iMoeder Hier een school van rond de 90 kinderen, 3 klassen in totaal. Maar groep 1/2/3 heeft de beschikking over 3 lokalen en de gang, en de andere klassen hebben nog een apart leerplein, dus het is juist ook wel chill. Ze hebben lekker veel ruimte, in grotere scholen is dat vaak minder omdat er minder uitwijkmogelijkheden zijn.
Basisschoolkeuze
Vulpen Ze hebben lekker veel ruimte,
Dat vind ik hier wel fijn. Ze hebben een schoolplein, groot voetbalveld, tennisbaan, wilde bloementuin, moestuin, belevingspad en speelbos. De speelruimte buiten is qua oppervlakte denk ik wel 20x zo groot als de oppervlakte van de school zelf. Een inspiratieloos, volgegooid met tegels schoolplein zou ik een nadeel vinden.
Wij hebben destijds gelet op omgeving, grootte (we wilden absoluut geen kleine school), afstand en recensies van andere ouders. We hebben echt veel ouders gesproken, van heel verschillende generaties en situaties, en die waren eigenlijk unaniem positief.
De omgeving was ook een groot pluspunt, de school heeft een eigen boomgaard en allerlei schaduwrijke plekken in het groen waar ze kunnen spelen. Ze doen ook heel veel rond buitenspelen. De parkeerplekken die er waren hebben plaatsgemaakt voor een extra plein waar ze van alles doen rond verkeersveiligheid.
De leerlingen zijn ook een mooie mix, qua diversiteit vonden we dat ook belangrijk. En het is maar 2 minuten lopen, wat een luxe is.
In ons dorp zitten 5 basisscholen, veel te veel voor het aantal leerlingen die er per schooljaar te verdelen zijn (ongeveer 60 kinderen). Onze school is de laatste jaren flink aan het groeien wat wil zeggen dat we niet ongeveer 12 kinderen per jaar erbij krijgen, maar 20. Dat betekend dat op de andere scholen veel minder kinderen nog te verdelen zijn. Ze zouden eigenlijk echt moeten fuseren tot 2 of 3 scholen, maar die plannen lijken steeds op de langere baan te gaan.
Voor onze school betekend de toename van leerlingen dat er dit jaar voor het eerst een enkele groep 3 zal zijn (met ook daardoor plaatsgebrek) en 2 en 1 zijn eigenlijk ook te groot straks voor een combi.
- Bijgewerkt
Ohhh lastig hè! Onze school heeft ook een beste wachtlijst, omdat het de enige Daltonschool van Arnhem is. Over het algemeen heel tevreden, ze hebben het alleen niet getroffen met hun huidige juf en meester. Meester gaat het onderwijs uit na 2 jaar, dus vul maar in. Juf is heel lief, maar niet geschikt voor een pittige klas zoals die van S. die erg kort en strak gehouden moet worden. Juf van N. is fantastisch!
Sfeer zegt voor mij idd heel veel, en ook hoe ze omgaan met niet-gemiddelde kinderen. En dan heb ik het niet over IQ. S. heeft dagen erbij zitten dat ze met een hoop bombarie naar school gaat en ze de trap op gesleurd moet worden, waarna de directrice hier aan de deur stond om me ff te knuffelen. Ik houd van zulke dingen!
Vulpen Dat vond ik belangrijk omdat er onderzoeken zijn waaruit blijkt dat er minder gepest wordt op groene schoolpleinen.
Interessant! Wist ik niet.
Binnen is het hier juist klein. Al zijn er plannen voor een nieuwe aula, maar die zijn er al jaren. Dat zullen mijn kinderen wel niet meer mee maken. Ze hebben nu ipv een aula buiten een amfitheater. Is vooral leuk als het niet regent.
Femkes Heb je het dorp (officieel stadje) aan de andere kant van de dijk overwogen.
Bij dat idee was ik geëindigd de vorige keer dat ik op zoek ging, toen even gestopt vanwege alle drukte. Heb nu daar een school gezien waar ik erg enthousiast over ben
Ga eens kijken bij de scholen waarover je twijfelt op het moment dat de school uit gaat. Kun je je associëren met de andere ouders die op het schoolplein staan? Is het jouw publiek? Wij hebben daarom niet voor de dichtstbijzijnde school gekozen, net als veel mensen uit onze wijk. De mensen in de wijk waar we wat mee hebben gaan allemaal een school verderop en vanuit een andere wijk komen ze naar “onze buurtschool”.
LisbethSalander maar je hoeft toch niet met andere ouders door 1 deur te kunnen? Ga je dan kijken op basis van uiterlijk of je je ermee associeert? Of ga je gesprekjes aan? Op zo'n basis kan je toch niet beslissen? Met de een zal je meer hebben dan met de ander, dat is voor kinderen ook zo.
Je hoeft er zeker niet mee door 1 deur te kunnen en wellicht dat je met sommige zelfs nog beter door 1 deur kan maar ik merk dat het type ouders en daarmee het gedrag van veel kinderen hier op de school bij ons in de buurt toch anders is dan wat ik mijn kinderen aan opvoeding probeer mee te geven.
Daarmee wil ik niet zeggen dat het ene beter is dan het andere maar ik voel me meer op mijn gemak op het schoolplein van mijn kinderen dan dat ik zou hebben op het schoolplein hier in de buurt.
LisbethSalander ah ok, nu snap ik het. Zijn het kleine scholen? Onze school is vrij groot en zo divers dat je op basis van een paar ouders die je toevallig ziet op het schoolplein nog niks kan zeggen.
- Bijgewerkt
Nescio Ik denk dat het niet zozeer met de grootte van een school te maken heeft als wel met de wijk waarin je woont. Onze wijk heeft 4 scholen en de populatie is op elke school min of meer hetzelfde (tamelijk divers in alle opzichten). Wellicht dat de christelijke school wat witter is dan de rest, en alle Roma/Sinti-kinderen gaan naar de katholieke school, maar wel allemaal sowieso tamelijk cultureel divers, en ik veronderstel dat op elke school hier ook een mix zit aan hoogopgeleide en laagopgeleide ouders. Het verhaal van LisbethSalander is wat dat betreft niet herkenbaar voor mij omdat het niet echt een punt is waarop ik kon selecteren. Ik weet ook niet zeker of het wenselijk is, een schoolplein vol met ouders die volledig op één lijn zitten met jou. Enerzijds lijkt het me wel handig (ik zou het zelf fijn vinden als er meer ouders waren die iets meer bezig zijn met duurzaamheid en gezonde voeding) maar anderzijds vind ik het ook heel verrijkend dat m'n kind op school kennismaakt met bijvoorbeeld het Holi-feest en dat een kind daar dan zelf over kan vertellen, en dat ze de ervaring opdoen dat kinderen op allerlei punten kunnen verschillen maar dat de overeenkomsten groter zijn.
Vulpen ik sta er dubbel in. Aan de ene kant vind ik het heel goed dat kinderen in een omgeving zijn waar veel verschillende culturen en levensvisies samen komen. Tegelijkertijd is het wel zo prettig dat kinderen in ieder geval een aantal overeenkomsten kunnen vinden in de klas. Op onze school is er inmiddels meer variatie in middelbare school niveau, maar maxi was 1 van 4 uit een groep van 60 die naar het vwo ging. Dat is eigenlijk wel te weinig. Niet dat schoolniveau bepalend is voor verdere vriendschappen, maar beschikbaarheid van peers is wel van belang en schoolniveau is daar wel 1 aspect in. Wat dat betreft is een voldoende grote groep van ouders en daarmee vaak kinderen die een beetje op 1 lijn zitten wel prettig. Daar hebben wij ons wel op verkeken in die tijd.
Vulpen dit is eigenlijk wat ik wilde zeggen. Ik vind het gewoon apart om op basis van ouders een keuze te maken. Want zo homogeen is die groep toch niet?
Onze school is heel divers, ook 1 van de redenen waarom we de keuze gemaakt hebben. Divers in de zin van gezinssamenstellingen, achtergrond, cultuur en thuistaal/talen. Wat je bij zogenoemde diverse scholen weleens ziet, is een oververtegenwoordiging van 1 groep of 2 groepen. Dat is op onze school dus niet zo.
Ik wilde ze ook niet op een witte Vlaamse school hebben. Dat strookt gewoon niet met de realiteit waar we in leven.
Nescio Want zo homogeen is die groep toch niet?
Op sommige scholen misschien wel? En dan dat er vlakbij een andere school is met een geheel andere maar ook enigszins homogene populatie? Zo is het kennelijk bij @LisbethSalander, dat het echt gesegregeerd is. In andere delen van mijn stad is dat ook wel zo, maar bij ons gelukkig niet.