Femkes ja mijn oudste heeft zichzelf ook leren rekenen. Die stond in de supermarkt op een gegeven moment ook alle bedragen te lezen en op te tellen. Maar zijn plusklas bestaat nu uit schaken. Dat is wel fijn. Hij wil graag leren lezen maar dat houden we dus wel bewust tegen, en actief hele andere dingen aanbieden. Voorkomen doe je het natuurlijk niet.

Femkes ja dat is inderdaad die, dankjewel voor de informatie.
Misschien kunnen we via pb bespreken welke andere scholen er in de buurt zijn, welke school jullie zelf hebben gekozen?

Antroposofisch heb ik wel echt interesse in, maar ik ben geen die-hard fanatiekeling 🤔 ik ga wel kijken maar misschien toch nog eens goed over nadenken en inlezen. Ik vind t zo lastig omdat ik ook niet te ver wil reizen, maar niet heel enthousiast ben over de meeste scholen in de directe omgeving 😕

Pimpelmeesje ik zou sowieso gaan kijken, dat kan nooit kwaad. Kun je meteen een kop koffie komen drinken en misschien dat de betreffende buurvrouw dan thuis is, zij kan er natuurlijk het beste zelf over vertellen.

Volgens mij is het voor jullie lastiger omdat ze allemaal een beetje hetzelfde lijken, maar geen enkele echt duidelijk de buurtschool is. Dat laatste heeft namelijk in ons geval het voordeel dat bijna iedereen die hier rondloopt op dezelfde school zit. Daar zitten qua sociale aspecten echt voordelen aan. Zeker omdat kinderen hier relatief snel alleen de speeltuin in kunnen.
    Ik vind onze school over het algemeen prima, wij hebben natuurlijk specifieke issues, maar daarmee zijn we natuurlijk niet erg representatief. Ik vind onze school niet dusdanig dat ik vanuit jullie het zou aanraden, dan zijn er net zo goede opties dichterbij denk ik.
    Heb je het dorp (officieel stadje) aan de andere kant van de dijk overwogen. Een vriendinnetje van midi is daar naartoe verhuisd en zij zijn heel tevreden over de nieuwe school. Dat is voor jullie dan denk ik ook te doen. Ik kan wel navragen welke school dat is als je dat interessant vindt.
    Verder zou ik vooral veel met C naar de speeltuin gaan als er andere kinderen met ouders spelen. Verschillende verhalen geven volgens mij het beste beeld.

iMoeder En qua zaken voor elkaar hebben en de juiste mensen in huis ben je op een grote school vaak beter af dan een kleine school.

Dat is vaak wel afhankelijk of de kleine scholen samenwerken met andere kleine scholen. Hier zitten 5 a 6 kleine scholen in een stichting, waardoor ze alles wel in huis hebben. Hierdoor kunnen ze alles gezamenlijk inkopen en huren. Ik denk dat dit inmiddels wel geldt voor de meeste kleine scholen in Nederland, omdat ze anders financieel niet rondkomen.

Los hiervan vind ik kleine klassen niet perse een pluspunt. Een klas van rond de 25 leerlingen is prachtig, maar hele kleine klassen (<20) zoals wij hier op school hebben, is echt ruk. Het klinkt ideaal, maar in de praktijk kan het juist een nadeel zin. Ik zou zelf daarom eerder voor een wat grotere school kiezen, maar deze heb je hier helaas niet.

Ik denk trouwens ook dat mobiliteit in jullie geval mogelijk wat zwaarder kan wegen. Is de school goed bereikbaar? Gaan er meer kinderen uit de buurt heen? Kan je kind makkelijk zelfstandig er heen als die oud genoeg is?
        Vergis je niet in het halen en brengen en ook bijv bij vriendjes halen en brengen.

Kleine klassen hoeft zeker niet voordelig te zijn. Mijn school had twee locaties waarvan 1 met kleine combinatie klassen. Veel aandacht van de juf misschien maar met bijvoorbeeld maar 6 kinderen in groep 3, wat bij ons zo was, heb je weinig keus aan vriendjes en vriendinnetjes en moet het maar net klikken met die andere 5…. Toen we samen zijn gegaan met de andere locatie was dat voor veel kinderen een verademing wat dat betreft.

Trees Los hiervan vind ik kleine klassen niet perse een pluspunt. Een klas van rond de 25 leerlingen is prachtig, maar hele kleine klassen (<20) zoals wij hier op school hebben, is echt ruk.

Je schreef dit jaren geleden ook al, ik denk daar nog zo vaak aan terug... Oudste heeft nu een heel fijne klas, ik vind het ook echt leuk dat ze bijna iedereen op school kent, het voelt echt gezellig daardoor. Maar het is wel kwetsbaarder inderdaad qua keuze aan vrienden en als de sfeer niet goed zit, is het helemaal balen natuurlijk.

Femkes Verder zou ik vooral veel met C naar de speeltuin gaan als er andere kinderen met ouders spelen. Verschillende verhalen geven volgens mij het beste beeld.

Dit is echt een goede tip 👍 Ik vind het zelf trouwens wel leuk dat hier in de buurt kinderen naar allerlei verschillende scholen gaan, dan hebben ze naast schoolvrienden ook buurtvrienden 🙂

Trees Een klas van rond de 25 leerlingen is prachtig, maar hele kleine klassen (<20) zoals wij hier op school hebben, is echt ruk.

Ja klopt. Of allemaal combinatie klassen wat je ook vaak ziet op kleine scholen. Het is een leuk idee maar de uitslag van groep 6 terwijl groep 5 moet werken, dat leidt toch enorm af.

iMoeder ze hadden hier bijv. groep 7 (7 kinderen) gecombineerd met groep 5 (11 kinderen). In mijn ogen echt een waardeloze combinatie. Toen mijn dochter startte met school was groep 1 t/m 3 gecombineerd (in totaal waren dat 7 kinderen 😳).

Het was voor dochter maar voor 2 weken, doordat het vlak voor de zomervakantie was en daarna de school zou fuseren met 2 andere scholen. Anders zou ik nog overwogen hebben om haar naar een school 10km verderop te brengen.

Trees dat is écht veel te weinig…
            Wij zijn destijds met z’n allen als team elkaar gaan zitten en hebben gekeken wat het minimum aantal leerlingen zou zijn om nog volgens onze visie onderwijs te kunnen geven. Dat was 60 leerlingen en dat had vooral met het sociale aspect te maken.
            Het ‘opgeven’ van onze locatie was wel lastig. Het was een echt knus en fijn wijkschooltje, laagdrempelig voor ouders, veilig en knus.
            Een grote stap voor ouders om mee te gaan naar de locatie in de ‘stad’ dat is een heel proces geweest. Wel een heel mooi proces trouwens. En om te zien en horen hoe veel kinderen riepen ‘mam ik heb er nu al 4 vrienden bij!’ Terwijl dat bij ons haar hele klas was 😂

Trees Een klas van rond de 25 leerlingen is prachtig, maar hele kleine klassen (<20) zoals wij hier op school hebben, is echt ruk. Het klinkt ideaal, maar in de praktijk kan het juist een nadeel zin.

D had een klas van 19, was perfect voor hem. Maar die klas was ook gewoon echt fijn, heel sociaal. En getroffen met de juffen, dat scheelt ook 😉

Bij ons in t dorp is een school van 34 leerlingen. Omdat wij hier tijdelijk wonen niet overwogen om kinderen van school te halen en int dorp naar school te doen, maar k zou daar ook echt wel goed over na moeten denken hoor, zo klein. Al heeft het zeker ook leuke kanten.

Huggybird Dat was 60 leerlingen en dat had vooral met het sociale aspect te maken.

Eigenlijk vind ik 60 ook te weinig. Onze school heeft nu denk ik rond de 85 leerlingen en hierdoor zie je toch best wel wat leerlingen die te weinig aansluiting hebben. De klassen zijn echt te klein. Mijn jongste heeft mazzel met haar klas, maar het zou eigenlijk niet van mazzel moeten afhangen. Elke leerling zou toch minstens een paar kinderen moeten hebben in de klas met dezelfde interesses, klik etc.

De eerste twee weken (voor de fusie) zat mijn dochter op een school van 27 leerlingen. Dat is echt wel heel extreem. Het enige voordeel was dat mijn dochter 3 maanden voordat ze naar school ging al twee ochtenden per week mocht wennen. Ze was er echt aan toe en zij hadden kinderen nodig 😬

iMoeder Hier een school van rond de 90 kinderen, 3 klassen in totaal. Maar groep 1/2/3 heeft de beschikking over 3 lokalen en de gang, en de andere klassen hebben nog een apart leerplein, dus het is juist ook wel chill. Ze hebben lekker veel ruimte, in grotere scholen is dat vaak minder omdat er minder uitwijkmogelijkheden zijn.

Vulpen Ze hebben lekker veel ruimte,

Dat vind ik hier wel fijn. Ze hebben een schoolplein, groot voetbalveld, tennisbaan, wilde bloementuin, moestuin, belevingspad en speelbos. De speelruimte buiten is qua oppervlakte denk ik wel 20x zo groot als de oppervlakte van de school zelf. Een inspiratieloos, volgegooid met tegels schoolplein zou ik een nadeel vinden.

Wij hebben destijds gelet op omgeving, grootte (we wilden absoluut geen kleine school), afstand en recensies van andere ouders. We hebben echt veel ouders gesproken, van heel verschillende generaties en situaties, en die waren eigenlijk unaniem positief.

De omgeving was ook een groot pluspunt, de school heeft een eigen boomgaard en allerlei schaduwrijke plekken in het groen waar ze kunnen spelen. Ze doen ook heel veel rond buitenspelen. De parkeerplekken die er waren hebben plaatsgemaakt voor een extra plein waar ze van alles doen rond verkeersveiligheid.

De leerlingen zijn ook een mooie mix, qua diversiteit vonden we dat ook belangrijk. En het is maar 2 minuten lopen, wat een luxe is.

In ons dorp zitten 5 basisscholen, veel te veel voor het aantal leerlingen die er per schooljaar te verdelen zijn (ongeveer 60 kinderen). Onze school is de laatste jaren flink aan het groeien wat wil zeggen dat we niet ongeveer 12 kinderen per jaar erbij krijgen, maar 20. Dat betekend dat op de andere scholen veel minder kinderen nog te verdelen zijn. Ze zouden eigenlijk echt moeten fuseren tot 2 of 3 scholen, maar die plannen lijken steeds op de langere baan te gaan.
                  Voor onze school betekend de toename van leerlingen dat er dit jaar voor het eerst een enkele groep 3 zal zijn (met ook daardoor plaatsgebrek) en 2 en 1 zijn eigenlijk ook te groot straks voor een combi.

Trees Haha dat klinkt fantastisch! De ruimte hier is wel vooral binnen hoor, het schoolplein is gewoon gemiddeld (maar dus ruimschoots genoeg) en wel heel leuk ingericht. Dat vond ik belangrijk omdat er onderzoeken zijn waaruit blijkt dat er minder gepest wordt op groene schoolpleinen.