geen goed idee was dan andersom. Plus mijn eigen positieve ervaring van het zelf doen. Vandaar dat ik er voorstander van ben om de financiële last van studie samen met het volwassen kind te delen ipv het geheel of grotendeels over te nemen als ouder.
Wie weet heb ik toevallig net alle rotte appels getroffen en is mijn beeld niet reeel. Dat kan natuurlijk, maar het voelt voor ons dan nog steeds niet goed om voor hun studie geen substantiële financiële bijdragen van ze te verwachten als ze volwassen zijn. Ik denk dat je hiermee de kans groter maakt, dat ze verwend worden of minder goed met geld kunnen omgaan als ze starten met hun eerste baan, dan als ze ook zelf mee moeten betalen en ervoor moeten werken.