Basisschoolkeuze
Koekie83 Deze verhalen hoor ik ook over de vrije school bij ons in de buurt. Voor het ene kind/ouder is het dé uitkomst, voor de ander werkt het echt niet.
Klopt. Een vriendin van mij heeft op de vrije school gezeten. Voor haar werkte dat heel goed. Maar haar broer kwam er totaal niet uit de verf en heeft daarna ook een nogal hobbelig schoolcarrière gehad. En ik vind ook dat ze er nogal veel verwachtingen hebben van ouders.
Lovely83 Hier op de vrije school gaan kinderen die geboren zijn tussen april en augustus (september?) nog een jaar kleuteren. Zou betekenen dat N. drie jaar zou moeten kleuteren en die las al voordat ze op school begonnen was. Zou dan stiekem moeten ofzo…? Nja, hier dus ook snel afgehaakt.
Montessori ben ik overigens erg tevreden over. Meer vrijheid en meer individuele leerlijn volgen en ze leren veel qua zelfstandigheid en zorg dragen voor zichzelf en de omgeving, naast al het “schoolse”. Maar hoe montessori uitgevoerd wordt ligt ook erg aan de school en ook dit is natuurlijk niet voor iedereen even passend.
En waarom wachten tot wisselen…? Geeeeen idee. Wou dat ik het begreep
- Bijgewerkt
Tanden wisselen is een lichamelijke uiting van leer rijpheid. In de antroposofie is dat een teken om echt te gaan leren leren. Dus rekenen ,lezen, schrijven.
In principe leert een kind niet lezen tot je het als volwassenen aanbied (uitzonderingen daar gelaten). In de antroposofie bied je hele andere dingen aan. Veel meer over het spelen en sensorisch spelen als er uitdaging nodig is.
Dus waar veel ouders denken, mijn kind heeft uitdaging nodig dus ik heb allerlei leren lezen en rekenen spelletjes / boekjes / namen voorschrijven etc doe je dat als je antroposofisch bent niet. Dan ga je kijken naar andere onderdelen van spel, zorgen voor open ended speelgoed, sensorisch speelgoed etc.
Er is niks mis.met gewone lesstof bieden als je.merkt dat je kind behoefte heeft aan meer uitdaging, maar op de vrije school en in je antroposofische opvoeding bied je andere dingen aan.
Wij bieden thuis bv niks aan van leren lezen, naam voorschrijven doen we niet, geen cijferspelletjes, of ik leer tellen boekjes.
En ze leren prima zonder maar omdat er veel uitdaging zit in het spelen, is die behoefte veel meer vervuld.
Er is niks mis met jong leren lezen etc naar behoefte maar er is ook niks.mis als je dat pas doet bij tandenwisselen. Er is meer in het leven om te leren dan alleen lezen en schrijven .
Maar dat gaat wel alleen werken als jezelf ook antroposofisch bezig gaat thuis.
Het is een levensovertuiging die je moet passen. Net als elke andere levensovertuiging.
Honkeytonk er is absoluut veel meer dan lezen en schrijven, maar het enige wat wij thuis hebben gedaan qua leren lezen is hem voorlezen. De rest heeft hij zelf gedaan. Waarschijnlijk zal school, die wel met letters speelt, hem de vaardigheden hebben gegeven om de stap naar lezen te maken, maar niet meer dan elk ander kind. Hij heeft zichzelf Engels leren lezen via Minecraft, daar zit zeker geen stimulans van ons in.
Maar ik ben het met je eens dat er te makkelijk naar eerder aanbieden ipv breder aanbieden wordt gekozen. Ik zou het heel fijn hebben gevonden als er een plusklas zou zijn waar ze leren schaken of actief juist andere zaken hadden aangeboden. De plusklas waar midi naartoe ging en een andere waar hij straks naar toe gaat bieden dat wel meer. Dan gaat het om de langzaamste knikkerbaan bouwen bijvoorbeeld. Dat is juist voor deze groep kinderen heel goed, handen en hoofd meer samen laten werken. Maar die plusklassen vallen onder jeugdzorg, dat is dus juist zo stom.
Femkes ja mijn oudste heeft zichzelf ook leren rekenen. Die stond in de supermarkt op een gegeven moment ook alle bedragen te lezen en op te tellen. Maar zijn plusklas bestaat nu uit schaken. Dat is wel fijn. Hij wil graag leren lezen maar dat houden we dus wel bewust tegen, en actief hele andere dingen aanbieden. Voorkomen doe je het natuurlijk niet.
Femkes ja dat is inderdaad die, dankjewel voor de informatie.
Misschien kunnen we via pb bespreken welke andere scholen er in de buurt zijn, welke school jullie zelf hebben gekozen?
Antroposofisch heb ik wel echt interesse in, maar ik ben geen die-hard fanatiekeling ik ga wel kijken maar misschien toch nog eens goed over nadenken en inlezen. Ik vind t zo lastig omdat ik ook niet te ver wil reizen, maar niet heel enthousiast ben over de meeste scholen in de directe omgeving
Pimpelmeesje Heb je ook ouders gesproken met kinderen op die scholen? En ben je er gaan kijken? Want websites en documenten geven lang niet altijd een goed beeld.
Pimpelmeesje ik zou sowieso gaan kijken, dat kan nooit kwaad. Kun je meteen een kop koffie komen drinken en misschien dat de betreffende buurvrouw dan thuis is, zij kan er natuurlijk het beste zelf over vertellen.
Volgens mij is het voor jullie lastiger omdat ze allemaal een beetje hetzelfde lijken, maar geen enkele echt duidelijk de buurtschool is. Dat laatste heeft namelijk in ons geval het voordeel dat bijna iedereen die hier rondloopt op dezelfde school zit. Daar zitten qua sociale aspecten echt voordelen aan. Zeker omdat kinderen hier relatief snel alleen de speeltuin in kunnen.
Ik vind onze school over het algemeen prima, wij hebben natuurlijk specifieke issues, maar daarmee zijn we natuurlijk niet erg representatief. Ik vind onze school niet dusdanig dat ik vanuit jullie het zou aanraden, dan zijn er net zo goede opties dichterbij denk ik.
Heb je het dorp (officieel stadje) aan de andere kant van de dijk overwogen. Een vriendinnetje van midi is daar naartoe verhuisd en zij zijn heel tevreden over de nieuwe school. Dat is voor jullie dan denk ik ook te doen. Ik kan wel navragen welke school dat is als je dat interessant vindt.
Verder zou ik vooral veel met C naar de speeltuin gaan als er andere kinderen met ouders spelen. Verschillende verhalen geven volgens mij het beste beeld.
iMoeder En qua zaken voor elkaar hebben en de juiste mensen in huis ben je op een grote school vaak beter af dan een kleine school.
Dat is vaak wel afhankelijk of de kleine scholen samenwerken met andere kleine scholen. Hier zitten 5 a 6 kleine scholen in een stichting, waardoor ze alles wel in huis hebben. Hierdoor kunnen ze alles gezamenlijk inkopen en huren. Ik denk dat dit inmiddels wel geldt voor de meeste kleine scholen in Nederland, omdat ze anders financieel niet rondkomen.
Los hiervan vind ik kleine klassen niet perse een pluspunt. Een klas van rond de 25 leerlingen is prachtig, maar hele kleine klassen (<20) zoals wij hier op school hebben, is echt ruk. Het klinkt ideaal, maar in de praktijk kan het juist een nadeel zin. Ik zou zelf daarom eerder voor een wat grotere school kiezen, maar deze heb je hier helaas niet.
Ik denk trouwens ook dat mobiliteit in jullie geval mogelijk wat zwaarder kan wegen. Is de school goed bereikbaar? Gaan er meer kinderen uit de buurt heen? Kan je kind makkelijk zelfstandig er heen als die oud genoeg is?
Vergis je niet in het halen en brengen en ook bijv bij vriendjes halen en brengen.
- Bijgewerkt
Kleine klassen hoeft zeker niet voordelig te zijn. Mijn school had twee locaties waarvan 1 met kleine combinatie klassen. Veel aandacht van de juf misschien maar met bijvoorbeeld maar 6 kinderen in groep 3, wat bij ons zo was, heb je weinig keus aan vriendjes en vriendinnetjes en moet het maar net klikken met die andere 5…. Toen we samen zijn gegaan met de andere locatie was dat voor veel kinderen een verademing wat dat betreft.
Bloem nee ik ken hier geen ouders met kinderen boven de 4..
Trees Los hiervan vind ik kleine klassen niet perse een pluspunt. Een klas van rond de 25 leerlingen is prachtig, maar hele kleine klassen (<20) zoals wij hier op school hebben, is echt ruk.
Je schreef dit jaren geleden ook al, ik denk daar nog zo vaak aan terug... Oudste heeft nu een heel fijne klas, ik vind het ook echt leuk dat ze bijna iedereen op school kent, het voelt echt gezellig daardoor. Maar het is wel kwetsbaarder inderdaad qua keuze aan vrienden en als de sfeer niet goed zit, is het helemaal balen natuurlijk.
Femkes Verder zou ik vooral veel met C naar de speeltuin gaan als er andere kinderen met ouders spelen. Verschillende verhalen geven volgens mij het beste beeld.
Dit is echt een goede tip Ik vind het zelf trouwens wel leuk dat hier in de buurt kinderen naar allerlei verschillende scholen gaan, dan hebben ze naast schoolvrienden ook buurtvrienden
Trees Een klas van rond de 25 leerlingen is prachtig, maar hele kleine klassen (<20) zoals wij hier op school hebben, is echt ruk.
Ja klopt. Of allemaal combinatie klassen wat je ook vaak ziet op kleine scholen. Het is een leuk idee maar de uitslag van groep 6 terwijl groep 5 moet werken, dat leidt toch enorm af.
- Bijgewerkt
iMoeder ze hadden hier bijv. groep 7 (7 kinderen) gecombineerd met groep 5 (11 kinderen). In mijn ogen echt een waardeloze combinatie. Toen mijn dochter startte met school was groep 1 t/m 3 gecombineerd (in totaal waren dat 7 kinderen ).
Het was voor dochter maar voor 2 weken, doordat het vlak voor de zomervakantie was en daarna de school zou fuseren met 2 andere scholen. Anders zou ik nog overwogen hebben om haar naar een school 10km verderop te brengen.
Trees dat is écht veel te weinig…
Wij zijn destijds met z’n allen als team elkaar gaan zitten en hebben gekeken wat het minimum aantal leerlingen zou zijn om nog volgens onze visie onderwijs te kunnen geven. Dat was 60 leerlingen en dat had vooral met het sociale aspect te maken.
Het ‘opgeven’ van onze locatie was wel lastig. Het was een echt knus en fijn wijkschooltje, laagdrempelig voor ouders, veilig en knus.
Een grote stap voor ouders om mee te gaan naar de locatie in de ‘stad’ dat is een heel proces geweest. Wel een heel mooi proces trouwens. En om te zien en horen hoe veel kinderen riepen ‘mam ik heb er nu al 4 vrienden bij!’ Terwijl dat bij ons haar hele klas was
Trees Een klas van rond de 25 leerlingen is prachtig, maar hele kleine klassen (<20) zoals wij hier op school hebben, is echt ruk. Het klinkt ideaal, maar in de praktijk kan het juist een nadeel zin.
D had een klas van 19, was perfect voor hem. Maar die klas was ook gewoon echt fijn, heel sociaal. En getroffen met de juffen, dat scheelt ook
Bij ons in t dorp is een school van 34 leerlingen. Omdat wij hier tijdelijk wonen niet overwogen om kinderen van school te halen en int dorp naar school te doen, maar k zou daar ook echt wel goed over na moeten denken hoor, zo klein. Al heeft het zeker ook leuke kanten.