- Bijgewerkt
Zonnebloem rekening houdend met inflatie vind ik dat wel meevallen. Ik verdiende als puber een stuk minder in vergelijking met wat mijn puber nu gaat verdienen met haar eerste bijbaantje. Zij krijgt met 14 jaar, 4 euro per uur en ik kreeg 2,50 gulden per uur toen ik 14 jaar was.
Mijn rijbewijs kostte mij toen iets van 1750 gulden voor 34 lessen en examen (prijzen in euro en guldens zijn min of meer wel vergelijkbaar rekening houdend met inflatie). Het is nu wel duurder (en anwb is hier trouwens duurder dan andere rijscholen), maar ik vind het niet enorm veel duurder als je rekening houdt met het feit dat de lonen ook gestegen zijn. Onze kinderen krijgen waarschijnlijk ook nog een deel van een rijbewijs ipv alles zelf betalen.
Onze kinderen hebben wat dat betreft echt wel een gespreid bedje, maar ik ga niet elke kreukel voor ze strak strijken. De 3 nichtjes van mijn man hebben het helemaal zelf bij elkaar gespaard en betaald. Ze hadden alledrie op hun 18e hun rijbewijs. Het is echt niet onmogelijk. Ik had op mijn 18e 6000 gulden bij elkaar gespaard, eerst mijn rijbewijs, daarna 2 maanden naar Azië om te reizen en direct daarna studeren/ verhuizen. Mijn zus had op haar 17e zelfs al 10.000 gulden gespaard en een vriendin van mij ook. Die wilde een tussenjaar naar z-Amerika voor een talenschool. Haar ouders waren stinkend rijk, maar ze moest 10k zelf betalen van haar ouders.